Satt å fundera lite på mitt FTX system har en Fläktwoods RDKR ersättaren till minimaster som väser i köket och ett gammalt ACJ som dundrar i tvättstugan. Sovrummet ligger vägg i vägg med köket och även samma vägg som RDKR hänger på. Fick för mig att jag skulle bära upp RDKRn på viden och köpa till värmebatteriet och kasta ut ACJ och ansluta cirkulations luften med uteluften via ett blandspjäll med spjällmotor och sätta in en co2 mätare i frånluften som reglerar blandningen.

Någon kommentar? d^_^bq(;^;)p

Det är väl inte den bästa lösningen då man helst vill undvika att luften går tillbaka i tilluften(bakterier, lukt, smuts mm) men klart att det fungerar.
Dock är frågan om det är värt pengarna då du måste ha spjällmotor, co2 givare och en styrutrustning som sköter spjällfunktionen.
Vill du ändå testa och lägga lite pengar på det och du köper en riktig DUC så kommer du ha några lediga universiella ingångar och analoga utgångar som du kan använda till annat matnyttigt, tex koppla i inbrottslarm, röklarm, tempgivare i huset osv.

ACJ aggrigatet cirkulerar luften i huset och blandas med tilluft (uppvärmd uteluft) ifrån RDKR. Blir väll samma sak som det jag funderar på? Skulle iof koppla cirkulations kanalen till frånluften har 83% återvinning enl Fläktwoods men jag är rädd att man ventilerar onödigt mycket? enl ovk när huset byggdes skulle det vara 14l i det stora sovrummet tex. men det är inte 14l "ren" luft utan utblandad med cirkulations luft. smuts och damm tar filtrena hand om, sitter F7 på uteluften. Bakterierna ja dom åker nog med runt :D Ja någon kalkyl att få ihop besparingsmässigt tar nog många år. detta projekt är nog mer på hobby nivå, tänkte köpe en LOGO har andvänt några sådana i jobbet och dom verkar funka bra även som duc. (Är någon kopia på gamla Control Jonsson).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.