Ventilation
exerg: det borde väl gå med http://www.pax.se/html/vent/vagg.html
Allium: Om du skall ha ventilationen kvar så kan du sätta dit en täckplåt (vitlackerad kanske) med en frånlufts-(tallriks-)ventil på. Då kan du ju be en plåtslagare klippa till en plåt som täcker den trasiga putsen. Om du tycker den blir för stor så hade i alla fall jag försökt att laga hålet med puts/husfix. Kan vara lite knepigt uppåt sådär men pröva att montera en stödplatta mot
Mikael_L: I tråden har det dykt upp två saker som i viss mån kullkastar mina åsikter om annan värmepump än FLVP och därmed behovet av FTX-aggregat och den myckna rördragningen runt detta. Och det är frånluftsmodul till berg eller jordvärmepumpen, samt FLVP kombinerad med t.ex. jordvärmeslinga, t.ex. IVT 495 twin. Sådant kan ju också vara tänkbara lösningar, men jag har inte fördjupat mig
chisburg: Tack rickardg, jag fick tag på ett i 172 som jag tätar!
Demmpa: Frånluft bör/ska du ta från följande rum: Förråd, ved+förråd, (pannrum), tvättstuga och ack.tank, groventre, badrum, kök, toa, ev. klädkammare, andra utrymmen med "dålig luft" (går ej att se hela bilden) Tillluft bör/ska du ge till följande rum: pannrum, vardagsrum, ev. barnrum, sovrum, tv-rum, allrum, andra rum där ni vistas mycke i och där det ska vara "frisk luft".
BigGitt: [citat] Spärrlacka och måla ;) Detta hade vi med i ett hus. Och det är riktigt att just där det är kallare, vill dessa partiklar fastna. Nu efter 7 år är det fint :) än ;)
LIE-mannen: Tack för svar. Jag satte, innan jag fick svar, ett ventilationsgaller lågt ner på dörren mellan gillestugan och groventrén, mest estetiskt (minst iögonfallande) så. Men det får nog bli någon typ av ventilationsdon ovanför dörren, eller fräsa ur dörrkarmen.
norrbottenstorpet: Det är ju alltid bäst att ha helt separat imkanal, både ur brandsynpunkt och av hygienskäl. Kanalen måste brandskyddas i minst EI15, 30 mm nätmatta borde det vara. Sedan beroende på väggmaterial på yttervägg samt placering på yttervägg kanske du måste fundera över åtgärder där. Du får inte sprida brand till brännbar fasad eller takfot nämligen. Det kan krävas en särskild
Suhagg: Också nyfiken hur man kan utan att krångla till det för mycket med styrelektronik ordna en enkel styrning av FTXen via en fläktkåpa.
Malte7510: [citat] Men långt ifrån tillräcklig. Har just haft en besiktning av ventilationen i mitt hus och jag föreslog denna lösning. Svaret jag fick var att dom fläktarna duger till att ventilera ut fukt ur badrummet efter en dusch eller ett bad men är inte i närheten så kraftiga att de duger till att åstadkomma tillräckligt luftutbyte för hela huset. Jag fick förslaget att sätta en fläkt
Consensus: Det är ju en ventilationsanläggning, byggd för konstant drift. Du kan ju inreda förrådet med ljuddämpande skivor, samt ställa upp aggregatet på en skiva som står på gummifötter. Stomljud är de svåraste att bli av med.
Fred vom Jupiter: Nu när oljepannan är borta finns möjlighet att bygga badrum i pannrummet i källaren. Vore det inte fiffigt att bara borra ett nytt hål i murstocken in till oljepannans gamla kanal och sätta frånluftsfläkten där? Bättre och snyggare än att göra hål i ytterväggen eller att dra ny kanal genom övervåningen och vinden. Eller blir det för mycket fukt och kondens för den gamla
kicken68: okej har fläkt i köket men inte på jämt, har frånluft på toa på nästan jämt, har ett sovrum och vardagsrum förutom kök,hall,toa. nedre plan är ca 70kvm, tänkte en tillluft i sovrummet och en i vard.rummet undrar bara om det räcker med den frånluften som ja beskrev?
jarlh: Min fläkt uppe på taket stannade för några år sedan. Jag klättrade upp och mätte att det kom el, så min slutsats var att fläkten lagt av. Kollade beteckning på fläkten, googlade lite och ringde sedan upp lokala fläktbutiken som visade sig ha just min modell i lager. Bytte ut fläkten (i mörker och minusgrader), sedan fungerade allt igen! Själva fläkten kostade väl någon tusenlapp
Allium: Det är sant att om inte innertaket håller tätt så läcker det upp varm och fuktig luft på vinden. Med fläkten i drift minskas detta. 74W på fläktmotorn blir ingen jättekostnad (650 kWh/år) det som kostar med ventilation är att den suger ut varm luft och på vintern så måste ersättningsluften värmas upp. Du kan ju alltid pröva att köra fläkten och se hur det känns. Blir det
Allium: Vad är det för typ av fläkt och hur vill du montera den?
Allium: Det finns ju regler på hur mycket energi ett hus får förbruka men jag är osäker på om det gäller fritidshus? Om det är en renodlad köksfläkt så brukar dom vara för bullriga för att gå hela tiden. Bättre då att välja en lagom stor fläkt i badrummet och låta den sköta frånluften. Det räcker att reglera frånluften. Självverkande ventiler funkar bäst ihop med självdrag. Om
berne88: [citat] De ska jag komma, ska försöka att plocka bort luckan å rensa den lite, ser inte ut som att de kommer mycket luft in/ut
sir_daniel: sätt en temperaturstyrd fläkt som startar när värmen blir tex 20grader på övervåningen och då trycker ner den ner i källaren
bearTGO: Nu känner jag mig trygg med att kapa luftningen inför takbytet. Kommer nog sätta in en vacumventil till det framtida köket sedan också.
Lizzardo: [citat] Man kan även skruva utifrån men får då se till att skruva tillräckligt högt (om ramens längd är tillräcklig) Man kan även skruva i de tre små hålen men oftast är det gips och då är de överflödiga. Det där med packning på ramen är lite olika beroende på vem som tillverkat dem men jag tycker att det oftare brukar saknas packning på frånluftsramarna
Siri30: Tack för era svar! Det sitter nån slags fläkt (en svart plåtlåda?) på grannens tak, den borde förse 8 lägenheter enligt min beräkning. Jag trodde också att det var mekanisk frånluftsventilation, men i papper från föreningen står det att det är självdrag, Jättekonstigt. Föreningen har beställt besiktning av ventilation i hela området, det kanske kan ordna till sig då alltså?
lvedin: [citat] Det är enkelt att förstå vad separat eller inte separat tilluft gör. Separat tilluft gör att ventilationen av huset inte påverkas om du eldar eller inte eldar i kaminen. Utan separat tilluft för kaminen ökar ventilationen av huset då du eldar i kaminen. Det som gör en mindre klok är att man inte vet om det blir för mycket ventilation utan separat tilluft för kaminen. Men med
mattiasp: Jo, talk är bra till mycket. Jag har en tubstrumpa som jag har fyllt med talk. Strumpan förvaras i en plastburk. Jag använder den till en massa saker, bl.a. När jag kränger cykeldäck, men även om jag drar FK (elinstallationledning) och till slangar och kablar för att de skall trassla mindre.
viktorj: Rotet kan bara göras på arbetet som görs på plats. Inte det som görs på verkstaden.
seniorkonsult: Du ska inta ta upp någon ventilation. Vet inte om detta är byggt redan men det viktigaste är att fukten stoppas underifrån, göra som elmont beskrivit ovan. Om det är byggt skulle jag göra om, göra rätt om det inte finns diffspärr i form av tät, förseglad plast.
Tompa21: mexitegel; Kanske får ge upp lerkrukorna, baserat på Alliums uträkningar...
lvedin: Ok jag visste inte att det var erat sovrumm, nu förstår jag. Ja då måste barnrummet ha frånluft och inte någon friskluftintag. Kan du prova någon medelstor frånluftsfläkt/kanal som går på lågt varv vilket blir tystast i ytterväggen i barnrummet ? Dimensioneringen behöver bara klara bo-ytan i barnrummet + kontoret.