959 läst ·
11 svar
959 läst
11 svar
Självdrag, saknar tilluftsventiler?
Tjena,
Läst många trådar om detta men gör en till för att dubbelkolla. Har köpt ett trähus från sent 1800 tal med oinredd källare, två våningar och en kallvind. Bergvärme installerades av tidigare ägare och huset har självdrag. Tidigare ägare tycker självdrag har fungerat väldigt bra men jag har redan efter bara en månad blivit fundersam, kanske för att jag jobbar hemifrån så är här 24/7.... I källaren är det kallt och finns några 'ventiler' för frisk luft, första våningen har ingen tilluftsventil men en frånluftsventil till skorstenen samt köksfläkt och PAX fläkt i duschen. På övervåningen finns det en tilluftsventil och två frånluftsventiler. På första våningen upplevs luften som bra och temperaturen är behaglig men på övervåningen känns det snabbt varmt och kvavt. Har prövat hålla ett tunt papper vid från och tilluftsventilerna men det rör sig inte. Vi märker även att matos som fläkten suger upp, kommer ut vid ena frånluftsventilen på övervåningen. Allt detta får mig att tro att självdraget inte alls fungerar i huset? Förstår inte hur det finns 0 tilluftsventiler på första våningen men luften känns ändå behaglig. Skulle kanske vara intresserad av att installera FTX system i framtiden men är några år tills dess. Tänker jag rätt att det verkar saknas alldeles för många tilluftsventiler? Har fyra rum på övervåningen, 2 sovrum, 1 hobbyrum med två datorer och ett kontor jag jobbar från. Funderar på att lägga upp ventiler i varje rum och även något på första våningen. Förstår inte hur tidigare ägare sade att de varit väldigt nöjda med självdraget, kanske de har haft fönstren öppna hela tiden?
Läst många trådar om detta men gör en till för att dubbelkolla. Har köpt ett trähus från sent 1800 tal med oinredd källare, två våningar och en kallvind. Bergvärme installerades av tidigare ägare och huset har självdrag. Tidigare ägare tycker självdrag har fungerat väldigt bra men jag har redan efter bara en månad blivit fundersam, kanske för att jag jobbar hemifrån så är här 24/7.... I källaren är det kallt och finns några 'ventiler' för frisk luft, första våningen har ingen tilluftsventil men en frånluftsventil till skorstenen samt köksfläkt och PAX fläkt i duschen. På övervåningen finns det en tilluftsventil och två frånluftsventiler. På första våningen upplevs luften som bra och temperaturen är behaglig men på övervåningen känns det snabbt varmt och kvavt. Har prövat hålla ett tunt papper vid från och tilluftsventilerna men det rör sig inte. Vi märker även att matos som fläkten suger upp, kommer ut vid ena frånluftsventilen på övervåningen. Allt detta får mig att tro att självdraget inte alls fungerar i huset? Förstår inte hur det finns 0 tilluftsventiler på första våningen men luften känns ändå behaglig. Skulle kanske vara intresserad av att installera FTX system i framtiden men är några år tills dess. Tänker jag rätt att det verkar saknas alldeles för många tilluftsventiler? Har fyra rum på övervåningen, 2 sovrum, 1 hobbyrum med två datorer och ett kontor jag jobbar från. Funderar på att lägga upp ventiler i varje rum och även något på första våningen. Förstår inte hur tidigare ägare sade att de varit väldigt nöjda med självdraget, kanske de har haft fönstren öppna hela tiden?
Glömde skriva att det inte har eldats i skorstenen på många år, har ingen åtkomst till den. Skulle hellre installera ventiler med filter eftersom vi har 'problem' med getingar som gillar att säga hej och bor nära fabrik som skapar illaluktande lukt ibland.Claes Sörmland skrev:
Ja låter man skorstenen svalna så behövs ett annat ventilationssystem. När man eldar så att skorstenen är varm dras stora mängder luft in i huset p g a av undertrycket i huset. Det är ventilationen under eldningsäsingen. Från vår till höst så är fönster på glänt ventilationssystemet.Max_W skrev:
Vill man ha stängda fönster och inte elda vintertid krävs som sagt ett ventilationssystem.
Okej låter som att jag behöver titta på mekanisk frånluft till nästa sommar.Claes Sörmland skrev:
Ja låter man skorstenen svalna så behövs ett annat ventilationssystem. När man eldar så att skorstenen är varm dras stora mängder luft in i huset p g a av undertrycket i huset. Det är ventilationen under eldningsäsingen. Från vår till höst så är fönster på glänt ventilationssystemet.
Vill man ha stängda fönster och inte elda vintertid krävs som sagt ett ventilationssystem.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Vad är det för fönster?
Är paxfläkten igång över tiden?
Äldre fönster läckte in tillräckligt med luft för att det inte skulle behövas tilluftsventiler. Ett motsättningaförhållande för den ekonomiske som vill täta och isolera.
öka frånluften så ökar tilluften. Ha igång fläkten i badrummet och montera en på övervåningen.
Vissa köksfläktar har ett ventilationsläge.
Ftx ger bra luft, men är en stor investering.
Är paxfläkten igång över tiden?
Äldre fönster läckte in tillräckligt med luft för att det inte skulle behövas tilluftsventiler. Ett motsättningaförhållande för den ekonomiske som vill täta och isolera.
öka frånluften så ökar tilluften. Ha igång fläkten i badrummet och montera en på övervåningen.
Vissa köksfläktar har ett ventilationsläge.
Ftx ger bra luft, men är en stor investering.
2+1 fönster, vissa är väldigt täta medan vissa mindre tätaO Odi et Amo skrev:Vad är det för fönster?
Är paxfläkten igång över tiden?
Äldre fönster läckte in tillräckligt med luft för att det inte skulle behövas tilluftsventiler. Ett motsättningaförhållande för den ekonomiske som vill täta och isolera.
öka frånluften så ökar tilluften. Ha igång fläkten i badrummet och montera en på övervåningen.
Vissa köksfläktar har ett ventilationsläge.
Ftx ger bra luft, men är en stor investering.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ja, man behöver att luft kommer in utifrån i sov- och vardagsrum etc. men för att luften ska komma in genom små hål/springor krävs det att det finns något som tvingar in luften också, alltså frånluftsfläkt(ar).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden