7 600 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Sommarkyla Heru
Nu i dessa varmare dagar har jag börjat titta på det här med sommarkyla. Har aktiverat den funktionen
Jag har:
Utomhus: 12 grader
Frånluft hög: 25 grader
Frånluft låg: 18 grader
Men på displayen på fjärrkontrollen står det "AV" där verkningsgraden brukar stå och sen har jag märket för "Kylbehov finns" också. Graderna är Ute 26, Tilluft 27 och Frånluft 27.
Verkar inte fungera riktigt? Nån som använder sig av funktionen?
Jag har:
Utomhus: 12 grader
Frånluft hög: 25 grader
Frånluft låg: 18 grader
Men på displayen på fjärrkontrollen står det "AV" där verkningsgraden brukar stå och sen har jag märket för "Kylbehov finns" också. Graderna är Ute 26, Tilluft 27 och Frånluft 27.
Verkar inte fungera riktigt? Nån som använder sig av funktionen?
Ok...det står ju faktiskt inte nåt om batteri under "Sommarkyla" i manualen. Det gör det däremot under "Eftervärme" att om man har en elektrisk eftervärmare så kan man använda sig av den funktionen. Men det är klart att du har rätt, jag kan ju inte få kallare än det är ute. Det går alltså inte att köra "Sommarkyla" utan batteri? Ikväll/natt när tempen sjunker kommer inte den att köra igång då? Hmm...jag får ju inte heller upp märket för "Sommarkyla" på displayen när jag aktiverar den. Har för mig att jag har fått det förut.
Vad kan ett kylbatteri tänkas kosta? Å andra sidan är det ju inte så många dagar man kan behöva en sådan. Man kanske får stå dem dagarna ändå.
Såg nu också att det fanns ett menyalternativ "Tilluft min/max" där man kan ställa in gränsvärden på tilluften. Min stod på Min: 15 grader och Max 25 grader. Det kanske var därför det står "AV" på displayen och att märket "Kylbehov" finns där. Nu har jag ändrat till 30 grader i tilluft bara för att se om det ändras nåt på displayen. Puhh...varmt är det iallafall.
Vad kan ett kylbatteri tänkas kosta? Å andra sidan är det ju inte så många dagar man kan behöva en sådan. Man kanske får stå dem dagarna ändå.
Såg nu också att det fanns ett menyalternativ "Tilluft min/max" där man kan ställa in gränsvärden på tilluften. Min stod på Min: 15 grader och Max 25 grader. Det kanske var därför det står "AV" på displayen och att märket "Kylbehov" finns där. Nu har jag ändrat till 30 grader i tilluft bara för att se om det ändras nåt på displayen. Puhh...varmt är det iallafall.
Att det står "Av" i displayen där det i vanliga fall står vekningsgrad på värmeväxlaren beror helt enkelt på att värmeväxlaren står still, inget behov av värmeåtervinning.
"Kylbehov" indikerar att styrningen kallar på kyla, hade det funnits ett kylbatteri av något slag hade alltså varit till nu.
"Sommarkyla" (som jag förstår av vad som står i manualen) är en forceringsfunktion som ökar luftflödet vid vissa förhållande.
Utetemperaturen skall vara över inställt värde (12 grader), sedan står det inte helt beskrivit i manualen men det brukar va tänkt så att om det är över "frånluft hög" (25 grader) forceras fläktarna tills att temperaturen fallit under "frånluft låg" (18 grader).
"Kylbehov" indikerar att styrningen kallar på kyla, hade det funnits ett kylbatteri av något slag hade alltså varit till nu.
"Sommarkyla" (som jag förstår av vad som står i manualen) är en forceringsfunktion som ökar luftflödet vid vissa förhållande.
Utetemperaturen skall vara över inställt värde (12 grader), sedan står det inte helt beskrivit i manualen men det brukar va tänkt så att om det är över "frånluft hög" (25 grader) forceras fläktarna tills att temperaturen fallit under "frånluft låg" (18 grader).
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Stod och funderade på det där när jag var ute och snickrade igår och kom också fam till samma sak som FrittDrag_ll skriver angående "AV" och "Kylbehov".
Om frånluften är 22 grader forceras inte fläktarna då? Jag trodde att det var så att fläktarna forceras så länge utetempen är mer än 12 grader och att frånluften är mellan hög och låg?
Om frånluften är 22 grader forceras inte fläktarna då? Jag trodde att det var så att fläktarna forceras så länge utetempen är mer än 12 grader och att frånluften är mellan hög och låg?
Kan va så också ... står väldigt dåligt beskrivet i manualen. E-posta Östberg och fråga annars.Grandma skrev:
Men om "Frånluft hög" är inställd på 25 och det är 22 i frånluften och fläktar inte forcerar, fungerar det nog som jag tänk *klöddig mening det blev*
Alltså att det måste bli över 25 grader innan fläktarna forceras.
Jag väcker den här tråden till liv igen, eftersom jag precis testade funktionen "sommarkyla". Och jag förstår den inte.
Vi har en övre gräns (säg 25 grader) och en nedre (säg 18) för frånluften. Och en nedre gräns för uteluften (säg 12 grader).
Så när innetemperaturen (=frånluft) går över 25 grader slår funktionen till och ökar fläkthastigheten ett steg tills innetemperaturen är nere i 18 grader.
Det fungerar säkert jättebra på kvällen, men vad händer på förmiddagen? När utetemperaturen är 25 grader och solen ligger på kommer ju innetemperaturen snabbt komma upp i 25 grader den också, och då slår funktionen till och pumpar in mer 25-gradig luft, och det enda som händer är att elräkningen blir högre.
Hur har de tänkt? Jag hade kunnat förstå det om det gick att tidsstyra eller om det var en lätt åtkomlig funktion, men nu ligger "sommarkyla på/av" under en kodskyddad underhållsmeny...
Vi har en övre gräns (säg 25 grader) och en nedre (säg 18) för frånluften. Och en nedre gräns för uteluften (säg 12 grader).
Så när innetemperaturen (=frånluft) går över 25 grader slår funktionen till och ökar fläkthastigheten ett steg tills innetemperaturen är nere i 18 grader.
Det fungerar säkert jättebra på kvällen, men vad händer på förmiddagen? När utetemperaturen är 25 grader och solen ligger på kommer ju innetemperaturen snabbt komma upp i 25 grader den också, och då slår funktionen till och pumpar in mer 25-gradig luft, och det enda som händer är att elräkningen blir högre.
Hur har de tänkt? Jag hade kunnat förstå det om det gick att tidsstyra eller om det var en lätt åtkomlig funktion, men nu ligger "sommarkyla på/av" under en kodskyddad underhållsmeny...
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Det måste vara kallare ute än inställd temperatur för att funktionen skall fungera. Jag kör också med "sommarkyla", men när det är så varmt som nu så har jag bara nytta av den på natten. I morse så gav aggregatet in 17 grader som jag ställt in.
Fast när jag slog på den nyss (med standardvärdena 18-24 och 12 grader) ökade fläktarna ett steg. Då var det 24 grader på frånluften och 21 grader på tilluften. Önskad temperatur står på 21 grader.
Det stämmer också med vad som står i manualen: "Då frånluften når temperaturen satt i ”Frånluft hög” och utomhustemperaturen är högre eller lika med ”Utomhus” startar funktionen. Den avslutas då frånluftstemperaturen når ”Frånluft låg” eller utomhustemperaturen understiger ”Utomhus”."
Det stämmer också med vad som står i manualen: "Då frånluften når temperaturen satt i ”Frånluft hög” och utomhustemperaturen är högre eller lika med ”Utomhus” startar funktionen. Den avslutas då frånluftstemperaturen når ”Frånluft låg” eller utomhustemperaturen understiger ”Utomhus”."
Koden är väl 1199. Den står i manualen och kan inte ändras. Måste instämma i att funktionen är urkasst förklarad i deras manual. Tempgränserna går att ändra och som jag fick det förklarat för mig är tanken att man nattetid när uteluften är sval ska kunna kyla huset. Dagtid när det är varmt ute går systemet som vanligt och styr mot inställd temperatur på tilluften.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Kass instruktion - ja. Som du beskriver Patrik, så har jag också förstått att det fungerar. Blir en rund, svart symbol i övre displayhörnet på fjärrkontrollen när funktionen är igång.
Jag tycker det har fungerat rätt bra under se senaste varma dagarna. Nu är det första året jag har naläggningen så det är lite svårt att säga något definitivt. Det går ju inte att jämföra med AC, men med rätt inställning av parametrarna är det ju rätt logiskt att öka luftväxlingen då frånluftstemperaturen börjar bli för hög och uteluft är sval nog.
Kan inte se hur ett öppet fönster skulle kunna göra att luftutbytet ökar om det är vindstilla som det ofta är när det är varmt ute.
Kan inte se hur ett öppet fönster skulle kunna göra att luftutbytet ökar om det är vindstilla som det ofta är när det är varmt ute.
Läs: Att öppna rätt fönster o myggnät ger bättre effekt. Termiken gör resten. Ett fönster öppet på skuggsidan i nedervåningen och ett öppet fönster i sovrummet på ovanvåningen ger mångdubbelt mer luft än de 20-30 kubikmeter som tilluftsdonet du har ger.Patrick E skrev:Jag tycker det har fungerat rätt bra under se senaste varma dagarna. Nu är det första året jag har naläggningen så det är lite svårt att säga något definitivt. Det går ju inte att jämföra med AC, men med rätt inställning av parametrarna är det ju rätt logiskt att öka luftväxlingen då frånluftstemperaturen börjar bli för hög och uteluft är sval nog.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden