Vad har ni för erfarenheter av att sätta in mini-ftx i gästhus/kontor/verkstad/garage osv?
Är det värt den extra kostnaden för att sedan få ett bättre klimat och billigare uppvärmning?

Funderar över lösningen från Mitsubishi VL-50.
 
  • Gilla
Mattias777
  • Laddar…
K
P PochM skrev:
Vad har ni för erfarenheter av att sätta in mini-ftx i gästhus/kontor/verkstad/garage osv?
Är det värt den extra kostnaden för att sedan få ett bättre klimat och billigare uppvärmning?

Funderar över lösningen från Mitsubishi VL-50.
Jag har 2st VL-100, en på nedre plan i V-rum och en på övre plan. Dessa har skapat ett mycket bättre inomhusklimat och varit ett positivt stöd till tidigare helt självdrag. Luften blir bättre både vinter och sommar, men framförallt på vintern då man har stängt överallt. (Har ej mätt luftkvaliteten innan/efter).

VL50 har sämre kapacitet och passar bäst i exempelvis sovrum pga låg ljudnivå. VL100 har bättre kapacitet än VL50 även på minsta steget (har två steg). Jag kör på minsta steget, steg 2 låter ganska mycket.

I vår ska jag bygga om vårt förråd på 10kvm till sovrum och kommer då sätta in VL50.
 
  • Gilla
Mattias777 och 3 till
  • Laddar…
Kan man räkna hem investering i ett mini ftx? Minskad uppvärmning osv. Försöker argumentera för mig själv att det ger både bättre möjlighet till frisk luft men också minskar behov av uppvärmning samt att man bara behöver en ventil osv.
 
K
P PochM skrev:
Kan man räkna hem investering i ett mini ftx? Minskad uppvärmning osv. Försöker argumentera för mig själv att det ger både bättre möjlighet till frisk luft men också minskar behov av uppvärmning samt att man bara behöver en ventil osv.
Den ger ingen värme, endast ventilation.
 
K Kirre2021 skrev:
Den ger ingen värme, endast ventilation.
Men den vädrar inte ut varmluften inne fullt ut, detsamma gäller på sommaren med att den inte släpper in full värme utifrån in? Eller tolkar jag information fel?
 
K
P PochM skrev:
Men den vädrar inte ut varmluften inne fullt ut, detsamma gäller på sommaren med att den inte släpper in full värme utifrån in? Eller tolkar jag information fel?
Där har du rätt, den återvinner värmen (blandar) så det är det stor skillnad mot ex en paxfläkt som blåser ur all värme. Primära syftet är att få god ventilation främst vintertid utan att förlora massa värme och få det kallt inne.
 
  • Gilla
PochM
  • Laddar…
Hej, jag har två VL-50 i två olika sovrum. Funkar mycket bra och ger stor skillnad på co2 i dessa rum även på lägsta och knappt hörbara fläkt-läget.
Du kan troligen inte räkna hem dessa rent ekonomiskt. Jag värderar dock att det är mycket bättre luft med ökad hälsa och sömnkvalitet betydligt högre än investeringskostnaden.
 
  • Gilla
PochM
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Hej, jag har två VL-50 i två olika sovrum. Funkar mycket bra och ger stor skillnad på co2 i dessa rum även på lägsta och knappt hörbara fläkt-läget.
Du kan troligen inte räkna hem dessa rent ekonomiskt. Jag värderar dock att det är mycket bättre luft med ökad hälsa och sömnkvalitet betydligt högre än investeringskostnaden.
Skall ha den i ett gästhus med kontor och gästrum/träningsrum så då känns det bra att kunna köra låg hastighet som standard när man sitter där och jobbar och högre om det är träning eller en massa i rummet i till som sover över. Den kommer sättas i ett litet rum som angränsar till ett större gästrum.
 
Kör ni modellen med snöre eller fjärrkontroll? Vad rekommenderar ni?
 
har den med snöre. Gillar att ha en mekanisk brytare på enheten så kan jag bryta strömmen med extern smartplug.
 
K
Har en 100 i hallen, och tycker absolut den låter alldeles för mkt, även på lägsta nivån. Lite kass värmeväxling också, märks stor skillnad de dagar/nätter den varit på då det blir tydlig skillnad i temp
 
K Kirre2021 skrev:
Jag har 2st VL-100, en på nedre plan i V-rum och en på övre plan. Dessa har skapat ett mycket bättre inomhusklimat och varit ett positivt stöd till tidigare helt självdrag. Luften blir bättre både vinter och sommar, men framförallt på vintern då man har stängt överallt. (Har ej mätt luftkvaliteten innan/efter).

VL50 har sämre kapacitet och passar bäst i exempelvis sovrum pga låg ljudnivå. VL100 har bättre kapacitet än VL50 även på minsta steget (har två steg). Jag kör på minsta steget, steg 2 låter ganska mycket.

I vår ska jag bygga om vårt förråd på 10kvm till sovrum och kommer då sätta in VL50.
Hej
Ta en titt även på Smartvent.se. En modernare svensktillverkat alternativ till VL 50 och VL 100 :)
 
M Mattias777 skrev:
Hej
Ta en titt även på Smartvent.se. En modernare svensktillverkat alternativ till VL 50 och VL 100 :)
Tittade lite på smartvent.se. deras kalkyl kan ju inte stämma 70% mindre värmekostnader har svårt att tänka mig det men skulle dt ge 25% vore jag nöjd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.