Jag har just köpt ett town house (i Bryssel). Råden man får här är varierande, om man säger så, och deras förståelse av värmeåtervinning och isolering är inte så hög. Tidigare ägare är väldigt stolt för att han lagt in 7 cm isolering under taket... Fönsterna är visserligen tvåglas, men saknar tätningslister. Det är mycket självdrag om man säger så. Jag kommer att sätta in ny panna (gas, kondensering) så självdraget ut kommer också att stanna av.
Även om belgarna (vissa av dem) säger att det går bra ändå, tänkte jag att jag nog ändå behöver ett FTX. Huset är från förra sekelskiftet med stukatur och allt sånt så det är inte så lätt att dra kanaler. Rådet jag har fått är att använda den mittre murstocken för utluft med strypventiler . Huset består av tre rum i fil, med "yttre" fasader i kortändarna. Från den mittre murstocken an man ta luft från mitten av varje murstock. Kanalerna är kanske 180x180. Man får väl justera in med hjälp av ventilerna före aggregatet. Inluften skulle jag, enligt förslaget, dra ned i det shakt jag ändå måste bygga för avlopp till badrum m.m. i trapphallen. Tanken är att bara ha utluft på bottenvåningen och att detta sedan sprider sig upp genom huset, medan det finns utsug på varje våningsplan. Huset har källare+fyra våningar. Saken är dock den att det bara får plats ett 125 rör i shaktet. Skulle detta verkligen funka? Och även om det gör det, skulle det inte bli en massa ljud från inluften?
Tacksam för råd från gamla Svedala (där naturen tvingar oss att lära oss sånt här lite bättre...)