B
BennyA: Eller en Solarventi? Jag köpte en som ventilerar ut mitt garage. Fast jag valde mellan att köpa ett element som ska stå på och elda bort fukten eller en Solarventi. Den fungerar kanon och drar ju ingen ström. Vet inte hur det ser ut hos dig, men bara en idé. Jag har inget annat märke att jämföra med, utan det var bara denna jag hittade. Här är idén med källare:
5 svar · 5,7k läst
B
BennyA: Vet ju inte hur det ser ut hos dig. Mitt garage fick jag bort fukten med hjälp av en solarventi. Den drivs av solljuset och räckte för att torka ut mitt garage som bara står på lite sand utan dränering. Sitter en vanlig venti i andra ändan av garaget. http://www.solarventi.se/produkter/sider/sv7_side.htm Förutsättningen är ju i så fall att det är tätt i krypgrunden och det inte blir
2 svar · 2,9k läst
P
Pelle-Pelle: Riktningen har ingen som helst betydelse i sammanhanget.
3 svar · 1,5k läst
M
myrstack: Jag ser inte att det jag skrivit ovanför är galet på något sätt, däremot kompletterade du fint med ett bra tryckfallsresonemang vid olika långa förgreningar och tryckfall på samma sida av aggregatet som jag missade att ta upp.
9 svar · 2,4k läst
J
jerydh: Ok, då är åbäket på plats. Det var på håret att jag fick in den genom gluggen från matkällaren. Valde att låta dörren till det senaste utbygget vara stängd. Jag får se hur avfuktat det blir i matkällaren först innan jag tätar det sista utrymmet.
4 svar · 2,3k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: [citat] Titta in genom gallret som är på utsidan av huset, ska sitta ett finmaskigt stålnät där innanför.
9 svar · 1,7k läst
N
Norrlandskusten: Redigera-knappen finns bredvid citera/rapportera. Men bara ett tag. Sedan försvinner den. Antar att forumägaren blev less på att folk raderade alla sina inlägg när de fick mothugg/avslutade sina konton.
2 svar · 3,0k läst
Consensus
Consensus: Widéns Villaventilation, Enköping. Mycket bra och seriös firma.
1 svar · 2,1k läst
A
Arne999: Jag är på gång att bygga en toalett i stugan vars enda "yttervägg" vätter mot ett uterum.. Frågan är hur jag ska göra med ventilationen. Bästa vore om jag kunde gå genom innertaket och ha en kanal 3m till gaveln. Detta för att slippa mecka med att göra hål i yttertaket... Är det ok att göra så tro och hur gör man ?
0 svar · 1,5k läst
M
myrstack: Tja, i ditt fall är det väl totalflöde på systemet samt balansen mellan olika frånluftsdon som är aktuellt. Får du en seriös snubbe kommer han/hon ev mäta undertryck i huset och ev gå på och kolla igenom spaltventiler mm eller vad du nu har för tilluften så du inte har för starkt undertryck i huset.
9 svar · 11,6k läst
C
Christina Persson: Hej Jag har en svampodling som behöver frisk luft, hög luftfuktighet och inte alltför hög temperatur ca 16-25 grader. Har funderat på att hänga en låda utanför ventilen med en luftfuktare i. Kan man därefter sätta upp en omvänd kanalfläkt i ventilen för att få in frisk luft med hög fuktighet i rummet? Tina
0 svar · 2,1k läst
J
Josef.Andersson: Har du koll på att du inte har några radonproblem. Om du är osäker så är det bäst att göra en mätning innan. /Josef
7 svar · 1,8k läst
Locke
Locke: Vindsluckan skall vara stängd och tät.
6 svar · 7,1k läst
·
T
tjena: fresh verkar ha mycket högre kapacitet 132 m³/h än pax... går freshen igång på ljus och rörelse i badrummet? eller bara på fukt... viss lukt vill man ju ha ut snabbt ochså.. drar lite ström både fresh o pax, 4-5w har en gammal kanalfläkt nu...den drar säkert 50.60w
5 svar · 2,1k läst
A
addo: Eviljava, jag tackar så mycket för tipsen och råden.
13 svar · 4,5k läst
M
wilma2: Ljudet som skall dämpas kommer från värmepumpens kompressor som man vill slippa höra i alla frånlufts uttag så montera den så nära ljudkällan du kan.
1 svar · 3,1k läst
J
JJPersson: Jag har precis murat igen ett källarfönster med lecablock. Eftersom det tidigare satt ventilation i fönstret lämnade jag ett hål på 15x15cm i lecaväggen för att kunna sätta in ett ventilationsrör. Min plan är att låta ett proffs putsa lecablocken på utsidan. Jag har redan köpt en ventil och ett rör men frågan är hur och när jag ska montera dem? När muraren kommer vore det
0 svar · 1,4k läst
S
Smedjebo: Hej, Jag har en Bacho minimaster som tidigare ägaren flyttat till vinden. Den har i flera år låtit hemskt i motorn och nu funderar jag på att byta ut hela enheten. Är det nån som har förslag på vad man enklast byter till och om det är något som man bör ge sig på själv? Jag har tittat lite på Österbergs som verkar ok, är det ett bra val? Eftersom Bachon redan sitter på vinden
0 svar · 2,3k läst
M
Mazchi: Har stor temperaturskillnad mellan våningsplannen. Funderar på att installera någon form av kanalfläkt för att på sommaren kunna ta kall luft från nedre plan. Dock så har jag en kamin på övre plan och det hade varit toppen och kunna flytta den varma luft som den ger ner på vintern. Vet någon om det finns lösningar där man kan ändra riktningen på luftflödet i en kanal? Känns som
0 svar · 1,1k läst
svartöra
svartöra: Det går nog bra, men det blir lite ventilationsjobb för husets frånluft måste ju också flyttas. Inga problem om de går på någon kallvind men om de går i någon mellanbjälklag blir det jobbigare. Du får också dra en rätt grov matning för strömmen till det nya stället, plus vatten och avlopp. Men jag misstänker att du ändå bygger en ny tvättstuga någonstans och att vp ska
1 svar · 2,9k läst
M
myrstack: Ännu en smålänning här... (oavsett nuvarande bosättning) Den må vara ful som stryk men så länge den hindrar regn och snö att ta sig in så fyller den sin funktion.
7 svar · 4,0k läst
·
J
Joukko: Jag har glömt att uppdatera här ser jag. :) Det funkade perfekt med Armaflex i vintras. Inga problem med kondens.
23 svar · 3,6k läst
B
BigGitt: Tips? Är inte grunden helt tätt, kommer absorptionsavfuktaren suga fuktig luft in i krypgrunden från marken under! www.lfs-web.se/krypgrundsavfuktare_pd-250.htm
1 svar · 2,8k läst
W
wikz: Ja, den är så enkel att man ställer in en rikt-temperatur och vvxen snurrar bara när det behövs, dvs när tilluften är några grader under riktvärdet :) Dock ingen automagisk ökning av flöde eller liknande. /johan
4 svar · 6,2k läst
L
Linus_S: Hej boulejohan Jag hittade mitt fläkthjul genom att ringa närmsta electrolux-service-butik. Det var lite knepigt för de där kunde knappt hitta rätt, men det gick till slut. Mitt fläkthjul kostade 784kr, och är det samma så har den detaljnumret 321 68 30-01/2. mvh Linus
22 svar · 31,3k läst
A
andymannen: Isoleringen som är "vassliknande" är cementbaserade träfiberskivor och helt ofarliga. Tillverkaren heter träullit, googla och kolla så får du se. Kan inte lova men... röret innehåller med största säkerhet asbest. Sitter röret där det sitter är det ingen fara, men om man börjar riva i det och röret går sönder... dammet som då uppstår är inte bra.
6 svar · 4,6k läst
V
Ventilations Bosse: sätt en platta på distans från väggen,som det kan blåsa på så förhindras trycket från vinden
3 svar · 3,8k läst
V
Ventilations Bosse: hm, vid 60% känns det rätt muggigt, och fuktigt,prova 50%
6 svar · 2,3k läst
V
Ventilations Bosse: Det finns ventiler(don) med inbyggd dämpning,kanske det hjälper en del,annars finns det slangljuddämpare som ganska lätt kan kapas in i röret
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.