Ventilation
kinshasa: Hej och tack för synpunkterna. Jag ska laborera lite med tröskellösningar - om det inte funkar så får kanske trots allt ge mig på cirkelsåg och linjal...... Trevlig Helg / Jörgen :)
aic: KAnske inte är helt med här men du kan inte koppla ihop imkanal och frånluft. Använder du rätt dimension så borde en större Pax-fläkt klara tryckuppsättningen. Titta på fläktens maximala tryckuppsättning vid ditt valda flöde. En kanalbit på 10m samt en huv på taketborde inte skapa mer tryckfall än 30 Pa.
berra77: Någon som har koll på vilket märke som är bäst och vart man kan köpa dessa billigast? Har ett hus från 1920-talet med självdrag via 5 kakelugnar men jag antar att det inte skulle skada med några tillufts ventiler och då vore det smidigt/snyggt med spaltventiler. Hittar bara gammla trådar i ämnet...
lejon76: Har problem med en kallvind som många andra, har påväxt på några ställen men inte så mycket. Vinden har tilläggsisolering men det verkar som att man har glömt att sätta upp något sätskikt. Den varma luften kan åka rakt upp på vinden och jag får problem, klasiskt. Nu till frågan, hur kan jag lättast täta efteråt? Har ett ganska fullt innertak som jag funderar på att riva bort
FrittDrag_II: Angående att täta mot ångspärr runt kanal hittade jag denna "Rörkrage" hos Leif Arvidsson.
Yrrol: det var stort sett hål i samtliga mina gallerventiler.. Tror ni glasfibernäten går sönder av sig själv med tiden eller att djur har orsakat det? litar inte alls på glasfiber för sånthär ändå är det vanligast..
janwide: OK. Tack för tipset. Ska prova det. Återkommer med resultatet :o)
Danjell: Lägenheten och minimastern är från 1987. När jag skrev att fläktröret kommer ligga isolerat på vinden så menade jag inte isolering, utan just brandskyddat. Var lite otydlig där.
pojje: Har ett hus med kallvind. Tidigare har det suttit en oljepanna med tillhörande skorstensrör upp i plåtskorstenen. Denna är nu borta och nu är det endast spirorör från köksfläkt och badrum som går upp i skorstenen. Dessa är isolerade på vinden upp till råsponten men inte inne inne i plåtskorstenen. Hade problem med kondens som rann ner i köksfläkten när det var -20 grader i
ltfrebac: Har ett privat fristående garage där jag önskar en något forcerad ventilation. Hade tänkt en kanalfläkt på vindan som kopplas via tyristor.Ligger spiro 125 på vindan under lösull (stenull). Uppsticket upp till frånluftshuven (fläkten sitter på uppsticket), skall detta isoleras med brandskyddsmatta eller duger vanlig isolering? Kan man isolera även kanalfläkten eller överhettas den
para: Har nu dragit imkanalen från köksfläkten, genom övervåningen och upp på vinden. En gipslåda hela vägen för att klara brandkraven. Ska nu bara igenom yttertaket. Har ett badrum med frånluftsfläkt vägg i vägg och undrar om dessa två utblås kan dela på en gemensam takhuv? Känns onödigt att göra två takhuvar med 1m i mellan. Eller finns det nått krav på att Imkanalen måste gå
Ola R: Någon som kan tipsa om firma för installation av frånluftsfläkt samt komplettering av tilluftsdon i villa? Huset finns i Ronneby.
LaT: Då kommer man till nästa spännande fråga! Jag har som sagt friskluftintag under pannan (jag antar att när jag börjar elda så kommer en stor del av förbränningsluften därifrån), finns det nån form av "dragstabilisator" typ de som man satte på skorsten förr som man skulle kunna använda som "automatiskt" öppnar tilluften när man börjar elda och som håller "lufttrycket" neutralt?
chrick: Luften är lat tänk så, fuktiga luften skall ut inte in iaf i resten av huset, Tjoa har helt rätt!
chrick: Plast är inte godkänt nu för tiden, det kan jag säga ;-) Tejp troligtvis! .... PVC ? Ushhh! :-)
Mich: Heru 90 S EC har rätt stora filter, så de duger bra. Vad gäller typ av filter är det en sak som man får komma ihåg: Typ av aggregat påverkar filter val. I en roterande så bör/skall även frånluftfiltret vara fint. Vilket inte behövs i platt (kors o motströms) växlare. Heru 90S EC har F7 på båda, bra. De har också varit så smarta så istället för att konstruera nya filter, så
ttboy: För denna typ av ändring måste du ha styrelsens godkännande. När jag satt i styrelsen så krävde utlåtande av behörig tekniker för denna typ av förändringar.
jaso: Tack för hjälpen, det blev en ABC VHS Combi-huv... riktigt stilig faktiskt :-). Imkanalen via murstocken.
stordanne: De hade missuppfattat min fråga och trodde jag skulle torka tvätt och sånt också så de rekommenderar nu DS15. Tack Mich för den värdefulla informationen, bollen är nu i rullning.
largab: för frånluften i tvättstuga dusch har jag från vinden 160 mm rör 3 m ned, 2 m horisontellt, därfter 2 sugavtappningar med liten flöde (liten toa samt litet förråd), sedan 7 m 125 mm rör till sista sugventilen. Inga strypningar i någon del, justerar endast direkt vid takventilerna (till och från luft). Funkar kanon.... Naturligtvis så är ventilerna längst ifrån FTX-agg mera öppna
largab: jag har skrivit i den andra planlösningstråden ....
chrick: Bor du i lägenhet eller eget hus!? Om du bor i lähenhet med självdrags vent, så är det inte godkänt att ha ex pax fläkt monterat på stammen, ville bara få sagt det! mvh
chrick: Man brukar ha stål aremrad plastslang och en slangklämma, men man skall inte ändra på något som fungerar bra ! Mvh Chrick
prototypen: Minst 1,2 A, lite mer gör ingen skada. Transformator är bättre än thyristorstyrning och går tystare men tar mera plats (och är dyrare, åtminstone i tillverkning) Protte
Tjoa: Ett sätt är som sagts innan. Markera ut hålet du vill ha upp. Borra sen med betongborr i en cirkel runt hålet. Kötta sen i med bilmaskin. Efter ett tag så har du ditt hål.;)
Lizzardo: Om du måste ha rensluckor på vinden så sätt dit en bit spiro på t-stycket, påsticket eller vad du nu använder så det hamnar ovanför isoleringen. Sätt sedan en nippel och renslucka. Den som rensar vill garanterat inte ner och gräva i lösullen när det är dags för detta......
MMR: Det du behöver är antagligen en mekanisk frånluftsventilation, dvs en elektrisk fläkt som drar ut luften, dessa finns i en mängd varianter, altifrån en enkel av/på till automatiska varianter som startar om någon rör sig i utrymmet, om luftfuktigheten överstiger ett visst värde osv. Har du inga jätteproblem idag räcker det kanske att ventilera ut x antal minuter efter en dusch.