T
Tjoa: Gå in till din lokala plåtslagare så löser han det på en kvart.
5 svar · 2,2k läst
G
Gallianoman: Var hittat jag enklast en väggstos i den LITE udda dimensionen 120 mm? Jag har letat på xl och på k-rauta men där finns bara 100 och 125... Håller på med en friggebod och det börjar likna något förutom det fula hålet där fläktventilationen ska gå ut....
0 svar · 1,7k läst
B
bockara: Okej tack för ditt svar. Vi vistas ganska mycket i källaren, har TVn där och vi har gästrum så det händer att några sover där nere. Jag förstår att luftfuktigheten blir högre om man har ventilerna öppna men är det inte lite som att försöka avfukta hur mycket som helst utan resultat i princip när det byts ut hela tiden. Har inte mätt hur hög relativ luftfuktighet vi har men
4 svar · 2,7k läst
F
FRS05: Det blev även en multi för min del:).
6 svar · 2,5k läst
hecke
hecke: Jag har haft precis samma ide under en tid. Hade tänkt mig plåtreglar, hittade en variant av U-regel med flänsar för att spara bygghöjd samt för ev. fuktproblem. Dessa behöver ev. perforeras med lite hål för ventileringen. Hade tänkt mig ha luftinsläpp vid ena sidan med långsmala ventilationsgaller med dammfilter och sedan luftutsug 3 väggar bort och således dra luften längs med de
12 svar · 8,8k läst
T
teamlundver: Helt klart solvärme. Ffa om du bara bor där under sommarhalvåret.
8 svar · 2,8k läst
P
Anonymiserad 88753: Stort tack för tips. Nu är det här ju tyvärr en bostadsrätt, inte hyresrätt, så jag antar att det är lite svårare att få föreningen att åtgärda fel. Ordföranden i bostadsrättsföreningen är dessutom jurist så han är inte av den lättskrämda sorten. Tvärt om. Men jag ska pröva med Konsumentverket.
14 svar · 2,2k läst
Kattvovven
Kattvovven: Tycker det låter mer troligt som att utgången på taket inte har ett tillräckligt skydd mot regn. Villa eller lägenhet? Kan du se den nerifrån? Själva hatten ska inte vara för långt ifrån varann, om det finns?
1 svar · 1,0k läst
P
Pärran: Intressant tråd! Ska installera ftx i vårt pågående nybygge och jag beställde ritning från en firma men det blev mer än snurrigt :confused: Så det blir till att försöka få i hop något vettigt på egen hand. Kan dessvärre inte bidra med något matnyttigt men jag suger åt mig:D Mattias
50 svar · 16,7k läst
·
C
covet: Inte vad jag kan se om du har frånluftsdon i tvätt, kök, ev wc samt entré.
1 svar · 4,3k läst
·
E
exerg: En fläkt i badrummet som är i ständig drift räcker. Då fungerar blockventilerna som de ska, dvs som luftintag.
1 svar · 1,5k läst
ltfrebac
ltfrebac: Landade på 53 FL/45 TL till slut. Mätte in don för don med Testo 417 vinganemometer och kontrollmätte sedan totalflödena vid aggregatet med en Swema Air 300 . Tyst som tusan men jag anar ändå ett aggregatljud/stomljud när man lagt sig för natten. Något sus från donet i sovrummet hör jag inte.
23 svar · 8,1k läst
·
L
Lago: Jag utgår ifrån att takstolarna ska ligga på cc 600. Och ovanpå dessa häftar du fast vindväv så att den håller sig spänd. Därefter tar du 45x45 regel och borrar hålen som jag nämnde tidigare och spikar fast en på varje takstol över vindduken. Då får du en naturlig luftspalt på 45 mm. Hålen ska borras igenom alla 45 reglar. Börja ca 10 cm från huskroppen. Då får alla fack
21 svar · 16,3k läst
mexitegel
mexitegel: Jag har svårt att du kan räkna hem ett fläktbyte och installation av separat köksfläkt genom att moderna är effektivare. Fungerar det så finns det egentligen ingen anledning att ändra, förutom att installera en varvtalsstyrning. En fuktsensor ger mening först om du har en tillräcklig grundventlilation men att fukten inte försvinner tillräckligt fort från badrummet.
7 svar · 2,2k läst
Patrick E
Patrick E: I äldre hus var det vanligt med en tillufts och en frånluftsventil i badrum. En kompis till mig hade det så, men tilluftsventilerna sattes igen i samband med badrumsrenovering och stambyte. Tipset att kolla med styrelsen är en bra idé.
3 svar · 2,9k läst
Patrick E
Patrick E: Har ni kollat så att till och frånluftsventiler/kanaler inte är igensatta med skräp? Det kan också hjälpa att ha toalettdörren lite på glänt på natten. Hjälper inte detta är kanalfläkten som Mexitegel föreslår att föredra.
10 svar · 2,2k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Fast TS hade ju självdrag nu och vill förbättra ventilationen men fläktar i frånluftsventilerna, eller fattade jag fel? Att bygga ett rörsystem på vinden för en centralfläkt kan bli ganska omfattande och krångligt. Det enda krångliga med fläktar i badrummen är att få fram el snyggt. Både Pax och Fresh har fiffiga fläktar som snurrar konstant på lågvarv och drar på lite extra
2 svar · 7,2k läst
P
psykologbyggaren: Vi har ett gammalt sommarhus av trä från 1904. Stommen är av stående plank och liggande timmer. Huset är i två våningar med stor och hög inredningsbar vind, som vi planerar att inreda om några år. Ingen isolering utöver plankvägg/timmer, träpanel och spänd pappa på insidorna. På vinden har det legat ett sågspånstäcke 17-25 cm tjockt. Inga synliga angrepp av något slag finns.
0 svar · 1,5k läst
T
thomasx: Fogskum är lite som en svamp när det kommer till väta, så jag skulle inte använda det någonstans där det utsätts för fukt.
1 svar · 1,0k läst
S
stordanne: bobas : den drar 170w på halvfart och 280w helfart har jag för mig. Den går inte jämt men när det är som värst så går den kanske halva tiden. Gissar att det kostar mig ca 5kr/dygn, alltså ca 150kr/månaden när den går som hårdast och luftfuktigheten är som värst. Typ i mitten och slutet av sommaren.
15 svar · 8,6k läst
M
mushus: Hittade även denna ryska produkt! SIRAD MR-106N - Finns på amazon.co.uk samt ebay.com kostar runt 240GBP http://www.sinmor.ru/ENG/index.htm
15 svar · 16,1k läst
M
magnus2: spelar placeringen någon roll i facken?
2 svar · 7,1k läst
M
Malinpett: Här kommer bild och ja, det är en tillluftsventil såklart:) med skruvbar tallrik. På bilden är tallriken avskruvad helt och syns inte. Taket vi tänkte sätta upp kommer att sitta ca: 5,5 cm lägre en det nuvarande taket. Det sitter en frånluftsventil på innerväggen mittemot. Visst är det snygg tapet;) Huset är byggt 78. [bild] [bild]
2 svar · 3,7k läst
·
N
Nerre: Det rör vi har i hörnet i vardagsrummet tänker man inte på, det ser ju ut som det funnits där hela tiden. Det är alltså gjort med reglar och gipsskiva och sen väv och målat samtidigt som resten av väggen. Sen går det ett vanligt spirorör innanför. Och det bakom garderoben visste vi inte ens att det fanns där innan vi letade:) Där går det dessutom dräneringsslang ner till
5 svar · 6,1k läst
F
fremar: Jo försökte ju att titta igenom ritningarna på huset innan, men kunde då inte se att det skulle ligga någon enorm I/H-balk ovanför fönster och balkongdörr.
18 svar · 12,0k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är något jag aldrig hört. Så då får man ju fråga sig hur ett tätt fönster skulle påverka. Är det så att de tänker sig att man skall öppna det? Eller att det är otätt? Eller att man lättare får kondens på rutan och därför måste ha mer ventilation? Jag hade tagit reda på varför man hänger upp sig på fönster innan jag tagit med det i beräkningen. Beroende på
5 svar · 10,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det finns säkert många tekniker att bestämma strömningshastighet och flöde. Som jag påpekade tidigare borde detta vara beskrivet i manualen. Alla tilluftsdon sprider väl luftströmmen ungefär så som du beskriver det?
7 svar · 6,0k läst
·
K
kaj_78: En liten update: Har nu bytt fläkt+konding, den blev tyst och fungerar nu prima :) Fläkten var komplett med lager o allt bara skruva dit! Kan bara tacka http://www.ebmpapst.se för bra service samt till mycket bra priser. Vh Kai
5 svar · 5,8k läst
C
covet: Håller med Pelle till fullo. Och skippa inte primärljuddämpare på frånluften. Jag har två 1200 mm långa dämpare, en på tilluften och en på frånluften. Dessutom flexdämpare innan samtliga don, såväl tilluft som frånluft. Knäpptyst. Det enda man kan höra är ett svagt vinande vid frånluftsdonen om man tar en stege och ställer sig alldeles intill, men detta ljud kommer man inte
9 svar · 4,9k läst
K
Kenneth W: Tack för tipsen! Vi flyttade fläkten till mellanväggen, och nu drar det som det ska.
3 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.