Ventilation
chgr: Hej! Vi hade tidigare två kaminer och en oljepanna med var sin pipa (3 st) i samma skorstensschakt. Efter att ha bytt ut oljepannan mot bergvärmepump togs pipan till oljepannan bort. Jag är nu intresserad av att dra in en ventilationsslang där pipan till oljepannan tidigare fanns för att förbättra ventilationen i det gamla pannrummet. Min fråga är således; Är det tillåtet att blanda
Darth Peter: Hyr ett kärnborr. Kör du lugnt sliter du inte på kronan. Då kostar det inte mer än runt 500 kr. Blir perfekt resultat.
Fred vom Jupiter: Är också nyfiken på svaret på fråga 1. Jag ställde den i forumet i våras men fick inga svar. Det vore ju smidigt att bara borra ett hål till en pipa i murstocken , sätta in en fuktstyrd fläkt och ha frånluften klar i gamla pannrummet som ska bli badrum.
Hempa678: Jag har just köpt ett town house (i Bryssel). Råden man får här är varierande, om man säger så, och deras förståelse av värmeåtervinning och isolering är inte så hög. Tidigare ägare är väldigt stolt för att han lagt in 7 cm isolering under taket... Fönsterna är visserligen tvåglas, men saknar tätningslister. Det är mycket självdrag om man säger så. Jag kommer att sätta
cecar33: Otäta fönster har väl inget med ventilation att göra. Sätt in riktiga ventiler som du kan reglera och för självdragets skull sättt dem så att de siter någon på söder väggen (varma sidan) och någon på norrväggen (kalla sidan) blir det inte tillräckligt så sättt inn fler. Spaltventiler i gammla fönster blir nog ingen höjdare pga. monteringsförfarandet. Täta dem istället så
Tompa01: Smart är att rådfråga sotaren innan du bygger eftersom det är han som ska godkänna kanalen. Bäst att han får säga sitt på ett tidigt stadie så slipper du en eventuell ombyggnad
Tompa01: I mitt duschrum satte jag en fläkt utomhus på taket som konstant går på lågvarv för att ha en grundventilation. När vi duschar drar vi upp fläkten på max. Ger en nästan ljudlös ventilation som samtidigt är väldig effektiv. Har ett fönster direkt utanför duschväggen och utsuget sitter ovanför duschmunstycket. Det blir inte ens imma på fönstret vintertid när vi duschar
bece: Det finns tyvärr ingen möjlighet att göra en vettig framdragning av ventilationsrör till platsen där matkällaren ligger.
pristige: Hej hoppas nån kan hjälpa mig med var man kan hitta ena fläkt med med ø 80 eller 90. Fläkten är endast till för att få ut lite gammal luft, och helst ska den vara billig. Tack på förhand
Tompa01: Jag håller på att bygga en egen fläktkåpa till köket. Som insats har jag en av fjäråskupans fläktar som teoretisk ska klara 700kbm/h. För att dels öka effektiviteten samt förhoppningsvis kunna köra fläkten på lägre varv för att få lägre ljudnivå och minska värmeförluster på vintern så tänkte jag bygga en liten form av volymkåpa. Frågan är hur djup den behöver vara för
covet: Då förstår jag vad du menar. Dock är spjället till återluften/returluften stängt, så det kan inte påverka verkningsgraden. Jag gissar att tilluften helt enkelt värms lite extra när den transporteras genom kanalerna i huset. Det skall bli spännande till vintern, då får vi se exakt hur väl aggregatet levererar. Jag gissar att det blir rätt positivt när man skickar 180 kbm luft per
Quist: Har på något sätt lyckats slå av e-post notifieringen vid nya meddelanden, därav extremt långsamt svar. [citat] Jag tror det är Uponor som tillverkar dem och jag köpte mina genom Ventilationsbutiken.se. [citat] Jag valde plast för att jag tyckte att det verkade enklast att jobba med, speciellt att kapa. Jag vet inte hur man bäst kapar spiro men tanken på att krypa runt med tigersåg
covet: Tack för svaret, samma funktion som min sommar-by-pass mao.
Lennartvästerås: [citat] Hej. Tack för ditt svar det var vänligt. Ja du har nog helt rätt. Det är bättre med nytt än att försöka reparera gammalt. Som du säger har utvecklingen gått framåt och det är nog rätt dumt att försöka laga gamla saker som troligen går sönder igen inom snar framtid. Tack för dina länktips mvh
skogstomten: Rengör fråluftsdonet=ventilen. Ganska lite smuts kan ge förvånansvärt högt visslande ljud. Har haft det percis så själv.
TryBran: Hej. Vi bor i ett kedjehus där vårt garage sitter ihop med grannens hus. Jag håller på att planera för sommarens renovering av garage. Vårt garage kommer vara uppvärmt till >5 grader året runt. Takkonstruktionen är ett pulpettak där 195-reglar på cc 1200 agerar takregel. Tidigare hade man en ventil i fram- och baksida av varje enskilt fack bortsett de fack där garaget är sammanbyggt
Demmpa: Precis som myrstacken säger är ena filtret dolt. Det filter du ser direkt när du lyft locket är tilluftfiltret, frånluftfiltret sitter på andra sidan rotorväxlaren under en täckplåt som sitter fast med två skruvar.
Patrick E: Som sagt är du normalhändig och kan läsa en ritning fixar du det. Klart att det är lite meckigare att göra det i efterhand, men de gånger jag hade frågor var det inga problem att få hjälp. När man väl sätter igång med rördragningen är det ju klart att man kan stöta på något som måste lösas på plats, men det handlar ju mest om att man måste dra rören på något annat sätt
Mattias_Jo1: [citat] Det var Velco. Men hittar bara en finsk sida. Men Paxen gör kanske detsamma förmodar jag.
TurboDanne: Okej, det låter ju bra. Jag ska granska huset från grund till nock på visningen, så att det är i bra skick. Det blir nog pelletspanna som blir lösningen. Om jag även ställer på fläkt i kök + paxfläkt i badrum så måste jag väl vara ännu tryggare?
MUSS: [SUB]Jag har en fråga som jag tänkte ta här inför framtida köksrenovering. Jag har också ett frånluftsystem som suger luft från badrum, dusch och WC som styrs via köksfläkten. Den kommer ju givetvis att bytas ut, men vad ska man då köpa? Måste man ha en separat kanal för köksfläkten och fixa så centralfläkten går på lågfart hela tiden eller skaffa ett reglage till den?[/SUB]
albinh: Hej Vi tänker låta tillverka en enkel spiskåpa ovanför vår vattenmantlade kökspanna och häll. De står direkt mot den murade murstocken och nära taket finns ett hål taget mot en imkanal. Inga andra utrymmen är anslutna till kanalen. Avståndet till hålet från spisen är nästan två meter. I stort fungerar ventilationen med självdrag men när man steker pannkakor vore det bra att
Josth: Har bra erfarenheter av http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/ Driftsäkra och hållbara. De nya och mest energisnåla fläktarna med EC-motorer är dock fortfarande ganska dyra och inte direkt lönsamt i vanliga småhus.
ltfrebac: casamja.se har insats-dämpare.
Bricco: Som Harry73 säger. Öppna ett fönster eller dörr första 5 minutrarna så du fått drag i skorstenen så sköter det sig bra sen. Ett annat tips är att tända med tändpåsar så slipper du pappersröken.
Sunegnu: [citat] Tack för svaret. Vinden känns mycket fuktigare än vad det är inomhus och där är bra mycket varmare också, kan det då inte vara hyfsat riskfritt att flytta ut värmen dit?