Ventilation
KnockOnWood: Du gör naturligtvis som du vill inne i ditt hus men är det där förrådet lämpligt som sovrum? Innanför garaget? Vad säger kommunens miljö- och hälsovårdsförvaltning? Förmodar att det skall användas som tillfälligt gästrum. Som gäst hade jag nog bett om vägen till närmaste hotell! För ventilation är väl samma princip som användes i garaget tillämplig.
exerg: Fysik är ordet. Det är detta som gör att frånluftsventilation i hus med mer än ett plan inte kan fungera som det är tänkt. Vissa byggare försöker till o med placera uteluftsintagen på överplan ovanför fönstren vilket helt spoilerar möjligheten att få friskluft till sovrummen.
exerg: Tänk dig att du precis öser en stek så att det plötsligt blir mycket ånga o os.En vanlig spisfläkt med plan undersida måste ha såpass fläktkapacitet att den momentant orkar suga ut oset när det träffar filtret. En volymkåpa kan klara sådana temporära toppar genom att oset kan samlas inuti kåpan i "väntan på sin tur" att sugas ut. Se tex på designfläktar som Franke Opal som
renover: Tack så mycket! Jag jag fick precis samma svar från tillverkaren, så nu fungerar det som det ska.
bandy76: Pratade med dom som projekterat ventilationen och dom rekomenderade då som Gabbe1 sa flexibla slangar före/efter och du skulle det ej vara några problem!!!
Mell: Hej! Intressant tråd då jag själv har ett likadant hus. Jag har fjärrvärme som uppvärmning och 3-glasfönster. Har satt in tilluftventiler i övervåning och satt in en badrumsfläkt som går konstant. Upplever en klar förbättring av luften. I källaren har jag stängt all tilluft. Verkar komma in nog mycket genom källarventilerna ändå. Ett problem jag har är att i lilla toan uppe
gein: Fick svar från Östberg att ett styrkort för modbus är på gång men kommer tidigast i höst.
dejvid: Jag funderar på att montera ett kombidon till en framtida FTX på ett av husets gavlar. Kruxet är att jag troligtvis behöver sätta donet på södersidan. Praxis verkar vara placering på norrsidan för att man inte ska få uppvärmd luft insugen på sommaren. Någon som har praktisk erfarenhet av hur illa det blir med insug i solen?
Consensus: En plattvärmeväxlare behöver kondensavlopp, en roterande inte. Men med dagens högeffektiva aggregat så är det inte ovanligt att de fryser på vintern. Och då snackar vi litervis med vatten som tinar när det smälter. Är man inte uppmärksam så kan detta vatten helt enkelt rinna rakt ner. Jag skulle inte vilja ha min FTX på vinden. Jag ser ärligt talat få fördelar, men det beror
Swamp: Verkar troligt att det är... Kvar är då frågan varför man vill ha det i köksfläkten? Skorstenen är numera helt kall så det kommer inte börja brinna. Är det sotarna som har hand om köksfläkten med?
Mattias_Jo1: Är det detta som på bilden du menar, den fäster ju bara uppåt. [bild]
KnockOnWood: [citat] Bra val, du har verkligen god smak, VillaAnna! PS Jag har en likadan :D
Ripper500: Kapade bort tröskeln igår med bra resultat :) Köpte en ny platt 13mm tröskel och limmade dit. Nu har jag en lagom liten springa under dörren. Tack för råden. Ang ventilerna kommer jag pröva och ha dem öppna i höst/vinter.
mexitegel: Elfa har, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-217-98&toc=20906 men de är inte direkt kända för att vara billiga. Denna var dock överkomlig kanske... EDIT, clas i sjön har också såg jag nu: http://www.clasohlson.com/se/Fl%C3%A4kt/Pr364769000
Hemmanisse: Är det självdrag kan du själv kolla hur bra den termiska självdragskraften är, tänd en cigarett eller köp en rökpenna från Björnax så ser du själv om röken stiger snabbt eller drar ut sakta. Står röken still eller går trögt så testa att öppna ett fönster i ett rum intill, blir det bättre då är huset för tätt. Sätt in flera friskluftsventiler issåfall. Verkar
tharnstrom77: Jag kanske ska börja med att konsultera en fläktfirma som håller p åmed detta och se vad de säger. Det skulle inte vara kul om den går sönder, att tänka efter före är inte fel. Jag ska ta med dina ord i mina tankar, tack!
EdvardA: Köpte en Cylinda Alliance (exakt samma som Franke) utan stickpropp. Ska försöka montera den frammåt helgen är tanken. Priserna ligger på mellan 2000-2700kr beroende på inköpsställe. Får lov att tacka för inläggenl så långt! Personalen på affären där fläkten köptes bekräftade att det var rätt modell för oss.
Hemmanisse: Obalans i fläkthjul eller lagerfel fast oftast brummar det för fulla muggar då också. I både ärendena så borde en seriös ventilationsfirma fixa endera obalansen eller lagerfelet åt dig.
Ludwig: Hålen jag gjorde var 13mm stora och i rad, så de är rätt diskreta.. En 125mm ventil har en verklig öppning (slitsarnas area) på ca 30cm2... rätt stor skillnad från 12,5x12,5cm som ger ca156cm2. Slitsarna stryper alltså rätt väsentligt!
eviljava: Helt stängd behöver den nog aldrig vara, men är det riktigt jäkla kallt ute kan det vara skönt att kunna dra igen lite. Men det är ju klart, ibland hör man ju på nyheterna att det har inträffat en kemikalieolycka någonstans och att boende i närheten uppmanas att stänga fönster och ventilation. Det skulle ju kunna vara ett lämpligt tillfälle att kunna stänga helt? Beroende på var
Nicke75: Nu har jag åtgärdat mitt hus och fått det godkänt och vill informera hur det gick. Jag skippade offerten och ringde www.independia.se som lämnade den offert på 30 000kr och då på en mycket smidigare radonsug samt en fläkt i mitt källarutrymme. Efter uppmätning hamnade jag på ca 60bq/Kbm. Jag är mycket nöjd med deras arbete! Trots att de fick byta till en lite dyrare fläkt höll de
Walfrid: Okej, det finns alltså inte så mycket att göra? Jag har tom varit inne på att sätta en datorfläkt eller rökgasfläkt på skorstenen. Men det kanske räcker med en enkel bordsfläkt på över övervåningen för att det ska kännas fräschare. Det första jag ska göra är iallafall att fixa badrumsfläkt och byta kolfilterfläkten till utblås genom ytterväggen (om jag får för sotaren).
mexitegel: Stämmer MMR, köpte en billig fuktstyrd till huset vi hade förut och den betedde sig inte riktigt friskt.
stake: Enligt min kollega med ovk behörighet som står bredvid mig behövs ingen ovk i när man har äldre hus. nyproduktion behöver däremot det.
a_80: [citat] Tack för svar. Hur stor villa och vilka totalflöden har du? Använder ni några utav "specialfunktionerna" i aggregatet (braskaminsläge, kylbatteri, styrning via KNX)?
byggandy: [citat] Tänkte görra detsamma. Hur gick det? Funkar?
Drömhus2012: Jag har källare murad av ytongsten och jag hade samma problem som du och jag pillade bort alla tallriksventilerna försiktigt och satte in en något för stor ruta rostfritt insektsnät så att det spände åt alla håll, tätade sedan kanterna mot murningen med silikon.
Nimajneb: Jag tycker förvisso att du ska lösa problemet med ventilationen i badrummet så att du inte riskerar att få fuktskador i huset