byggare henke skrev:
är det ett gammalt badrum? utan golvvärme?
Med el golvvärme. Men fläkten ska vara på!
 
B
du gör precis som du vill med fläkten. :-)
förmodlingen har du det torraste badrummet på din gata ;-)
 
byggare henke skrev:
du gör precis som du vill med fläkten. :-)
förmodlingen har du det torraste badrummet på din gata ;-)
Det kan stämma. Men för 5 år sen var den fuktigast!

Åter till tråden. Jag tycker som innan. Kasta ej värmen vi skapar.
 
B
det gör vi ej. du får ej upp så mycke värme från spisen i så stor mängd så att du räkna det som en förlust.
 
Vi hade kolfilterfläkt i vår lägenhet. Litet arbetskök utan fönster och billig (men ny) fläkt. Blev väldigt rökigt ibland när man stekte, men jag vet inte om det skulle blivit bättre med samma fälkt kopplad till imkanal. Är ju inte så lätt att testa... Vi ska ha kolfilterfläkt nu i vårt hus också eftersom att vi har ryggåstak i köket och ett fönster ovanför spisen som är i vägen för imkanal. Den här gången så är det en dyrare fläkt och ett betydligt större utrymme. Vi får se hur det går, vi har inte monterat den ännu.
 
Vi satte in en kolfilterfläkt i väntan på en ombyggnad i fritidshuset och det är en jä.... nödlösning. Den tar inte alls bort lukter lika effektivt som en utsugsfläkt.
Men framför allt så blir du inte av med vattenångan som blir vid matlagning och även användande av ugn. Vi har ett fönster bredvid spisen och när man kokar något blir det imma på det, och man kan även ovan där kolfilterfläkten blåser ut luften känna att det blir fuktigt.
 
AndersS skrev:
Vi satte in en kolfilterfläkt i väntan på en ombyggnad i fritidshuset och det är en jä.... nödlösning. Den tar inte alls bort lukter lika effektivt som en utsugsfläkt.
Men framför allt så blir du inte av med vattenångan som blir vid matlagning och även användande av ugn. Vi har ett fönster bredvid spisen och när man kokar något blir det imma på det, och man kan även ovan där kolfilterfläkten blåser ut luften känna att det blir fuktigt.
Och där kommer FLVP eller FTX in.
 
kamilenski skrev:
Och där kommer FLVP eller FTX in.
Förutsätter att du har det, många av våra hus har självdrag eller ännu värre dåligt fungerande mekaniska ventilationssystem.
Nä, de få kronor som man ventilerar ut kompenseras av en enklare anläggning att underhålla.
Glömmer du rengöra filtren får du ut det feta i köket även om mekanisk frånluft står och suger, eller in i frånluftssystemet värmeväxlare.
 
Värt att notera i sammanhanget är ju att enligt BBR:en så är inte kolfilterfläkt ok. Återföring av frånluft från kök, hygienrum eller liknande utrymmen får inte ske.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.