Ventilation
Salkin71: Besparingen gör ju inte ont! Verkar som att det hamnar på ca 4500kwh/år. (6000kr/år) Framförallt så har det blivit ännu bättre klimat inomhus än tidigare, inte lika mycket kallras. Hoppas på att sommarinställningen hjälper att hålla nere temperaturen på sommaren också. Har någon märkt att det blivit svalare på sommaren?
Gabriel B: Vi håller nu på och byter köket och fick frågan om typ av köksfläkt. Huset har en central fläkt (antar att det är det som kallas mekanisk frånluft) som suger från badrum, tvättstuga och kök. Den nuvarande fläkten har endast två lägen (stängt eller öppet) + knapp för belysning. Dvs inga andra reglage för att hantera fläktstyrka. Är det en Alliance fläkt som jag behöver då
Charlotte Andersson: En ventil per rum är nog minimum. Vardagsrummet är ofta större och behöver kanske 2-3 ventiler. Sätt inga ventiler i köket eller badrummet vilket isåfall "kortsluter" ventilationen.
Galactus: [citat] "Nu är röret isolerat och klart, men tog ett par bilder innan." :)
Ventilations Bosse: kanske du kan flytta ner utsuget mot golvet,så suger det ut det kallaste i stället,det brukar funka bra Bosse
Ola78: Sätt en brädbit mitt för det gamla hålet, markera var du ska borra så styr brädbiten centrumborret på hålsågen.
jerk: Ja det är lika viktigt oavsett vad du har för ventilation. Den varma luften kan bära mer fukt än kall luft. Det som händer om huset inte är tätt är att luften sipprar ut någonstans och när den möter nollpunkten så kondenseras den och den uppstår fuktskador. Har du plast så stannar den fuktiga luften innanför det varma delen av huskonstruktionen och luftväxlingen kontrolleras av
gaia: Pelletseldning kräver mängder av luft så en avfuktare är inte till stor hjälp eftersom pelletspannan byter luft i ditt pannrum. Planerar du ställa avfuktaren i ett annat rum som är fuktig så får du hålla dörren stängt för att få bästa torkresultat. Det finns 2 sätt att bli av med fukt: 1/värma och vädra - energikrävande eftersom du vädrar uppvärmt luft 2/ avfukta - då ska
FrittDrag_II: Jag skulle anta att 3uF är driftkondensator och 10uF kondensatorn är för lågfarten. Byglar du förbi kondensatorerna på 10uF skall fläktarna gå på fullfart.
b8q: Jag skulle alla gånger sätta en fuktstyrd frånluftsfläkt. Du slipper imma på badrumsspegeln och minskar mängden vattenånga som annars riskerar att hitta in i takkonstruktionen (särskilt om du saknar en bra ångspärr i taket) för att där kondensera och ge upphov till mögelangrepp.
Tjoa: Vilken plåtslagare som helst kan slå ihop den trumma du söker. Prova med din lokala.:) Edit: När jag såg priserna i din länk så blir det nog svårt att matcha för plåtslagaren. Köp dom i länken. Blir inte billigare.
myrstack: Vad är det för ljud du får ner? Är det ljud from stommen i huset som sprider sig pga vibrationer från aggregatet eller är det direktljud från aggregatet? Du löser nödvändigtvis inte dom problemen på samma sätt. Med stommljud gäller vibrationsdämpning eller injustering/balansering av fläkthjul (ej så vanligt på hemmaaggregat) alt annan placering, tex upphängning i takstol
ChrisD: Bifogar här en förebild på min källare, där det fanns tvättstuga, en dusch hörna och förråd..och tidigare längst upp till höger även en gammal möglig bastu... Väggar har försvunnit men nu återstår problem med ventilation, eller snarare hur ja gör för och undvika problem med den..... Hoppas ni kan Zooma lite, bilden blev mindre än väntat.. Ex. via och trycka [CTRL] och på +
byggankan: Ok, då kan det nog vara värt att acceptera det. Tack för att du tyckte till :)
LocTite: Skall snart påbörja montering av mitt ventilationssystem och funderade på varför det inte finns några spjäll inritade i systemet. Varje don skall ju efter injustering ge ett bestämt flöde men justeras det bara ute vid donen? Finns inte risken att ett don då behöver strypas såpass mycket att det uppstår oljud? Sedan så frågade jag konstruktören som ritat in 100-rör i alla
Tjoa: 90l/s i ett 200 rör ger ca 2,8m/s. 90l/s i ett 250rör ger ca 1,8m/s. Det finns säkert 20 trådar som behandlar om och hur man isolerar. Men för att göra det enkelt. Ta kondens strumpa på bägge två och tejpa som fan så det blir tätt.:)
Consensus: Du ska ju ändå göra en OVK-besiktning, så be dem att kalibrera systemet innan.
mycke_nu: Här finns det du behöver, tror jag. http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=08f1ac65f139e9b5ecfa435e3634d428
Toddep: Hej! Håller på att bygga hus och är snart klar så i helgen monterade jag och en plåtslagare huvar på taket till ventilationen och köksfläkten. Jag monterade sedan ihop spirorör på kallvinden så dom ansluter nu ut genom huvarna. Jag isolerade rören med 30 mm isoleringsmatta med folie runtom. Men släppte isoleringen vid fläkten till ventilationen. Där på sitter ju en kopplingsdosa
larrycool: oki ! har ingen lust att plocka pannor ända upp till nock ,så jag drar nog ut detta till väggventil.
mulpac: Delvis, undertrycket gör att luft letar sig ut från avloppssystemet lättare. Troligen finns dock en läcka i avloppsröret eller något problem med vattenlåset, för troligen ger inte ventilationen så stort undertryck att det kan suga luft ur avloppet om röret är helt och vattenlåset funkar som det ska.
fln213: Hej! har renoverat en lght från 1890 (ombyggd 1980) som har mekansik frånluft. Tidigare fanns ett Essventsystem i kryddhyllan som ventilerade kök och badrum. Detta har jag nu tagit bort och köpt ett nytt Essventaggregat som jag placerat uppe i innertaket taket (sänkte taket för att få in spots) precis ovanför dess tidigare plats ovanför spishällen. Frågan är nu: skall jag köpa en
Ulven80: Ok! När du stängt dom helt drar det kallt ändå? Dom som har springor? Menar du fönsterventiler?
Consensus: Ja, i kall väderlek kan Rh inomhus bli högre med en roterande VVX, jämfört med självdrag alt en plattvärmeväxlare. Men det förutsätter att du har en fungerande ventilation idag. Har självdraget avstannat pga att "motorn" (tex vedeldning, oljeeldning) försvunnit, så kan det knappast bli sämre med en FTX - oavsett typ av VVX.
Mich: Javisst kan du isolera runt flexdämpare. Var dock försiktig så du inte sticker hål på dämparens hölje. Jag har armaflex (kondensisolering) runt ett par flexdämpare.
byggarätt: Flexrör har sina problem jag skulle ta fasta böjar!
Fasting65: Som jag sade tidigare. Korta ner röret ovan essvent-lådan. Sen kan du väl flytta upp essventen 5-10 cm. Går det kanske att vrida essvent-lådan så den står med kortsidan ut mot luckan?
fredand44: Hej! Jag har hittat dem, fabrikatet är tydligen Fresh, men det står Prio på dem. De finns på Fredells och K-Rauta!! Tack för all hjälp! Mvh Fredrik