Ventilation
Ventilations Bosse: Erfarenheten visar: att kolfilter nästan aldrig byts. Varför: tror vissa att det inte behövs ventilation?, Byte av luft har en god effekt på människor..vi blir mindre dumma.
Ventilations Bosse: Spalten är en luftspalt för att det ska luftas i väggen,prova att nyttja den,
Kjell_G: Tack Josth, FLM hänger på vägg, tyvärr. Lät mig övertalas av röris att inte ha den ovanpå vp eftersom han tyckte det var bökigt att koppla in den. Förstärkte väggen med råspont och nu sitter den på konsoller med franska skruv och ingen dämpning mellan järnet o väggen. Kanske kan vara idé att försöka göra något där? Varmvattnet går förstås att köra på elpatron och inte
tomasandersson: Mycket intressant läsning! Har letat efter något liknande, så den tackar jag för! Ska sätta mig och räkna lite ikväll och se om jag blir lite klokare.
LocTite: Någon som kan ge råd om kanaldimension? Vill helst inte dra 160mm då ytterväggsgallret då blir större och förfular mer, men blir 125mm för dåligt så måste man väl....? //LocTite
Jan-Å: Nej det tror jag inte är vanligt, jag skulle som sagt inte göra det. Onödigt hål i badrummet, onödig arbetstid, onödig utgift låter det som ;) Låt bli är mitt råd.
gaia: Du får fråga din bostadsförening ... dom måste ha husets ritningar som förklarar det mesta. Du får fråga föreningen om dina planerade ändringar i husets ventilation är tillåtna...
erikaedlund: Har ett tegelhus med källare, bottenvåning och ovanvåning på totalt 240kvm. Källare och bottenvåning används som lagerlokal och ovanvåningen används som lägenhet. Tanken är att om några år bygga om hela fastigheten till lägenheter. I dagsläget gör det av med alldeles förmycket energi. Tittar nu på olika möjligheter till energieffektiviseringar såsom tilläggsisolering och byte
Pelle-Pelle: Luftomsättningen lär inte vara några större problem för en normal badrumsfläkt.
corre: Opimera i Kristianstad samt Swedol har Woods hemma med
mr_simon: Det ska ju räcka för vanlig köksfläkt. Vad har du för dimension på kanalen?
mr_simon: Generellt ger en tyristor vibrationer i kanalen vilket du slipper med en 5-stegstransformator. Sedan finns det ju även gummiförsedda klämmor som du kan spänna fast fläkten med. Har du plats kan det även vara lämpligt att sätta in en 600 eller 900mm ljuddämpare.
mr_simon: Jag skulle lätt valt Östbergs TKC eller TKK 300/400. Den som heter 300mm har en 125 stos innanför skalet och 400 mm har en 160 stos. Inga problem att koppla på frånluftskanalen. Glöm inte att sätta in en ljuddämpare någon stans på kanalen bara... fläktarna låter ju trots allt en del.
Vidar: Hej! Vi funderar på att köpa en: http://www.luftbutiken.se/krypgrundsavfuktare-sorptionsavfuktare/3747-krypgrundsavfuktare-pd-150-100m2.html Den verkar passa våra behov. Vår grund består av 2/3 krypgrund och 1/3 platta på mark. Vid plattan kommer det finns plats att dra in rör mellan golv och platta. Krypgrunden är (snart) igenmurad och tät. Ska det ligga åldersbeständig plast även
Grop: Jag hittade stoser ifrån Lindab hos Coop som borde passa perfekt, med lite mindre justering med plåtsaxen. Tack igen!
wikz: Har själv en Acetec a100 sen några månader tillbaka, den fick jag till ett bra pris och måste säga att den än så länge fungerat klanderfritt. Funderar dock lite över deras filter som är ganska dyra, men satte extra filterlådor vid uteluft och frånluft för att minska "slitaget" på de inbyggda filtren. Lycka till!
Suhagg: Har ett tätt tak med råspont och papp inte lagt pannor ännu. Tätt över nocken med papp. Fick med ett gäng Mögelstopper och inrådan att [citat] Räcker det för en rymlig kallvind med öppet i takfoten? Har alltså ute i takfoten 10cm till råsponten från isoleringen och mitt i byggnaden 2m från isoleringen till råsponten. Ungefär så här ser takstolen ut [bild]
Peter_K: Jag installerade frånluftsfläkt i vårt 1 1/2 plans hus för ett par år sedan och körde med 100mm rör då det var för trångt för 125 rör. Har en Österbergs takfläkt TKC400 som jag kör i läge 1 eller 2 på trafon och upplever inga större problem med störande ljud. Visst låter det lite i donen vis läge 2 men det är ju i badrum&toa så det är inget som stör. Längsta kanalen är
matildaaa: Jaha men takfönster ska vi ju sätta in, så då behövs inte mer tillluft än så? Måste det vara särskilda fönster med sådana öppna och stängbara vent. Springor eller går vilka som helst bra? Då borde det kanske räcka med att sätta frånluften till den resterande kallvinden så slipper vi även ta hål i murstocken? Tusen tack för svaret! :)
Bruiser: Jag var nog otydlig, jag ska inte mata pannan med mer värme innifrån huset utan ha en fläkt på vintern, en i vardagsrummet och en i sovrummet. den i vardagsrummet ska när man eldar i brasan bara jobba som fläkt, och annars ge lite varmluft, och den i sovrummet skall bara ge lite varmluft. Sommartid däremot, då vill jag att de båda ger svalkande kalluft.
Grisebo: Bygger en sovlänga (sommarhus) med 4 separata sovrum (ca 12 kvm) med egen ingång utifrån. Planerade för mekanisk ventilation, men det känns overkill. Vad säger ni om vanlig friskluftsventil och sedan en enkel "skorsten" genom taket med dansare i varje rum? Det finns öppningsbart fönster också.
myrstack: Gör ungefär såhär: Läs igenom din värmepumps faktablad för att se vilket luftflöde det rör sig om så du ser hur mycket luft du kommer transportera. Försök hålla lufthastigheten i kanalerna under 3 meter/sekund för att inte riskera allt för ljud. Detta ger att om du tex kommer fram till att du behöver 50 liter / sekund till pumpen (använder detta som exempel nu, ren gissning mao)
FrittDrag_II: Beror lite på hur mycket duschen skall användas, jag hade nog satt ditt någon enkel "toafläkt" att ha igång när man duschat.
D09: Bra fråga, mina ventgubbar önskar använda sig av spirorör o genom väggen men jag känner mig mkt tveksam till det pga kondensrisken.... Ser ingen konstruktion som säljs där man har det utan isolering? Hade varit intressant att höra av om någon som vet?
exerg: Vart luften tar sig in har ingen betydelse för undertrycket i stugan men en högt placerad ventil har fördelen att luften hinner blanda sig med den varmare rumsluften och kallraset känns inte riktigt så besvärande. För att luften verkligen skall fungera som friskluftsventil måste ett undertryck finnas även då du inte eldar i kaminen vilket du naturligtvis redan anordnat genom en
Tinderstick: Tack för svar! Har idag tegelventilation (d.v.s. en enkel tegelsten med lufthål) under takfot på vardera sida. Så kanske ska avvakta med mögelstopper för att inte maximera ventilationen och sätta någon sten i rullning. Bra tips med fuktmätare!
BigGitt: [citat] Men det är först nu som det börjat bli så fuktigt som det är! Tänk på att det droppande du har, är ångan som kondenseras! Ångan får du från pastan(vattnet som kokar) eller omgivningsluften! För att minimera kondenseringen, bör du isolera kanalen upp så mycket det går. Plåten ska ha en temperatur så hög som möjligt. Är det för lite isolering, kryper nattens kyla in i