Hej
Jag skulle gärna vilja ha era åsikter kring den bästa dragningen av FTX-kanaler i vårt nya modulhus. Förutsättningarna är:
FTX Enheten monteras horisontellt i taket och alla kanaler går i undertak. I ritningen har jag blått för tilluft & rött för frånluft samt en blå pil för kondensvatten. Överströmningskanalerna i sovrummen har jag märkt med ett Ö
Frågor:
Jag skulle gärna vilja ha era åsikter kring den bästa dragningen av FTX-kanaler i vårt nya modulhus. Förutsättningarna är:
- Huset byggs i två sidledes moduler i ett plan som fogas ihop längs långsidorna.
- Kanalerna måste hållas nära skarvväggen – de kan inte dras långt in i den övre (vardagsrums-)modulen eftersom undertaket där är lågt och svårt att dölja kanalerna i. Därför har jag lagt tilluft i vardagsrummet nära modulskarven. Frånluft kan jag dölja över överskåpen i köket.
- Alla sovrumsdörrar blir helt täta utan glipa, så vi för överströmning via ljuddämpade kanaler i taket som leder från sovrummen in i vardagsrummet.
FTX Enheten monteras horisontellt i taket och alla kanaler går i undertak. I ritningen har jag blått för tilluft & rött för frånluft samt en blå pil för kondensvatten. Överströmningskanalerna i sovrummen har jag märkt med ett Ö
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågor:
- Hur skulle ni dra tillufts- och frånluftskanalerna för FTX under dessa förutsättningar? Ser min skiss OK ut?
- Är det bättre att låta överströmningskanalerna i sovrummen starta så långt ut mot ytterväggarna som möjligt för maximal ljud- och ljusdämpning innan de når vardagsrumsmodulen? (Enligt mina Ö)
- Nån här som jobbar med detta som vill extraknäcka lite som konsult?
Du får ej någon effektiv ventilation , det mesta går direkt från tilluft direkt till frånluft. Skickar en bild på hur det skulle kunna förbättras
Logga in
Skapa konto
Tusen tack
Jag fattar det som att du rekommenderar detta? 1-6 är tilluft, 7-10 är frånluft och 11 är kondenskanal
Min fösta skiss var såhär där jag inte hade med #2 och #8 men du har nog rätt i att det kan behövas mer
Tanken med att placera tilluften i sovrummet nära innerväggen var att dörrarna ska vara helt täta och att luften leds genom kanaler nära ytterväggen (Röda V) in i vardagsrummet (Blått V). Övertänker jag detta nu kanske?
Jättetack för att du tar dig tid.
Mvh
Michael
Jag fattar det som att du rekommenderar detta? 1-6 är tilluft, 7-10 är frånluft och 11 är kondenskanal
Logga in
Skapa konto
Min fösta skiss var såhär där jag inte hade med #2 och #8 men du har nog rätt i att det kan behövas mer
Logga in
Skapa konto
Tanken med att placera tilluften i sovrummet nära innerväggen var att dörrarna ska vara helt täta och att luften leds genom kanaler nära ytterväggen (Röda V) in i vardagsrummet (Blått V). Övertänker jag detta nu kanske?
Logga in
Skapa konto
Mvh
Michael
6 är väl uteluft och 10 avluft. Kondenskanal vet jag ej vad det är. Lägger du huvudkanal närmast mittväggen så är det enklare att gå med smala kanaler 80-100 mot ytterväggmch_1 skrev:
Tusen tack
[bild]
[bild]
[bild]
Mvh
Michael
Ja, precis. 6 tar in luft externt och 10 avger luft externt, jag la lite slarvigt in dem i generell tilluft/frånluft tillsammans med innedelarnaH Håbbe01 skrev:
Om man bortser från hur kanalerna är dragna (det får hustillverkaren klura på) hur ser du på placeringarna av tilluft/frånluftsdon? Vilken av de olika lösningarna hade du valt?
Klicka här för att svara