D09
D09: Fick info om att fläkten skall ställas in på högsta styrkan och lampan ska vara på med de manuella kedjorna som man kan dra i annars så fungerar det inte optimalt.
1 svar · 3,0k läst
·
L
lordi: Märkligt att de inte märkte att fläkten saknades. Vred de bara på strömbrytaren och stack? Jag brukar alltid göra en funktionskontroll och kolla så att allt är ok, även om en ventilationsfirma senare kommer och justerar in luftflödet.
5 svar · 1,5k läst
P
PX-21: [citat] Men hur kan temperaturen sjunka när man eldar i kaminen ?:O Har själv stängt av pellepannan och kör elberedaren nu...Kör en bralla lite då och då nu för kompensera för det fuktiga/råa inneluften (sommaren svårt att komma igång)...Kan ibland på sommaren kanske dra igång en bralla låt säga 2-3 ggr för en rå/regnsommarvecka...Funkar klockrent..Så sätt in en kasett i
7 svar · 2,8k läst
V
Ventilations Bosse: eller oisolerat om du håller 50mm till brännbart material
18 svar · 5,5k läst
L
leftrustle: Tänlte göra precis samma sak, var lite osäker på om det är rätt väg men det verkar det vara... En ytterligare fråga bara, styrning av ventilationen. Tänkte sätta dit en vanlig tyristor (med en fläkt som klarar av den såklart...), men hur viktigt är det med att kunna forcera ventilationen fram och tillbaka? Ser alla möljiga mer eller mindre avancerade lösningar för forcering här
4 svar · 3,0k läst
hahalj
hahalj: Så var våran i original, men fläktkåpan är utbytt till en motordriven och takfläkten styrs manuellt via en mekanisk timer. Men det är inte aktuellt att byta till en fläktlös modell.
8 svar · 4,3k läst
L
lubbe75: Ja det är nog det enklaste. Det behöver ju inte vara snyggt heller längst in i ett bänkskåp.
2 svar · 2,3k läst
G
gaffa: Ord och inga visor här.... :D Har inte mätt luftflödet nej, men tack för riktvärdena. Har sparat in faktiskt med en timer som slår på dagtid och slår av nattetid. En till anledning till att vi inte kör fullt ös med fläkten är att den för ett hemskt oväsen.... Har en ljudfälla som ska installeras men det har inte blivit av än...... Men det ska naturligtvis ordnas. Tycker
2 svar · 1,9k läst
M
myrstack: Ställ aggregatet på en eller två markskivor för vibbrationsdämpning mot stommen. Om du är rädd för direktljud från aggregatet så bygg en hel eller delar av en låda av gips mot omgivningen. Har hört talas om många olika förslag på att ställa aggregat att gjuta en kaka måste jag erkänna inte var där där innan...
3 svar · 1,7k läst
H
Hemmanisse: Om du ska ha återvinning så bör du nog inte ha friskluftsventiler via fönster eller dyl för då är hela idén borta med FTX. Om du talar om vad det är för rum du har och hur stor varje rum är så kan jag nog hjälpa dig räkna ut hur många l/s du bör ha totalt och sen kan du själv kolla på aggregat som klarar dom luftflödena.
1 svar · 1,6k läst
Polygam
Polygam: Tack för svar, Tjoa Det är inte reglerat i hyresavtalet, men kommer väll att bli vid nästa förhandling. (om något år) Men frågan är vem som ska bekosta den nya fläkten?
3 svar · 1,2k läst
A
AnetteL: Fick precis en offert som jag tyckte såg bra ut från ett ventilationsföretag, men ekonomisk som jag är letar jag efter fler sätt att spara pengar på utan att för den skull tumma alltför mycket på kvalitén. Vi ska bygga ett hus i lättbetong och boytan är uppdelad på ca 120kvm på nedervåning och 60kvm på ovanvåning. Aggregatet är tänkt att sitta i tvättstuga men enbart för att
0 svar · 1,9k läst
A
Arkitekten2: Värt att notera i sammanhanget är ju att enligt BBR:en så är inte kolfilterfläkt ok. Återföring av frånluft från kök, hygienrum eller liknande utrymmen får inte ske.
38 svar · 11,1k läst
B
byggarätt: Att ventilera bort värmen är svårt för att inte säga omöjligt eftersom solen ligger på och luft är en dålig transportör av värme/kyla... Jag skulle titta på AC aggregat enda bra lösningen! prisbild 4000...
1 svar · 3,3k läst
U
Unclebans: Tycker det låter väldigt märkligt att föreningen inte åtar sig att åtgärda problemet om det beror på avlopp. Alla rör och stammar som inte hör till lägenhet är föreningen ansvarig för, du för alltså som enskild medlem inte gå in och åtgärda det som föreningen "äger". Om inte de ska fixa det, vem ska göra det??
3 svar · 2,0k läst
Jeken85
Jeken85: ACJ aggrigatet cirkulerar luften i huset och blandas med tilluft (uppvärmd uteluft) ifrån RDKR. Blir väll samma sak som det jag funderar på? Skulle iof koppla cirkulations kanalen till frånluften har 83% återvinning enl Fläktwoods men jag är rädd att man ventilerar onödigt mycket? enl ovk när huset byggdes skulle det vara 14l i det stora sovrummet tex. men det är inte 14l "ren" luft
2 svar · 1,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Om du vill ha fram pris på en ny fläkt försök leta fram ritningar på fastigheten, summera luftflöde. Och om möjligt ta reda på vilket fabrikat/modell av fläkt som sitter där idag. Med dessa fakta bör du kunna få en prisuppgift av någon ventilationsentreprenör. Kan även va så att en genomgång av fläktarna kan lösa problemet med oljudet.
9 svar · 3,5k läst
H
Hemmanisse: Kan orsaka vibrationer samt att det är onödig utgift istället för att sänka och spara energi.
4 svar · 5,9k läst
D
Danne_83: Tack så mycket! :)
12 svar · 4,1k läst
M
MrNice80: [citat] Behöver inte ha ngt sommarpaket på roterande VVX, då de inte snurrar då det inte behövs. RDAE från fläktwoods ger som mest 130l/s i flöde i full effekt. Och räcker till en villa på max 320kvm Har en verkningsgrad på 82-83% Det sitter tysta kammarfläktar med EC motorer på den. Har en bra manöverpanel som man kör alla injusteringar på och får även filterlarm m.m Sitter F7
9 svar · 4,7k läst
Raceman
Raceman: Du ska inte ha någon hjälpmotor i fläkten, då förstör du finessen med systemet.
1 svar · 1,9k läst
R
Randulf: Tack för svar! Låter som det bästa vore att strypa tilluften lite på mellanplan för att se om det vänder. Men skapar man inte ett större undertryck då? Hur vet man att man har tillräcklig ventilation? Det ska väl vara ett visst luftombyte per timme? Kan en vent firma mäta sådant? Radonet som kommer in är, eller snarar kom in, kom från marken. Tror/hoppas att radonsugen tar bort det
2 svar · 1,4k läst
L
Lugga: Har du fått svar på din fråga? Eller är det redan gjort? Ska du dra längre bitar så rekomenderar jag spirorör 100 mm, eller vanliga rör med 100mm diameter. Ska du dra kanalen rätt upp så bör den isoleras, men detta är ej nödvändigt om du lägger det rakt ut. Du har väl isolering i golvet? Tänk på att försöka ha en liten lutning utåt, så kondensvattnet inte har någon chans
1 svar · 1,1k läst
V
Ventilations Bosse: gamla självdragshus fungerar bra,så länge de inte är för täta,när man tilläggsisolerar brukar man täta också. Det blir problemet, därför blev det fläktstyrd ventilation. Det gäller att vara lite påläst; kanske det skulle vara bra med en FTX ventilation? fönsterventiler är nog ett minimum
2 svar · 1,2k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: "Optigo" är en ren temperaturregulator, den styr alltså värmeåtervinning och värme (alternativt kyla) men har inga extra finesser. Vill man ha fler styrfunktioner t.ex. olika fläkthastigheter (om det går på din ftx) får man hoppa upp till en lite mer avancerad reglercentral.
2 svar · 2,8k läst
V
Ventilations Bosse: Tjaa,annars kan du suga vid golvet i källaren och blåsa upp det till övre våningen,det blir bättre
3 svar · 2,2k läst
·
B
BigGitt: Enklaste testet är att linda tjockare Lambi? toapapper runt donet och trycka in det. Det ska täta till mellan donet, kaklet och flänsen. Det kan du göra redan ikväll.
6 svar · 2,9k läst
·
V
Ventilations Bosse: Elektrostatfilter gör man bara rent ett par ggr/år så återfår de son forna effekt,men de behöver ett förfilter.
5 svar · 5,1k läst
H
hendah: Ska dra ny imkanal i mitt kök och vill hålla så låg bygghöjd på innertaket som möjligt. Enligt boverket behöver imkanalen inte vara isolerad inom brandcellen förutsatt att den inte kommer nära brännbart material. Är det någon som vet om det finns platta (rektangulära) plåtkanaler som är godkända för att använda till köksfläkt i privatbostad?
0 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.