3 530 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Ventilationen i vårt 8vån hus vrål-brummar...panik!
Jag bor i ett flerfamiljshus, ett 8våningshus. Problemet här är att det sitter 2 st stora ventilationsfläktar på taket där ljudet fortplantar sig ner till oss på våning 7 och 8. Det brummar allmänt i hela lägenheten men mest i vissa rum. I köket och badrummen dånar det jättehögt i ventilationshålen. Detta gör mig helt galen, jag får panik på detta som pågår dygnet runt.
Är det nån som vet vad man kan göra för att minska bullret i lägenheterna? Huset är byggt 1958.
Är det nån som vet vad man kan göra för att minska bullret i lägenheterna? Huset är byggt 1958.
Om fläkten också är från -58 bör den ersättas med en modernare. Använd direktdrivna fläktar med EC-motorer så tjänar ni mycket på lägre elförbrukning. Även betydligt nyare fläktar anses lönsamma att byta ut. De bör också varvtalsregleras efter behovet.
Antagligen är fläktarna stumt monterade i huset så ljudet fortplantas. Vibrationsdämpare är inte så dumt.
Dånet i ventilationshålen, är det från fläkten eller är det luftflödet som orsakar det? Kanske är luftflödena alldeles för höga. Eller också behövs ljuddämpare. Det låter som en rejäl upprustning av ventilationen behövs.
Antagligen är fläktarna stumt monterade i huset så ljudet fortplantas. Vibrationsdämpare är inte så dumt.
Dånet i ventilationshålen, är det från fläkten eller är det luftflödet som orsakar det? Kanske är luftflödena alldeles för höga. Eller också behövs ljuddämpare. Det låter som en rejäl upprustning av ventilationen behövs.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för ditt svar
Har du nån aning om hur man går till väga nu? Var får man tag i konsulter som kan gå igenom systemet och räkna på det, rekommendera nåt nytt och utföra jobbet? Är total gröngöling på detta område. Bor i Malmö.
Tack
Har du nån aning om hur man går till väga nu? Var får man tag i konsulter som kan gå igenom systemet och räkna på det, rekommendera nåt nytt och utföra jobbet? Är total gröngöling på detta område. Bor i Malmö.
Tack
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Rätt fläkthjul och EC-fläkt sparar mycket pengar och det kan leverantören räkna ut åt dig om du ger dom motordata på den gamla fläkten.
Vad jag menar med rätt fläkthjul är vissa hjul är bättre då dom inte blir smutsiga lika lätt och att dom transporterar mer luft med mindre effekt.
B-hjul är ett hjul ni bör undvika iallafall om det ens finns någon som fortfarande använder sig av sådana.
Vad jag menar med rätt fläkthjul är vissa hjul är bättre då dom inte blir smutsiga lika lätt och att dom transporterar mer luft med mindre effekt.
B-hjul är ett hjul ni bör undvika iallafall om det ens finns någon som fortfarande använder sig av sådana.
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Svårt att förklara men det är hjul som har massor med "blad", finns nyare F-hjul som också har massa "blad" men som är förändrade mot hur B-hjulet såg ut.
Har för mig att det är endera vinkeln på bladen eller avståndet mellan dom.
Har för mig att det är endera vinkeln på bladen eller avståndet mellan dom.
F-hjul (rekommenderas!) har framåtböjda skovlar. En gammal fläkt har så gott som garanterat B-hjul vilket är sämre ur energisynpunkt. Är de gamla fläktarna remdrivna? Kombinationen B-hjul och remdrift = byt! Det går förstås att effektivisera befintliga fläktar med modern styrning men med tanke på att det är gamla saker så lönar sig säkert ett byte. Visserligen kan man säkert hålla liv i en gammal remdriven fläkt med trefas asynkronmotor hur länge som helst men på sikt lönar sig byte ändå om man väger in energiskostnaderna.
En gammal fläkt går också oftast på konstant fullvarv och flödet stryps sedan till det önskade vilket är ett annat argument för att byta till något med elektronisk reglering. Kolla vilka fläktar som används nu!
Tyvärr är det nog inte så ovanligt att brf-styrelser är livrädda att investera pengar, eller kanske är man för slöa att ta tag i saker. Många gånger saknas kompetens. HSB/riksbyggen eller vem som nu förvaltar kanske kan hjälpa till med upphandling.
En gammal fläkt går också oftast på konstant fullvarv och flödet stryps sedan till det önskade vilket är ett annat argument för att byta till något med elektronisk reglering. Kolla vilka fläktar som används nu!
Tyvärr är det nog inte så ovanligt att brf-styrelser är livrädda att investera pengar, eller kanske är man för slöa att ta tag i saker. Många gånger saknas kompetens. HSB/riksbyggen eller vem som nu förvaltar kanske kan hjälpa till med upphandling.
Om du vill ha fram pris på en ny fläkt försök leta fram ritningar på fastigheten, summera luftflöde.
Och om möjligt ta reda på vilket fabrikat/modell av fläkt som sitter där idag.
Med dessa fakta bör du kunna få en prisuppgift av någon ventilationsentreprenör.
Kan även va så att en genomgång av fläktarna kan lösa problemet med oljudet.
Och om möjligt ta reda på vilket fabrikat/modell av fläkt som sitter där idag.
Med dessa fakta bör du kunna få en prisuppgift av någon ventilationsentreprenör.
Kan även va så att en genomgång av fläktarna kan lösa problemet med oljudet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden