T
Treedz: Har inte fått något svar, men priset du fått Mich verkar dyrt för den typen av produkt. Iaf om man jämför med tex Mitsubishi VL-100 som går att få för 5000:- . I och för sig har den senare inte alls samma styrningsmöjligheter. Lutar åt enbart frånluft för mig ändå. Blir för dyrt att dra ned alla rör till källarplanet och fördela ut genom betongväggarna där.
6 svar · 7,2k läst
L
largab: http://www.ventilationsbutiken.se/ har bra priser på allt till vent fläkt tex kanalfläktar CK 100A, CK 125A i ovanst butik klarar 80 gr. Annars någon rökgasfläkt, men de kostar flis...
1 svar · 2,5k läst
M
Mr_Pyro: Jag har byggt ut ett gammalt 40-tals hus om ca 80m2 i ett plan med en tillbyggnad i vinkel och 1,5 plan, 120 m2 extra. Den gamla delen är dåligt issolerad (tilläggs issolering är planerad om något år) och har vattenburen värme, samt en öppen spis med mekanisk värmedistribution. Den nybyggda delen är synnerligen välissolerad och har vatenburen golvvärme samt ev några mindre
0 svar · 3,7k läst
J
Jonte_B: Hej! Har tänkt koppla in frånluft i ett rum och även tilluft i ett kontor här framöver. Men hur kan man enklast ta reda på vilken storlek man behöver? Rummen är ca 6x6m och 3m högt.. Måste man ha frånluft i ett kontor när man har tilluft eller räcker det med överluftdon för att få cirkulation på tilluften som kommer in? Tacksam för svar! :)
0 svar · 1,6k läst
F
Fredrik Å: Hej Jag har precis gjort precis det här.Det finns vägg/takstosar att köpa.Det är en spiroanslutning som sitter på en metallplatta.Bocka plattan så att den passar i eternitröret.Jag tätade sedan mellan metallen och eterniten med vanlig latexfog. Fredrik
2 svar · 3,0k läst
Ö
ölk: Köpte nu väv/silvertejp och lindade några varv,verkade bli heltätt,).Har nu också isolerat ventrören med byggmatta(nätad),50 mm.Tror att det blev ett bra slutresultat:)).Skall ju förhoppningsvis slippa kondensen i vinter.Så tackar för er back up:)).
7 svar · 4,0k läst
·
P
puttepj: [citat] Hej. Jag har tänkt på Spaltventiler på fönster och jag tror att det är tekniskt möjligt i de fönster jag har, men jag tror att jag skulle föredra någon form av tallriksventil i alla fall i Storstugan men kanske spaltventiler i sovrummen. Vad gäller badrummet så har jag idag 2 st 100 rör som går upp i en skorstens huv, men det ena är täckt av plast så att det är avstängt.
2 svar · 2,0k läst
S
Grolt: Stakka; Vad blev det för någon FTX till slut??
15 svar · 9,7k läst
prototypen
prototypen: [citat] Det måste trots allt borttaget i ventilerna behövas en del luft genom skorstenen för att ersätta all luft som köksfläkten drar ut. Protte
5 svar · 4,2k läst
J
JKHANSSON: Hej Vi har satt in en contura kamin i huset och jag ska koppla på tillluft, det skickades med en flexslang med isolering, men den är inte tillräckligt lång. läste att om tillluften ska vara mera än en meter bör den ha ett rör på 100 i diameter och kondensisoleras. saken är den att ett sådant rör tar ju lite plats så min tanke var att först koppla på den medskickade flexslangen och
0 svar · 1,5k läst
C
chrick: Fläktman, kan ordna, ett tipps det finns hur många lösningar som helst, spalt ventiler i fönstren är ett tipps för att få in luft, eller freaschair ventiler som borras igenom väggen på lämpliga ställen, det finns fläkt trafos att tillgå, hur många olika modeller som helst, angående värmeåtervinning och värmeväxlare och fett från matos och dyl,så finns det väl dock inget helt
5 svar · 2,0k läst
Lizzardo
Lizzardo: Rent konkret så tycker jag att du ska fixa till din befintliga imkanal. Om du väljer att gå ut i fasadvägg så krävs det att kanalen ska sluta ett visst avstånd från vägg, 15 cm? Hela kanalen måste vara isolerad genom vägg, dock brukar det vara lättare att bygga en fyrkantig låda av ex gips eller minerit av rätt brandklass. Jag har även för mig att man måste brandskydda en del av
1 svar · 3,7k läst
Lizzardo
Lizzardo: http://www.lindab.se/dokumenter/058_04_sakvar_ventilation.pdf De runda längst ner på sidan brukar vara det vanligaste alternativet, även på putsade kåkar. Du kan säkerligen hitta liknande galler på bygghandeln, bauhaus eller liknande affärer. Hurvida de är snygga är en smaksak som allt annat........
1 svar · 3,3k läst
W
weezzer: Om jag förstår dig rätt så försämrar jag mina chanser att hålla värmen i huset om jag monterar bort luftvärmeaggregatet med cirkulationsfläkten? Vi har inte slagit på värmen ännu men hoppas på en riktig kall vinter igen så skall prova exerg test att stänga ned cirkulationsfläkten.
2 svar · 5,0k läst
M
Grolt: [citat] Ingen som har justerat sitt system ??:O
8 svar · 1,6k läst
Raceman
Raceman: Franke, Thermex, Fjäråskupan, Miele för att ta några exemel.
1 svar · 899 läst
S
Squareneck: Tack för snabba svar. Har slaktat en 120 mm kullagrad fläkt från en gammal dator. Skall köpa en batterieleminator men steg från 5-12V. Kommer nog att prova tryckande montering. Pipan jag skall har endast en ventil och det är den jag skall montera fläkten i.
5 svar · 5,9k läst
B
Bambi: Hej! Hur gör man för att rengöra sina ventilationskanaler till FTX, går det lösa om tar bort alla donen Tillluft/frånluft och rengöra från öppningarna? Hur går man tillväga? Mvh
0 svar · 2,4k läst
L
largab: "I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter uteluft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2) golvarea eller 4 l/s per person. " "allmänna rekomendationer " Då det står "bör" resp "rekom.." så tolkar jag det att det är fritt upp till husägaren att själv bestämma. Jag
16 svar · 8,1k läst
J
Jimbo79: Hej igen, Nu fick jag höra att jag kanske bara behöver släppa upp en luftning i badrum och en i tvättstugan och att det skulle räcka om jag bara tillför luft ovanför fönstren. Stämmer det tror ni?
3 svar · 1,2k läst
·
Ö
ölk: Har nu precis fått tag på installatören till detta (tigex 25) motdragsspjäll.Han tyckte i turordningen så här,då spjället nu ligger på grundinställningen,hur många Pa det är vet jag ej, men....... 1.öppna rökgasspjället HELT 2.Elda lite sprit på ett lock eller dyl./tänd eld på lite papper så ser man då pappersflagorna sticker iväg, vilket betyder drag.Mottdragsspjället skall
4 svar · 10,0k läst
·
D
danielr112: Isolera rör och dylikt bättre. Dra in ett par vattenrör och skicka värmen dit på det viset :)
5 svar · 3,3k läst
R
Räv3n: Enessen heter aggregatet.. Jag mätte med ett kalibrerat mätinstrument, såg ut som en hink man höll över ventilerna med. Syrrans kille hade lånat på sitt jobb. Vet inte vad den mätte faktiskt, men han borde ju veta detta tycker man.. Kondingen lät intressant. Ska kolla det.. Frånluftskanalerna är säkert inte rengjorda.. Hur gör man detta på enklaste sätt? De är ju rätt grova och
2 svar · 1,8k läst
M
myrstack: Planlösningen kan vara långt viktigare att ta hänsyn till i vissa fall än tex diskmaskin, ugn osv som tidigare är sagt. Du bör placera frånluftsdonen så du har en naturlig luftström från omkringliggande rummen så du slipper att få spillet som inte köksfläkten tar in i omkringliggande rum. Finns gott om moderna hus med öppen planlösning där kombination av dålig fräktkåpa där
3 svar · 7,1k läst
M
myrstack: Att ta hänsyn till är att du ofta fyller de uppreglade golven med isolering så jag inbillar mig att det gör att hastigheten på ombytet av luft på platser som inte är i närheten av till och frånluft blir lägre. Någon får gärna bevisa mig fel här då det endast är en teori. Att köra platon eller motsvarande som håller upp isoleringen kan nog vara lämpligt i vissa fall men har man
3 svar · 4,2k läst
Mich
Mich: P.g.a. att då kommer huset värmas upp dagtid, då det är varmare ute än inne. Därför bör aggregatet styra växlaren på andra indata än bara tilluft temp. Så som t.ex. nya agg från Heru, SystemAir och Temovex (med flera) gör. Detta så att växlaren används för att kyla inkommande luft när det är varmare ute än inne. När det är kallare ute än inne så kör man utan växlare så
6 svar · 3,7k läst
Mich
Mich: Nu skall vi se så det inte blir något missförstånd. När jag skrev "över" så avsåg jag att det blir isolering över, påsidorna och under. Nu har jag kutterspån (gamla isoleringen). Den går upp i höjd med överkant av reglarna. På detta ligger rören, som nu är oisolerade. Sedan skall det läggas lösull-isolering, några decimeter. Då blir rören helt inbäddade i isolering. De blir
12 svar · 3,7k läst
B
BigGitt: Jag ska kolla om Lindab gör det.
4 svar · 1,5k läst
·
A
abbe_: [citat] Nej, man kan väl räkna på vad det kostar att värma upp luft. Den har ju låg dencitet så det blir inte så dyrt. Sen beror det ju lite på uppvärningslösning, Har man en Comfortzone frånluftsvärmepump kan man återvinna en hel del, eller med ett FTX-ventilationssystem.
9 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.