Ventilation
Vent_montör: Du skall altså bara ha självdrag ? För säkerhets skull så är det ju bara isolera runt röret i väggen. Men om du skall transportera in kall luft genom varmt utrymme så måste det isoleras
ölk: Ok...tack;) Kommer nu i helgen att täta källardörren upp så gott det går och låta friskluftsventilerna i källaren vara öppna lite "lagomt", kör också igång paxen ut i skorstenen lite då och då f u vid tvätttorkning. Har visserligen ett motdragslucka i pannrummet, sittandes längst ner på på skorstenen, den vädrar ut lite ibland, och fungerar lite som frånluft då och då när
Leif_J: Hej, Aggregatet är ett Vevex SVX, motorbeteckningen är R4E200-AE07-11, någon som känner till ett bra pris på denna motor? Mvh Leif
sege_: För att få livet lite tystare tog jag bort 60cm rör från mitt Heru 90 S EC till ljuddämpare och ersatte med flex-ljuddämpare. Dels för att få bort eventuellt vibrationer från agget till kanaler och dels för att få ner ljudet ännu mer. I samband med detta var mitt agg helt strömlöst och min fjärr strömlös. Det nollade mina inställningar helt. När jag körde på 100% på fläkt
Tjoa: Eftersom det var jävligt att dra den på norrsida, återstår väl bara taket.:) Men snöa inte in för mycket på det. Vi pratar inte om stora temperaturskillnader. Östersidan då? Mer skugga där kanske?
norrbottenstorpet: Det är ett bra ställe att ta in luft på, om inte spaltventiler i fönstren används. I gamla hus är ofta hela konstrktionen inkl dörrar och fönster så otäta att några speciella tilluftsventiler nästan inte behövs. Radiatordon brukar det nog kallas, t.ex. http://www.fresh.se/index.php?show=61601_SWE&&page_anchor=http://www.fresh.se/p61601/p61601_swe.php
myrstack: Spisfläkten borde rimligtvis vara kopplas till en imkanal med sina krav på brandskydd osv, kolla tex här på vad det innebär: http://www.imkanal.se/. Har du andra kanaler för radonventilationen som redan är dragna och förmodligen saknar brandisolering idag skulle jag säga att det är svårt/omöjligt att få en godkänd lösning. Någon får gärna motbevisa mig Hur det skulle gå att
Josth: Viss vägledning finns i följande dokument: http://www.deltate.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm Finns också ytterligare info på deras hemsida.
MrQ: Undantaget spånsugar / renluftsaggregat / värmeförluster / dammpåsar / dammätare / adaptrar etc etc så var min undran från början om någon har ett tips på en brandsäker billig fläkt ?? Jag är inne på samma linje som användare redheat....... Vill bara kunna starta en frånluftsfläkt... Host host....:D
Izzte: Hej eviljava Tack så mycket för svaret. Jag har funderat på att förstärka utsuget genom murstocken med en fläkt om detta skulle behövas, framförallt för att förbättra ventilation för somaren då. När det gäller badrummet är detta placerat i källaren och har för närvarande inte någon extra fläkt. Vi har dock tänkt att göra om detta då vi kommer använda det betydligt mer än
MLindfors: Okej. Fönster och dörrar och panel är ju utbytta men har ju fortfarande en kakelugn, så igår att dom hade satt igen frånluften från tvättstugan med isolering så det plockade jag bort. Får bli och se över ventilationen till sommaren. Men det kommer nog bli ett par tilluftsventilen i alla rum. Och se över frånluften som finns.
myrstack: Mycket sätter sig i början, mycket sätter sig i ytterkurvor på de första böjarna och lite mindre på de efterföljande raksträckorna. Brukar uppfattas som otrevligare än vad luftflöde faktiskt minskar men dock är det ju alltid trevligt att rensa ordentligt. Effektiviteten borde minska med luftflödet vire med viska kopplad till borrmaskin brukar ju vara ett säkert trick. Ett annat kan
Motörelf: Hej! Hoppas att jag nu formulerar mig så någon begriper. Är relativt händig men ändå ingen fackman och har kanske inte järnkoll på alla begrepp och uttryck! Bor i ett hus från 1958, självdrag med frånluftskanaler - fyrkantiga asbetshistorier, som alla mynnar ut i murstocken. För något år sedan gjorde vi om badrummet och idag ångrar jag att vi inte satte in en elektrisk fläkt i
ölk: har nu dragit upp frånluftsfläkten på dubbel fart (skall ju troligtvis motsvara grundflödet, förhoppningsvis),friskluftsventilerna fick stå helt öppna då vi var där i helgen, luftfuktigheten inomhus kom upp i 28%....bättre än de 20-22 som det var förut då jag hade frånluftsfläkten på halvfart (halva värdet på grundflödet), plus att skulle vi bo där permanent, kom det nog upp i
Grolt: Du får väl göra som snickaren som jag hjälpte härom dagen, limma den med superfix
Grolt: [citat] Om du tänkte sätta in en PAX fläkt t.ex så behöver den inte jord, dom flesta fläktarna är nämligen dubbelisolerade
Enk Projektet: Jag kommer att ha en frekvensare som ska styra min vent, med olika hastigheter vid olika tider
tupas: Vilken typ av lösning har ni som byggt med Myresjöhus, med eller utan ljuddämpare på FVP?
Toppkonsult: Regnhatten funkar utmärkt men måste då kompletteras med lämplig takgenomföring typ http://www.bevent-rasch.se/produkter_visa.asp?ARTID=45. Gör att du kan gå fram med spiron ända till genomföringen så slipper du använda flexslang (går lätt hål på den om man är oförsiktig...)
BigGitt: Suga. Det skapar undertryck. Man drar ut fukten/lukten.
Raceman: >>Kommer det innebära några problem att istället använda en övergång mellan 160 och 100, t ex denna: http://www.luftbutiken.se/dim-overga...tl-160100.html>Kommer bli svårt att få plats med en slang. Någon som har något förslag på hur jag löser detta på enklast och bästa sätt?
Mich: Avlopp måste ha avluftning har vi lärt oss i denna tråd :-) För detta ändamål så brukar avloppsröret dras upp och ut genom taket. Ibland med en böj eller kåpa, på rörstumpen som sticker ut. Det behövs dock inte. Genom att titta var röret sticker ut och hur planlösningen ser ut i huset. Så brukar man inse att det finns en logik i placeringen. Även att det finns en anledning
peter5916: Offerterna ligger på 45.000:- med avdraget rotavdrag, inkl justering av bef system. Ej inkluderat elarbete.
SwiftD: [citat] Jo, det förstår jag. Men detta var under uppbyggnad och jag hade inte hunnit sätt isolering på rören uppe på vinden. Jag har nu isolerat rören och jag gissar på att det kommer att torka upp av sig själv så småningom.
FrittDrag_II: Viss strypning (tryckfall) vill man alltid ha i donen så man kan injustera. Man får se systemet som en helhet, rätt dimensionerat kanalsystem innebär att man inte behöver strypa så mycket på donen närmast fläkten.