656 läst ·
3 svar
656 läst
3 svar
Höga radon värden under sommartid
Hej! Jag har ett bjälklag av blåsten och får radon värden upp till 250 i källaren när det är antingen värmt ute eller om torktumlaren är igång. Under vintertid är det kring 70 bql. Jag vill gärna veta varför. Jag undrar om det är så att den mekaniska ventilationen som finns i tvättstugan verkligen få till luftflödet i källaren p g a att fönstren är ifrån 60-talet och fläkten bara dra in luft ifrån fönstret bredvid eller ifall det är någonting helt annat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Det är ju lite svårt för någon här att veta hur luftflödena går och hur starka de är i din källare.
Men vad är det för fläkt i tvättstugan?
Om du håller en tändare eller ett ljus vid fönstren, går det då att se att det kommer in luft?
Är det springor under/över dörrarna så att luft kan passera mellan rummen?
Blåser torktumlaren ut luften direkt genom väggen eller släpper den ut luften i tvättstugan?
Hur mäter du radonhalten?
Om du håller en tändare eller ett ljus vid fönstren, går det då att se att det kommer in luft?
Blåser torktumlaren ut luften direkt genom väggen eller släpper den ut luften i tvättstugan?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret! Det är en mekaniskt Fresh frånluftsventil i tvättstugan. Torktumlaren blåser rakt ut i tvättstugan. Vi mäter med en Airthings för att få lite mer granulära siffror.BirgitS skrev:
Det är ju lite svårt för någon här att veta hur luftflödena går och hur starka de är i din källare.
När jag sätter en tändare vid ett fönster därnere blir det ingenting.
Alla dörrar är öppna hela tiden så det finns inga hinder för luften.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Hur pålitliga är Airthings?
Kan det vara så att med en ökad luftomvirvlande så rör sig luft med högre radonvärden, t.ex. nära golvet, mer uppåt och fångas upp av Airthings?
Det låter som att källaren skulle må bra av tilluftsventiler.
Normvärdet för ventilation är 0,35 l/s och kvm för frånluft.
En enda frånluftsfläkt kanske inte klarar av att uppnå det.
Kan det vara så att med en ökad luftomvirvlande så rör sig luft med högre radonvärden, t.ex. nära golvet, mer uppåt och fångas upp av Airthings?
Det låter som att källaren skulle må bra av tilluftsventiler.
Normvärdet för ventilation är 0,35 l/s och kvm för frånluft.
En enda frånluftsfläkt kanske inte klarar av att uppnå det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden