jag vet att då jag eldade lite papper rökgasröret till s-stenen så fick jag upp draget,papperet försvann upp i skorstenen och samtidigt så öppnade sej också luckan en bit för att sedan stänga då tussen var uppbrunnen/utflugen.Luckan började därefter att vippa,stänga/öppna sej ett tag,för att sedan stå still,(jobbade kanske en timme eller så).Det var också samma väderlek under denna stund.......
Så min slutsats blev: var det drag i skorstenen(luften stiger uppåt) så öppnade den sej,då det sedan tillfälligtvis INTE var drag i kanalen,luckan förblev då stängd.Så min spekulation är
m det blåser NER i skorsten,måste väl luckan stängas av trycket.Och då vinden lättar och är på väg upp,luckan skall öppna sej?
eller?:O
räcker bara i så fall tryckskillnaden till att sätta fart på luckan?......hmmmm
Så min slutsats blev: var det drag i skorstenen(luften stiger uppåt) så öppnade den sej,då det sedan tillfälligtvis INTE var drag i kanalen,luckan förblev då stängd.Så min spekulation är
eller?:O
räcker bara i så fall tryckskillnaden till att sätta fart på luckan?......hmmmm
Ja, om du tänker dig att du monterade denna på ett rör av nåt slag och sedan stoppade ned dammsugarslangen i röret och körde igång, då skulle ju bara luckan öppna mer, vad du vill är ju att den ska stänga för att inte dra ut mer av den goa värmen än nödvändigt.
För att hindra att det BLÅSER ned i röret så får du antingen montera en huv eller dansare. Normalt så är det alltid ett drag uppåt i skorstenen p.g.a tryck & temp-skillnad.
För att hindra att det BLÅSER ned i röret så får du antingen montera en huv eller dansare. Normalt så är det alltid ett drag uppåt i skorstenen p.g.a tryck & temp-skillnad.
Redigerat:
aha
Så då jag också nu har en mössa på skorstenen, så skulle jag hypotetiskt egentligen klara mej ganska bra ändå utan att behöva ha dragluckan öppen alls?Men det är då väl bra förstås att ställa den lite öppen i "ett läge"(om den knappt eller inte alls reagera som det är nu då jag har hatt på s-stenen) som du nämnde tidigare, för att ändå så mycket som möjligt torka upp kanalen?fast att det inte blåser in så mycket,om inte annat så blir väl kanalen lite fuktig, just beroende på temp och gällande luftfuktighet.......
Hoppas att jag fattat dej rätt och ber om överseende om du tycker att jag inte "hänger med"
Så då jag också nu har en mössa på skorstenen, så skulle jag hypotetiskt egentligen klara mej ganska bra ändå utan att behöva ha dragluckan öppen alls?Men det är då väl bra förstås att ställa den lite öppen i "ett läge"(om den knappt eller inte alls reagera som det är nu då jag har hatt på s-stenen) som du nämnde tidigare, för att ändå så mycket som möjligt torka upp kanalen?fast att det inte blåser in så mycket,om inte annat så blir väl kanalen lite fuktig, just beroende på temp och gällande luftfuktighet.......
Hoppas att jag fattat dej rätt och ber om överseende om du tycker att jag inte "hänger med"
Redigerat:
Klicka här för att svara