vento skrev:
Du ska ha 2 ljuddämpare T/l och F/l 900mm raka vid ditt agg ,sedan sätter du flexdämpare på varje T/l don då får du en tyst och fin anläggning,så dom där hundralapparna som flexdämparna kostar är värt varje öre.
Om vi bara tittar på frånluften. Om vi tänker oss en T koppling med två don och ett aggregat så har du en dämpare som sitter mellan aggregaten och donen. Blir det då ingen överhörning mellan de olika donen?

/Zeb

Såg att detta var en gammal tråd, men kom på ett väldigt billigt tips om man vill ljuddämpa sina FTX-tilluftsdon.
Vi har dimensionerna 150 mm på samlingsrör och 100 vid samtliga till o frånluftsdon.
Gör så här:
Ta bort tilluftsdonet, ta en toarulle, linda bort tills rullen motsvarar rörets inre dimension, tryck upp rullen i röret, sätt tillbaka donet, o vips har du ett mycket tystare don med något lägre flöde, kan vara en lösning om donet sitter i allmänna utrymmen, kanske inte lämpligt i sovrum dock...

Redigerat:
krypgr-direktel-ftx skrev:
Såg att detta var en gammal tråd, men kom på ett väldigt billigt tips om man vill ljuddämpa sina FTX-tilluftsdon.
Vi har dimensionerna 150 mm på samlingsrör och 100 vid samtliga till o frånluftsdon.
Gör så här:
Ta bort tilluftsdonet, ta en toarulle, linda bort tills rullen motsvarar rörets inre dimension, tryck upp rullen i röret, sätt tillbaka donet, o vips har du ett mycket tystare don med något lägre flöde, kan vara en lösning om donet sitter i allmänna utrymmen, kanske inte lämpligt i sovrum dock...
Hur mycket tror du att flödet ändras om man minskar arean till mindre än hälften?
Och om man gör detta bara till vissa utrymmen, hur tror du att flödet i de övriga tilluftsdonen påverkas?
Och varför skulle man vilja minska ljudet i "allmänna utrymmen" men inte i sovrum?
Det är väl just i sovrum man vill ha "största möjliga tyssstnad".

Synnerligen dumt råd om jag får säga min ärliga mening!

Varför inte skruva ned fläktarna bara om du vill minska flödet.

KnockOnWood skrev:
Hur mycket tror du att flödet ändras om man minskar arean till mindre än hälften?
Och om man gör detta bara till vissa utrymmen, hur tror du att flödet i de övriga tilluftsdonen påverkas?
Och varför skulle man vilja minska ljudet i "allmänna utrymmen" men inte i sovrum?
Det är väl just i sovrum man vill ha "största möjliga tyssstnad".

Synnerligen dumt råd om jag får säga min ärliga mening!

Varför inte skruva ned fläktarna bara om du vill minska flödet.
OK, måste nog berätta lite mer bakgrundsinfo om mitt FTX-aggregat. Det är från -96 och sjunger nog på sista versen, kanske håller 10 år till om man tillför lite underhåll - istället för att investera i nytt så kan man ju göra vad man kan med det befintliga. Aggregatet är av typ plattvärmeväxlare och det har alltid stört mig på att det väsnas mer då jag kör med blindkasetter (sommarläge). Detta blev bakgrunden till att jag till slut petade in några toarullar innanför tilluftsdonen i vardagsrummet på nedervåningen.
Ritningarna på huset visar att det sitter ljuddämpare till donen på övervåningen o där e det näst intill ljudlöst, men detta har nog snålats in på till nedre där det väsnas mer.

Ja, det stämmer att toarullen mer än halverar arean (donets inre diameter 75 mm till rullens 42), detta går ju alltid att kompensera med att skruva ner donets täckbricka mer och det ursprungliga flödet kan då uppnås igen.

Fläkten skruvar jag endast ner vid 2 tillfällen, dels för att öka verkningsgraden vintertid då utetempen kryper ner till några minusgrader (när förvärmaren jobbar onödigt mycket som går på när tilluften sjunker under 17.5 grad) och när vi inte e hemma.

OK, krypgr-direktel-ftx, jag förstår och hade kanske gjort likadant i din situation, men hållit tyst om det ;)

För som allmänt råd tycker jag ändå det är dåligt.

Men jämfört med ett gammalt hus med icke fungerande självdragsventilation är det säkert ett framsteg.

Har dock förstått att många upplever störande ljud från sin ventilation, vilket verkligen är synd!

Jag har inte begripit om det beror på dåliga aggregat eller dålig installation.

Själv har jag ett nytt FTX-aggregat som inte hörs ett skvatt. Utom i tvättstugan, där maskinen är monterad.
Bor mycket tyst, mitt ute på bondvischan, och det enda jag hör på natten är mina egna (och hustruns) hjärtslag.

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Själv har jag ett nytt FTX-aggregat som inte hörs ett skvatt. Utom i tvättstugan, där maskinen är monterad.
Bor mycket tyst, mitt ute på bondvischan, och det enda jag hör på natten är mina egna (och hustruns) hjärtslag.
Ja så vill man få till det. :thumbup:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.