11 103 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Spisfläkt, kolfilter vs imkanal - debatt
Vi hade kolfilterfläkt i vår lägenhet. Litet arbetskök utan fönster och billig (men ny) fläkt. Blev väldigt rökigt ibland när man stekte, men jag vet inte om det skulle blivit bättre med samma fälkt kopplad till imkanal. Är ju inte så lätt att testa... Vi ska ha kolfilterfläkt nu i vårt hus också eftersom att vi har ryggåstak i köket och ett fönster ovanför spisen som är i vägen för imkanal. Den här gången så är det en dyrare fläkt och ett betydligt större utrymme. Vi får se hur det går, vi har inte monterat den ännu.
Vi satte in en kolfilterfläkt i väntan på en ombyggnad i fritidshuset och det är en jä.... nödlösning. Den tar inte alls bort lukter lika effektivt som en utsugsfläkt.
Men framför allt så blir du inte av med vattenångan som blir vid matlagning och även användande av ugn. Vi har ett fönster bredvid spisen och när man kokar något blir det imma på det, och man kan även ovan där kolfilterfläkten blåser ut luften känna att det blir fuktigt.
Men framför allt så blir du inte av med vattenångan som blir vid matlagning och även användande av ugn. Vi har ett fönster bredvid spisen och när man kokar något blir det imma på det, och man kan även ovan där kolfilterfläkten blåser ut luften känna att det blir fuktigt.
Och där kommer FLVP eller FTX in.AndersS skrev:Vi satte in en kolfilterfläkt i väntan på en ombyggnad i fritidshuset och det är en jä.... nödlösning. Den tar inte alls bort lukter lika effektivt som en utsugsfläkt.
Men framför allt så blir du inte av med vattenångan som blir vid matlagning och även användande av ugn. Vi har ett fönster bredvid spisen och när man kokar något blir det imma på det, och man kan även ovan där kolfilterfläkten blåser ut luften känna att det blir fuktigt.
Förutsätter att du har det, många av våra hus har självdrag eller ännu värre dåligt fungerande mekaniska ventilationssystem.kamilenski skrev:
Nä, de få kronor som man ventilerar ut kompenseras av en enklare anläggning att underhålla.
Glömmer du rengöra filtren får du ut det feta i köket även om mekanisk frånluft står och suger, eller in i frånluftssystemet värmeväxlare.
Värt att notera i sammanhanget är ju att enligt BBR:en så är inte kolfilterfläkt ok. Återföring av frånluft från kök, hygienrum eller liknande utrymmen får inte ske.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden