Har ett separat utrymme på 12kvm som används som kontor. Det finns en friskluftsventil samt en luft-luft värmepump i utrymmet.

Skulle behöva komplettera med något för att få bättre luft, det är på tok för lite syre. Viktigt för mig är ljudnivå, då jag spelar in en del ljudmaterial. Räcker det om man kompletterar med en, eller två, friskluftsventiler eller ska man sätta in en min-ftx?

Tacksam för tips!

F fekberg skrev:
Har ett separat utrymme på 12kvm som används som kontor. Det finns en friskluftsventil samt en luft-luft värmepump i utrymmet.

Skulle behöva komplettera med något för att få bättre luft, det är på tok för lite syre. Viktigt för mig är ljudnivå, då jag spelar in en del ljudmaterial. Räcker det om man kompletterar med en, eller två, friskluftsventiler eller ska man sätta in en min-ftx?

Tacksam för tips!
mimiftx vill gärna jobba i par omväxlande från / tilluft så det blir 2 fläktar och ingen av dem är tysta . Kan du få till en lågt placerad tilluft och en högt placerad frånluft så är det bättre. helst 160mm

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
mimiftx vill gärna jobba i par omväxlande från / tilluft så det blir 2 fläktar och ingen av dem är tysta . Kan du få till en lågt placerad tilluft och en högt placerad frånluft så är det bättre. helst 160mm
Har en högt placerad tilluft, jag skulle tro är 160mm. Den kan jag absolut byta till en frånluft. Förslag på produkt?

Sen tilluft lågt, 40cm från golvet? Vanlig fresh?

F fekberg skrev:
Har en högt placerad tilluft, jag skulle tro är 160mm. Den kan jag absolut byta till en frånluft. Förslag på produkt?

Sen tilluft lågt, 40cm från golvet? Vanlig fresh?
Bara en ventil sitter lågt och en ventil högt . helst motsatt vägg

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Bara en ventil sitter lågt och en ventil högt . helst motsatt vägg
Ah! Det är ju ett enkelt, och billigt första alternativ. Blev lite förvirrad :)

Ett annat alternativ kanske är "SmartVent", de säger sig ha väldigt låg ljudnivå (21dBa på 1 meter), det skulle vara acceptabelt..

Men typ såhär då?

Planritning av rum med luft-luft värmepump, fraluft 2m över golv och tilluft 40cm från golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F fekberg skrev:
Ah! Det är ju ett enkelt, och billigt första alternativ. Blev lite förvirrad :)

Ett annat alternativ kanske är "SmartVent", de säger sig ha väldigt låg ljudnivå (21dBa på 1 meter), det skulle vara acceptabelt..

Men typ såhär då?

[bild]
Ser bra ut. Du får en bra klassisk ventilation. Går säkert att hotta upp frånluften med något tyst alternativ. Bör finnas nån form av filter på inluften , typ fresh

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Ser bra ut. Du får en bra klassisk ventilation. Går säkert att hotta upp frånluften med något tyst alternativ. Bör finnas nån form av filter på inluften , typ fresh
Testar, stort tack!

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Köpte en fresh-ventil på rekommendation av personalen på XL Bygg, monterade enligt deras rekommendation i takhöjd motsatt sida nuvarande ventilation.

Blev bra när de blåser ute, men i övrigt lika kasst som innan. Igår när de var vindstilla hade jag ca 2000ppm co2 i rummet.

Får kolla på något annat alternativ…

• Gilla
Rudacc
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Köpte en fresh-ventil på rekommendation av personalen på XL Bygg, monterade enligt deras rekommendation i takhöjd motsatt sida nuvarande ventilation.

Blev bra när de blåser ute, men i övrigt lika kasst som innan. Igår när de var vindstilla hade jag ca 2000ppm co2 i rummet.

Får kolla på något annat alternativ…
Då är nog en eldriven frånluft bättre sommartid, funkar nog avstängd under vinter som självdrag

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Då är nog en eldriven frånluft bättre sommartid, funkar nog avstängd under vinter som självdrag
Behöver hitta en tyst bara då jag spelar in ljud/video.

Något tips?

H Håbbe01 skrev:
Borde ha spec likt denna
[länk]
Tack, 29dB är lite i högsta laget kanske.

F fekberg skrev:
Tack, 29dB är lite i högsta laget kanske.
Kan du sätta en reglerbar kanalfläkt i ett annat rum o dra kanal till arbetsrummet då med en ljuddämpare på? Tror ej att annat funkar isåfall

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.