Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

En rapport om mitt egenprojekterade tysta FTX-system

1. C
    Medlem · Västra Götaland · 92 inlägg

covet

Medlem
    Ja, som rubriken lyder har jag nu driftsatt en komplett FTX-installation i mitt nybygge. Hjärtat är ett aggregat från Temovex anno 1980-talet, modell 480 S, vilket jag köpte för en hundring av en vänlig forummedlem. Fläktarna var borta, men i övrigt var skåpet och växlaren intakt och elen inkl spänningsregulatorerna fungerande.

Mitt system är uppbyggt enligt följande:

- Huset har ett behov av ca 50 l/s
    - På till- samt frånluftsanslutningarna på aggregatet har jag kopplat på två Östberg CK 125 C-fläktar, max effekt 62 Watt vardera
    - Samlingskanalerna för till- och frånluft samt friskluft och avluft är i dim. 125 mm
    - Direkt efter fläktarna ut mot till- och frånluft sitter två raka dämpare i dim. 125 x 1200 mm
    - Avsticken mot tilluft går ner till dim. 100 mm, är fem till antalet och avslutas med flexdämpare innan luftdonet (100 x 1200)
    - Avsticken mot frånluft behåller dim. 125 mm, är tre till antalet och avslutas även de med flexdämpare (125 x 1200 mm)

Aggregatet är utrustat med den kontroversiella återluftsfunktionen, dvs. man kan återcirkulera en mängd luft. Till denna har jag kopplat en kanal som suger varm luft uppe vid taket där kaminen står. Denna cirkuleras sedan ut i resten av huset. Kompletterat med en rumsgivare till styrningen av värmepumpen hoppas jag spara några kronor när det eldas i kaminen på vintern.

Resultatet är ett i princip helt tyst system. Enda bullret kommer från början av varje flexdämpare. Dessa dämpar ju genom att "släppa" ljudet utåt i början av dämparen. Detta har jag löst genom att isolera runt samtliga dämpare. Kombinationen raka och flexade dämpare har fungerat mycket bra då de samverkar. Flexdämparna är extra bra på att ta bort ljud i lägre frekvensområden, medan de raka dämparna är bättre i de högre- samt mellanfrekvenserna.

Ventilationen upplever jag som mycket god och effektiviteten på växlaren är extremt god. Då den är byggd för ett flöde på 500 kubikmeter luft per timme växlar den mina 150 kubik väldigt väl. Bara växlaren är 1,2 meter hög och hela skåpet är 1,90 och väger 90 kilo, så det är en rejäl pjäs, motströms plattvärmeväxlare. Kallaste natten hittills var 4 grader, och då var värmeväxlingen näst intill 100 procent. Kan det vara möjligt? Jag mätte i alla fall på tillufte och den var i princip densamma som övrig innetemp, dvs 21 grader.

Kostnad: ca 15.000 i material samt 100 kr för värmeväxlaren. Med nuvarande inställningar är lasten ca 85 Watt på fläktarna, inte illa. Grymt nöjd!

Frågor på detta besvaras mer än gärna. Mer finns att läsa på http://fritidshuset.wordpress.com

//Jonas

2. Mikael_L
    Medlem · 43 807 inlägg
    Trevlig rapport.
    Sånt uppskattas.(y)

Intressant ide att suga in kaminvärmd luft från takhöjd och skicka ut i huset.

3. E
    Medlem · värmland · 2 420 inlägg

exerg

Medlem
    De 100%-en beror på att returluften minskar uteluftsmängden genom växlaren. Egentligen skulle tilluftsfläkten ökas med den luftmängd som returluften har för att inte undertrycket i huset ska bli onödigt stort. Hittade förresten luckan för ett tag sen.

4. C

covet

Medlem
    Jag är inte säker på att jag förstår riktigt. Jag har i alla fall nu båda fläktarna på samma fart.

Tack än en gång för det fina aggregatet! Jag är väldigt intresserad av luckan, jag kommer gärna och hämtar den vid tillfälle och lämnar en hundring till. Är det ok för dig?

Redigerat 9 jun 2012 17:54
  5. E
    Medlem · värmland · 2 420 inlägg

exerg

Medlem
    jovisst. Frånluftsfläkten suger tex 50 liter/s vilket troligen även tilluftsfläkten ger i luftmängd men skillnaden är att tilluftsfläkten tar tex 15 liter/s som returluft från huset vilket resulterar i att den "bara" tar in 35 l/s friskluft genom växlaren . Redan efter växlaren kan temperaturen då vara 18-19 grader och blandas de 35 l/s sig med 15 l/s kaminluftsvärme kan det lätt bli 25 grader i tilluftsventilerna vilket naturligtvis kan ge sken av att verkningsgraden är mer än den egentligen är.

6. C

covet

Medlem
    Då förstår jag vad du menar. Dock är spjället till återluften/returluften stängt, så det kan inte påverka verkningsgraden. Jag gissar att tilluften helt enkelt värms lite extra när den transporteras genom kanalerna i huset. Det skall bli spännande till vintern, då får vi se exakt hur väl aggregatet levererar. Jag gissar att det blir rätt positivt när man skickar 180 kbm luft per timme genom en växlare konstruerad för upp till 500 kbm/h.

Då är luckan såld. Är det ok om jag väntar ett par veckor med att hämta den? Har rätt fullt upp nu med sista gipsningen mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.