K Kullgren skrev:
Hur kom du fram till det antagandet?

Det är ett Hjältevadshus. 1 1/2- plans villa.
Då gjorde jag en felaktig gissning som jag baserade på att luften gick ut genom väggen isf en ventil på taket och att jag tror det är vanligare att skicka ut luft genom väggen när det byggs lägenheter idag.

Här är en lösning på ett don som ser ut att blåsa rakt ut och ta in luft vid väggen.
Två ventiler ovanför en glasdörr på en ljus träfasad, troligen för luftväxling med FTX-system mellan anslutande kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ligger två kök vägg i vägg som har FTX innanför väggen.

• Gilla
Kullgren
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Då gjorde jag en felaktig gissning som jag baserade på att luften gick ut genom väggen isf en ventil på taket och att jag tror det är vanligare att skicka ut luft genom väggen när det byggs lägenheter idag.

Här är en lösning på ett don som ser ut att blåsa rakt ut och ta in luft vid väggen.
[bild]

Här ligger två kök vägg i vägg som har FTX innanför väggen.
Det ser inte så vackert ut men det är nog något liknande jag får titta på.

Jag förstår varför tankarna tog dig till en brf!

blackarrow blackarrow skrev:
Dom kallas kombidon och används som sagt var när man har både från- och tilluft på samma ställe. Men det går ju att använda ett sånt bara till frånluft om man vill.

Vit kombidon för från- och tilluftsventilation, sett framifrån med ett cirkulärt galler till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ventilation.se/sv/products/combidon-160-vit

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.