Ventilation
exerg: [citat] Här är några varianter http://www.tovenco.se/bostad/index.htm
Ventilations Bosse: Din lösning är alldeles utmärkt,har provat det i flera applikationer,men ta gärna i med 125 mm fläkt,och en ljuddämpare,samt tyristor att styra fläkten med. Dessutom kan du spruta lite vatten på taket nån timme innan ni lägger er, Och ha dörrarna öppna emellan rummen Bosse
lars_stefan_axelsson: I mitt hus så har vi placerat ventiler i vardagsrummet (50m2) vid sidan av fönstren. Eftersom ingen sitter där så blir det inget störande kalldrag. Att sätta den på den väggen som inte har fönster "i vinkel" torde inte heller ge några större problem. Sitter de i rimlig närhet till radiatorerna så skall det väl mycket till. (Särskilt om de nästan aldrig är igång.) Dock, i
Bjurran: Kan flika in med en annan liten lustig sak här. Innan jag installerade ac i min gäststuga hade vi extrema problem med att värmen stannade kvar. Problemet för mig var att solen värmt upp taket såpass mycket att det höll sig varmt hela natten. När det var som värst tog jag därför vattenslangen och spolade av taket nån timme innan läggdags så kunde jag få ner temperaturen 3-4 grader
jlagerquist: Hej alla! Någon som kan tipsa om kunniga ventilationsfirmor på småländska höglandet med omnejd? Ska installera FTX i huset som vi kommer bygga, men inte hittat någon bra firma. Så tips mottages tacksamt! /jim
mycke_nu: Läser man rapporten så framgår det att markkanalerna per meter rör (som förväntat) tar upp lika mycket värme från marken som jordslingorna till en ytjordvärmepump. Det blir mao inte mindre grävning, eller mindre maskiner, men har man redan FTX/FLVP så kan det nog vara ett komplement.
Consensus: Byter du don så måste du kalibrera om systemet. Men det kanske ändå blir aktuellt om systemet är +30 år och bortom sin tekniska livslängd. Med nytt aggregat så kan du passa på att byta don och sen låta en ventfirma komma och kalibrera in ditt system. Det är kritiskt att du har undertryck i bostaden, annars riskerar du fukt/mögel i väggar och tak.
Hus-kvarna: Hej! Jag har ett källarrum i suteränghus. Huset är dränerat och rummet har vi inrätt med vägggar som har 5 cm luftspalt. Jag hade från början inte ventilerat väggarna riktigt bra, men det är förhoppningsvis åtgärdat nu. Det är för övrigt "dåligt" med ventilation i rummet. Jag funderar på att ta upp ett hål i den vägg som är helt fri från jord och sätta en ventil högt upp
Holpers: Nu sitter underbeslaget. Fick hjälp av en polare som har koll på läget. Tätade med lite silikon bara för att. Drar alla rör ut genom samma takgenomföring. Det får plats isolering. Få se vad plåtslagaren säger om det.
pelpet: Nu sitter badrumsfläkten på plats. Den är kopplad i fuktstyrt läge med manuell aktivering på återfjädrande strömbrytare, och i kanalen sitter ett kallrasskydd. Det hela verkar fungera utmärkt och badrummet är numera torrt och fräsht utan att det rasar in kallluft. Kallrasskyddet är inte 100% tätt, men det är inte så att det stör heller. Håller man handen alldeles vid fläkten så
-MH-: Ljudet är det jag inte gillar. Känslig för brum, surr och annat krafs. Får det så mycket framför datorer, på jobbet och annat. Så när jag stänger av, så skall det stängas av, liksom. Tystnad. Föredrar därför sjäklvcriukaltion i radiatorn (fast nu har jag pump) och självdrag i ventilationen. Passiv-freak, helt enkelt. Allt utom elden som brinner skall vara knäpp tyst... Men,
Hemmanisse: Du ska isolera om omgivningstemperaturen är lägre än temperaturen i kanalen(luften) då det annars finns risk för kondens.
DrBosa: Själv tänker jag att aggregatet i tvättstuga kan generera störande ljud, dock är jag osäker på hur mycket ljud det blir. Man ska helst inte sätta aggregatet mot en sovrumsvägg heter det. Sen blir såklart filterbyten lite krånligare om man har agget på vinden, men sitter det bara någorlunda till så ska väl inte det vara så besvärligt att byta.
BusterNoOne: Hej Jag vill rekommendera följande som kanske går utanför gängse normer - MEN SOM FUNGERAR! Urinseparering, installera en Separett och led bort urinen till en björk el dyl. Eller ta reda på urinen i en dunk som du späder och använder i trädgårdslandet. Kan vara lite besvärligt för den kräsmagne! ABSOULT ingen tunna för fekalierna. Låt fekalierna ramla ner på marken (Om du inte har
Demmpa: Vi kör bara brandisolering runt spirot. På vår fullisolerade runda skorsten så ligger det två lager 30mm brandisolering runt vid geomgången till vinden, mellan källare och markplan finns ingen extra isolering det är bara 50mm luftspalt till golvspånet, sedan sitter det en plåt mot golvet och en plåt mot taket uppe som döljer luftspalten till golvet/taket.
Tjoa: Beställ en injustering av flödet via en ventilationsfirma. Tar styvt en timme sen är det klart. Begär även att få ett injusteringsprotokoll med inställningar av don, pa (tryck), samt beräknat och uppmätt flöde. Detta blir ett kvitto på att det är utfört enl konstens alla regler och gör även att det går att återställa donen efter att man monterat isär dem och rengjort dem.
lasloforbes: [bild] Såhär kommer det att se ut efter takändring. Byggnaden till vänster är alltså garaget som idag har platt tak och överhänget över altanen finns där redan idag. Under överhänget ser man på huvudbyggnaden ett litet fönster, det är badrumsfönstret. Idag sitter en ventilationskåpa på taket ovanför badrumsfönstret, men eftersom jag gärna slipper takgenomföringar skulle jag
Patrick E: Verkar som om balansen i systemet är så fel att frånluftsfläkten inte har någon verkan alls i det övre planet. Om systemet får in ett överskott av luft genom övriga ventiler kommer ventilen i rummet med problemet att "leva sitt egna liv" och luften kommer att gå i den rikting som temperaturen styr. I ett hus med undertryck ska inte luften kunna gå infrån och ut.
eviljava: Här är några tilluftsdon som jag själv skulle kunna tänka mig: http://www.luftbutiken.se/tilluftsventil/940-tilluftsventil-elegant-125-mm.html http://www.luftbutiken.se/tilluftsventil/947-swegon-tilluftsventil-domo-100mm.html
Demmpa: Tänk på att ventilationsröret/imkanalen från köksfläkten *måste* vara isolerad med brandklassad isolering hela sträckan, enda undantagen är den bit som går i överskåp. Så om det är ventilationsrör från köksfläkten du har tänkt dra mellan gamla taket och det nya så måste det finnas brandisolering runt röret, sedan så är det bra om det finns en/flera rensluckor vid böjar
meckis: Att ha dom öppna på sommaren är INTE bra. (om man nu har en problemkrypgrund). krypgrunden är sval, ute är luften VARM och bär mycket fukt sommartid. När luften kommer in i den svala krypgrunden så kyls luften av. kall luft kan inte bära lika mycket fukt som varm = fukten kondenseras på alla ytor i krypgrunden. Allt trä blir sedan bra grogrund för mögel o annat elände. Jämför det
SlikkRikk: Tack för tipset, ska kolla där och se om det finns någon som passar
Lilia: Tack för svaret, det är gjort, men det verkar som att det är läcka någonstans att dålig lukt kommer in i skåpet :(
baljbalj: Går det att montera mineritskivor istället för gips i tak? Dom tror jag tål fukt men är lite bökiga att jobba med.