Hejsan vänner,

tänkte efterfråga lite råd ang ventilationen hemma.

Vårt hus har dels element med direktvärkande el, samt en CTC ECOVENT lösning som är någon form av värmeåtervinningsaggregat.
Kan läsa om den på http://www.vvs-klimat.se/product.html/ctc-ecovent-varmeatervinningsaggregat?category_id=97

Denna sköter uppvärmning och ventilation i vårt hus.

Min fundering är ifall det fungerar att stänga av den under sommaren. Den pumpar varm luft oavsett temp ute vilket innebär att det blir väldigt väldigt varmt på övervåningen under sommaren, vilket inte är så skönt när man skall sova.

Min tanke är att stänga av denna och sköta ventilation med vädring helt enkelt, öppna fönster, korsdrag och så vidare. Kan det skada huset? Fuktproblem eller annat?
Tänker mig tex badrum och så vidade.

Någon som har erfarenhet, tips eller råd att ge?

alla tankar mottages tacksamt.

Är det inte bättre att du sänker inblåsningstempen?
Eller bara stänger av förvärmningsbatteri och eftervärmningsbatteriet?

Stänga av ventilationen känns inte som en bra lösning även om du säger att du ska vädra manuellt.

hmm, frågan är hur jag stänger av uppvärmingen. Vad jag förstod det som efter samtal med CTC så var jag tvungen att köpa en insats för att aggregatet inte skulle blåsa uppvärmd luft. Tycker det låter helt hål i huvudet, men vad vet jag, är nybörjare på detta ;)

När jag tittar närmare på installationsmanualen så sitter det ju en värmeväxlare i mitten.
Det är nog den CTC syftar på. Du behöver byta ut den mot en insats så att du inte återvinner luften.(Kan säkert köpas från dom eller tillverkas av någon plåtslagare)
Se bild på sidan 16.

Men var man ställer temperaturen verkar lite diffust men du borde ha någon form av termostat på ett av batterierna, samt någon form av reglering i styren. GT 1 och GT 2
En som styr förvärmningsbatteriet och en som styr eftervärmningsbatteriet.

Jepps, fast den kostar någon tusenlapp, hade hoppats på att man år 2006 (mååånga år efter vi flög till månen) hade klarat av att uppfinna en frånluftsvärmepump där man kan stänga av själva uppvärmingen, Men kanske lite väl mycket att hoppas på.... ;)

Tycker att instruktionen är oerhört svår för en lekman som mig, men får kolla över det igen, kan iallafall ställa ner den till semesterläge där den inte drar lika mycket eller blåser lika mycket. Alltid nått :)

Men jag tolkar det som en dum ide att stänga av den helt och köra med enbart vädring som ventilation ?

Ja, undvik att stänga av den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.