hejsan alla!!!!

Har ett smärre problem.....

Har ju nämnt tidigare i forumet i andra inlägg om att jag kör med elpatron på en gammal exonom panna.

så i o m det är ju då skorstenen kall, då jag också täppt igen rökgasröret med isolering.

Rekommendationen jag då fick av vent.killen var att det absolut bästa var att investera i en motragslucka för att få in pannrumsluften i min kalla skorsten.Nu sitter den på plats i stället för sotluckan.Började att elda upp draget i skorstensgången med en papperstuss och fick därmed mitt drag.Jag flyttade sedan fram vikten som reglerar tyngdpunkten på luckan väsentligt, jippy!!!! den började vippa fram o tillbaka,allt ok. men efter ett tag blev den helt stillastående.Hur jag än justerade vikten så hände INGENTING,satte tillbaks vikten på pinnen där det fungerade först,luckan nu helt livlös.Detta hände under tiden då det var samma väder ute hela tiden "lagom blåsigt",14 grader ute och 19-20 grader i pannrummet.

1.Det kan väl inte ha blivit någon köldpropp på den stunden (ett par timmar) så det blivit en "luftspärr"? att den inte kunnat mata upp inneluften skorstenen?

2.Hur är rätta sättet att få den att fungera?måste det blåsa rejält eller vara en Mycket stor temp skillnad ute/inne, eller måste båda dessa faktorer innverka på en och samma gång?Hur jag än har försökt justera luckans tyngd för jag den inte att vippa själv.Då jag ställde in den på 0 Pa (lätaste och känsligaste läget hände heller ingenting,jag fick själv peta upp luckan,eller om jag öppnade en dörr till pannrummet så åkte luckan upp resp. stängdes om jag stängde dörren.annars åkte den IGEN SJÄLV efter ett tag ,antagligen av kall vinden som blåste ner i skorsten som stängde den,men som sagt......den VILL INTE öppna själv,ändå har jag en inluftventil i pannrummet som det blåser in märkbart med uteluft.

3.Vad kan det/jag ha gjort fel? den funkade ju en stund.

4.Om jag behöver elda upp draget igen i skorstensgången,går det att göra om man istället för papper sätter in ett par värmeljus och eldar,kanske en minut eller så? är det lika effektivt?vill ju inte hålla på och elda papper hela tiden ifall det fastnar i gången eller tar eld rent av,med hjälp av de sotiga väggarna i kanalen upp....

5.Då jag petat ex antal gånger på luckan kanske det kommit fett från fingret på den?är den känslig? DUM FRÅGA men......

SNÄLLA HJÄLP mej med detta mysterium.

Ingen med liknande erfarenhet?:S

Hm..(Hur skall man förklara detta hmm)det är när du eldar/kör pannan vid ved eldning pellets mm as som du har användning av dragbegränsaren...Annars öppnar den typ vid byig vind mm...Du har ingen användning av den vid EL-patron körning...

tackar för svaret px-21!!

Så om jag har fattat det rätt så ska den i alla fall öppnar om jag kör med min elpatron (skorstenen är ju då kall),ENDAST, då det blåser tillräckligt MYCKET ute? då kallluften är på väg upp ur skorstenen igen, som denna reaktion från dragluckan blir.Och stängs alltså då kalluften är på väg NER i kanalen?
Blir det då ingen reaktion alls från luckan tex då det kanske inte blåser någonting alls,att det bara är KALLT ute och VARMT i källaren(endast temperaturväxlingen)?

Chansen till att kanalen håller sej torr,inte fryser,minskar ju då,om det har regnat/snöat ute och det inte finns tillräcklig styrka i vinden?:S

Ps.ursäkta om jag krånglar till ditt svar px-21,förstår vad du menar att jag inte har användning för den med elpatronen,den ger ju inget drag till luckan då jag dessutom isolerat rökgasgångend^_^b

Dragr, är till för konstant hålla rätt drag vid förbränningen=bättre verkngrad för förbr (Ställs in med vipparm och tyngden),,och även vid stark vind inte kyla pannan i onödan och samtidigt blandar ju den in den torrare luften från pannrummet och ventilerar skorstenen....MEN använder du El-patron blir det ingen uppvärmd skorsten ingen funktion.;)

tillägg!Bättre att du sätter en hatt på skorstenen istället så du inte får onödigt med regn i pipan..;)

;)hatt på skorstenen finnes!!!!!,du skrev vidare då att motdragsluckan reagerar på byiga vindar mm,förmodar då att den gör det även då skorstenskanalen är kall (tex vid elpatrondrivning), och icke uppvärmd som sagt.Vet att grannen har fått en motdragslucka installerad då hon fick sitt bergvärmesystem.Hon påstår att den börjar att vippa fram o tillbaka vid blåst,min främsta fundering var mest om den då också, som jag skrev tidigare, fungerar då det är mer reller mindre vindstilla ute ,men kallgrader i luften(kanalen) och varmt i källaren? att den helt enkelt reagerar på kontrasterna i temperaturen,utan att det behöver blåsa?

Förstår annars som du sa px-21;), att den främst funkar om rökgaskanalen är varm,då te x oljebrännaren är på eller vid vedeldning mm.

För som sagt syftet med att jag skaffade den var ju att hålla skorsten så torr som möjligt då detta nu inte sker längre genom oljeldning som vi gjorde förut.:D

Jag skulle ta bort den helt och bara låta det vara öppet ..Bra att du har hatt på s-stenen ..

Hej igen px-21,tack för ditt engagemang:)

Det blir alltså bäst effekt att inte ha den där alls,har du tanke om hur ventkillen tänkte då han tyckte att det var bättre med en sådan...,han visste att jag skulle köra med kall skorsten:S

Tidigare innan jag fick den ditmonterad hade jag också skorstenen kall,men körde med sotluckan uppe ca tredjedelen,verkade i o f inte så att skortenen blivit förstörd under vintern som var,enligt sotaren som checkade efter vintern på begäran.Anledningen till att jag skaffade denna motdragslucka var ju att jag fick höra att den skulle vara ännu effektivare än bara sotluckan lite öppen om man ständigt hade en kall skorsten.

om jag nu skulle återgå till att bara köra med öppen sotlucka,anta om det blåser kallt ute och kylan o vinden går ner i skorsten ända ner till pannrummet,blir det inte svårt för inneluften att mota tillbaka den kalla luften i skortenskanalen och ut igen?

Med öppen kanal så får du skorstenen som en låt säga tillluftsventil inj till pannrummet ...Men det blir ju en genomströmning i alla fall av luft genom kanalen...

Men visst suger den ändå in lite varmluft då och då,vinden vänder väl både upp och ner i rökgaskanalen,även om jag har en mössa på skorstenen?har en mössa som ser ut som ett upp och nedvänt U;))

En skorsten har 2 drivkrafter:
- tryckskillnaden mellan öppningen i botten & toppen som blir större ju högre skorstenen är (högt tryck i botten & lågt tryck i toppen gör att luften "sugs" ut eftersom naturen strävar efter jämvikt)
- temperaturskillnaden mellan botten & topp som ger lyftkraft (varm luft har lägre densitet än kall och stiger därför)

Att du ska få ett kallras genom en öppen skorsten vars öppning i botten finns i ett uppvärmt utrymme är osannolikt utom i vissa fall med kraftiga vindar som trycker ned luften.

En dragstabilisator är till för att stabilisera draget i eldstaden, d.v.s om draget blir för högt i eldstaden så ska detta sänkas genom att mer luft tas ifrån rummet. I ditt fall så antar jag att du stängt spjället & tilluftsventilerna på pannan (vilket är riktigt eftersom du inte vill ha stilleståndsförluster p.g.a drag genom pannan)? I så fall kan inte dragstabilisatorn stabilisera nåt.
Vad du skulle behöva (vilket jag inte vet om det finns) är en dragbegränsare som igentligen skulle ha motsatt funktion, d.v.s den skulle fungera så att du ställde in att du vill ha t.ex. 1mmvp (millimeter vattenpelare) som drag och om det börjar blåsa ute (gör normalt att draget ökar) eller om temp.skillnaden mellan ute & inne ökar (typiskt vinterfall) så skulle den strypa draget genom att stänga till.

Slutsats, den enklaste vägen är att smygöppna sotluckan på skorsten och se till så att lågan på en tändsticka bara precis drar ut, och sedan så kan man få öppna mer på sommaren och stänga till mer på vinter.

Tack lat för ditt klara svar;).Attans då,det var ju det jag hade från början,sotlucka öppen en liten bit för jämnan för att få in luften i s-stenen från p-rummet.Vet du hur det kan komma sej att grannfrun fick en motdragslucka installerad då hon satte in bergvärme?det verkar ju som sagt då egentligen vara effektivare med den befintliga sotluckan öppen lite istället för en motdragslucka då, i dessa fall då skorstenarna våra är kalla? men men då får jag väl ha motdragsluckan öppen en bit hela tiden istället......

Gissningsvis så hade inte rörisen/installatören pejl på läget. Inte alltför ovanligt.

Men, efter en del funderande så är frågan om det finns 2st olika konstruktioner på dessa luckor (jag har bara sett dragSTABILISATORER).
Om den "viftande" luckan sitter inuti konstruktionen, d.v.s öppnar om det drar mer så är det en STABILISATOR och ska då användas på t.e.x en oljepanna för att reglera draget genom eldstaden.
Om den "viftande" luckan sitter utanpå konstruktionen, d.v.s stänger (tätar) om det drar mer så skulle den kunna funka för att bara helt lite ventilera skorstenen (för det är ju bara lite vi vill ventilera den så att den håller sig torr) förutsatt att man kunde ställa in en minimiöppning.

Redigerat:
hallå lat!

Det är en sådan här (tigex 25),luckan sitter innanför "tuben".......:Shelt fel då?:(

• tigex - Kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.