Hej alla kunniga!
Funderar på att byta ut denna fläkt mot en ny, varför? Det börjar låta ( ojämnt varvet ) ganska säkert på efter som jag bytte till nytt kullager.
Kan man byta själv eller måste man anlita ventilationstekniker?
 
  • Fläkt inuti ett ventilationssystem, synlig motor och hölje; används i diskussion om byte och reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Patiwat94 skrev:
Hej alla kunniga!
Funderar på att byta ut denna fläkt mot en ny, varför? Det börjar låta ( ojämnt varvet ) ganska säkert på efter som jag bytte till nytt kullager.
Kan man byta själv eller måste man anlita ventilationstekniker?
den går att byta själv
bytte du båda lgren?
 
returen returen skrev:
den går att byta själv
bytte du båda lgren?
Ja bytte 2st, tittade noga, det hörs vänligt tydligt att det är från motor som brummar ljud ( låter som ojämnt varvtalet)
 
P Patiwat94 skrev:
Ja bytte 2st, tittade noga, det hörs vänligt tydligt att det är från motor som brummar ljud ( låter som ojämnt varvtalet)
vart det någon kvalitetslager eller från feltema clas
 
Kan nämna att kondensator har också bytt
 
returen returen skrev:
vart det någon kvalitetslager eller från feltema clas
SKF
 
P Patiwat94 skrev:
SKF
det är bra
är bladen väldigt skitiga?
var axeln skadad där lagren sitter?
 
returen returen skrev:
det är bra
är bladen väldigt skitiga?
var axeln skadad där lagren sitter?
Jag gjorde ren bladet men lagren rostade fast på axel när jag tog den av, har inte kolla noga om den är skadad eller böj.
 
P Patiwat94 skrev:
Jag gjorde ren bladet men lagren rostade fast på axel när jag tog den av, har inte kolla noga om den är skadad eller böj.
bara inte de nya lagren glappar på axeln
eller att axeln flyttat sig i längsled vilket är lätt hänt om de rostat fast
 
  • Gilla
Patiwat94
  • Laddar…
returen returen skrev:
bara inte de nya lagren glappar på axeln
eller att axeln flyttat sig i längsled vilket är lätt hänt om de rostat fast
I det fall så måste man byta mot en ny? Måste vara originalet? Eller vilket som?
 
Jag har bytt båda mina fläktar till Pabst EBM om jag minns rätt. Kan kolla mer exakt, när jag kommer hem om några timmar.
 
  • Gilla
Patiwat94
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har bytt båda mina fläktar till Pabst EBM om jag minns rätt. Kan kolla mer exakt, när jag kommer hem om några timmar.
Tack, det vore toppen! Återkom gärna.
 
Det är väl lämpligare att byta hela fläkten, inte bara motorn.
 
  • Gilla
Patiwat94
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl lämpligare att byta hela fläkten, inte bara motorn.
i praktiken blir det så
 
  • Gilla
Patiwat94
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.