16 526 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
FTX + källare sommartid = dålig idé?
Jag har en källare som skulle må bra av mer ventilation och funderar därför på att dra ner rör för både tilluft och frånluft när jag sätter in ett FTX-aggregat i huset. Nu är frågan, är det så bra?
Jag tänker att mer ventilation = mer varm luft som riskerar att ge kondens fuktiga sommardag då jag förutsätter att åtminstone delar av källaren (t.ex. väggarna och golvet) kommer att vara kallare än den luft som skickas in via tilluften.
Om det är en dålig idé att skicka in luft från FTX-aggregatet, hur ska jag då göra för att få bra luft där nere?
En sak till:
I nuläget är det lite "källarlukt" i källaren pga tidigare mögelproblem (jag har rivit ut allt organiskt material, men viss lukt finns ändå kvar) - finns det risk att jag sprider detta i huset via frånluften och värmeväxlaren? Det kanske är ett övergående problem i så fall - när det väl kommer igång ordentlig ventilation där nere så försvinner lukten (om nu inte fuktig tilluft förvärrar problemen...)?
Jag tänker att mer ventilation = mer varm luft som riskerar att ge kondens fuktiga sommardag då jag förutsätter att åtminstone delar av källaren (t.ex. väggarna och golvet) kommer att vara kallare än den luft som skickas in via tilluften.
Om det är en dålig idé att skicka in luft från FTX-aggregatet, hur ska jag då göra för att få bra luft där nere?
En sak till:
I nuläget är det lite "källarlukt" i källaren pga tidigare mögelproblem (jag har rivit ut allt organiskt material, men viss lukt finns ändå kvar) - finns det risk att jag sprider detta i huset via frånluften och värmeväxlaren? Det kanske är ett övergående problem i så fall - när det väl kommer igång ordentlig ventilation där nere så försvinner lukten (om nu inte fuktig tilluft förvärrar problemen...)?
Har du funderat på eller hittat information om huruvida det är en bra eller dålig idé i de delar som är förhållandevis kalla på sommaren? Källare har ofta problem med kondens på sommaren...Krute skrev:
Jag har monterat FTX i mitt hus m källare (hus från 1971). Jag suger i alla våtutrymmen samt lev luft i övriga rum, även källare. Klimatet har blivit mycket bättre i hela huset, ÄVEN källaren. Även om luften är något fuktigare på sommaren så blir den ju inte fuktigare för att man tar ner den i källaren !!! Det är samma vattenmängd i luften oavsett temp, dock skiljer mättnadsgraden men så länge som den ej kondenseras så är det inget bekymmer. Kondensering har jag inte sett någonstans ännu (jo på toastol o vattenrör på ovanvåningen...men inget i källaren). Finns bara fördela, friskare luft, ev radon vädras bort.
Den relativa luftfuktigheten (rH) ökar om man kyler luften, t.ex. om det är kalla källarväggar. På sommaren är luften fuktigare, det är det som gör att många krypgrunder har problem på sommaren - varm fuktig luft kommer in, kyls av och kondenserar på kalla ytor. Så jag skulle hävda att luften blir fuktigare om man tar ner den i källaren, eftersom det är den relativa luftfuktigheten som är mest intressant.largab skrev:Jag har monterat FTX i mitt hus m källare (hus från 1971). Jag suger i alla våtutrymmen samt lev luft i övriga rum, även källare. Klimatet har blivit mycket bättre i hela huset, ÄVEN källaren. Även om luften är något fuktigare på sommaren så blir den ju inte fuktigare för att man tar ner den i källaren !!! Det är samma vattenmängd i luften oavsett temp, dock skiljer mättnadsgraden men så länge som den ej kondenseras så är det inget bekymmer. Kondensering har jag inte sett någonstans ännu (jo på toastol o vattenrör på ovanvåningen...men inget i källaren). Finns bara fördela, friskare luft, ev radon vädras bort.
När rH blir tillräckligt hög trivs mögel (om det samtidigt är lagom varmt).Det behöver inte kondensera för att mögel ska trivas, det är väl vid en rH nånstans över 75-80% de börjar gilla läget, har jag för mig.
Om du är orolig för att den roterande växlaren skall sprida lukt och det kan den om man har otur, så finns det effektiva motströmsväxlare som inte sprider lukt.
Fresch har de effektivaste växlarna, det finns billigare men tyvärr inte lika bra.
/Ola
Fresch har de effektivaste växlarna, det finns billigare men tyvärr inte lika bra.
/Ola
Ola-D skrev:
Lukt skulle möjligtvis kunna vara ett problem, men jag tänker främst på miljön i källaren eftersom det pga kylan från marken genom murarna rimligtvis kommer att vara kallare där än ute under vissa perioder med hög rH som följd. Jag vill inte att saker som står i källaren ska börja mögla..
Prosit: Jo visst kommer det in fuktig luft, men den är inte fuktigare än om den kommit in direkt via luftventiler. Så alternativet är att inte ha någon luftomsättning i källaren. Då kommer det att lukta!
Med luftventil direkt ut på källarvägg, så ramlar varmfuktigluft rakt ner på den kalla ytterväggen. Detta kan ge kondens ibland. En fördel med FTX är att tilluftventilerna inte sitter och blåser massa luft på kall yttervägg.
Med FTX så kommer också den mycket fuktiga luften på kväll/natt som är kallare än innerluften att värmas lite.
Så: Dra du in FTX i källaren, om ni på något sett skall använda källaren. Skaffa en luftavfuktare (typ Woods) och kör med när det är som fuktigast.
Med luftventil direkt ut på källarvägg, så ramlar varmfuktigluft rakt ner på den kalla ytterväggen. Detta kan ge kondens ibland. En fördel med FTX är att tilluftventilerna inte sitter och blåser massa luft på kall yttervägg.
Med FTX så kommer också den mycket fuktiga luften på kväll/natt som är kallare än innerluften att värmas lite.
Så: Dra du in FTX i källaren, om ni på något sett skall använda källaren. Skaffa en luftavfuktare (typ Woods) och kör med när det är som fuktigast.
Klicka här för att svara