Hej!
Jag och min sambo (+ett barn) är sugna på ett hus som ligger uppe på hemnet. Nästa vecka är det visning. I huset har det tidigare bott två äldre damer, som nu har gått bort. (vilket kanske inte tvättar & duschar lika mycket som en yngre barnfamilj..)

Olja och el som huset värms upp med idag, känns inte som det mest ekonomiska att värma ett hus från 60-talet idag. Men om vi byter ut detta, mot exempelvis fjärrvärme, värmepump alt. bergvärme. Hur blir det med murstocken då, för den behöver väl vara uppvärmd för att upprätthålla ventilation i huset (så att inte fukt trycks ut i väggarna)? Kan man lösa detta på något sätt? Kan en pelletspanna vara lösningen? Eller räcker det med att sätta in nån extra pax-fläkt i badrum?

Vad kan vara en bra lösning, för att ha lägre driftkostnader samt även Inte riskera att få problem med huset i framtiden?

Du är nog på rätt spår med pellets. Fungerar huset bra idag så kommer det fortfarande göra det med en pellets panna.
Byter man till värmepump kan man få problem med fukt, ventilation och innetemperatur på vintern. Finns väl god chans att man inte får problem med de sakerna också även om man väljer vp.
Installationen blir billigare med pellets men är det mest timmar framför TV'n som är viktigast så är ju vp det självklara valet.

Okej, det låter ju bra. Jag ska granska huset från grund till nock på visningen, så att det är i bra skick. Det blir nog pelletspanna som blir lösningen. Om jag även ställer på fläkt i kök + paxfläkt i badrum så måste jag väl vara ännu tryggare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.