20 396 läst ·
24 svar
20k läst
24 svar
In-justering av luftflöde FTX - vad är egentligen syftet?
Ja, som rubriken lyder: vad är syftet? Dvs. vad menar man med "optimalt luftflöde"? Att huset skall ha ett visst undertryck förstår jag, men vad är det som gäller sedan?
Bakgrunden är att jag själv har installerat ett komplett FTX-system. Frånluft i kök, hall badrum osv, tilluft i övriga rum. Huset har ett behov av ca 50 l per sekund. Hittills har jag ställt donen lite på känn. Väldigt amatörmässigt jag vet, men det är välventilarat och nära nog knäpp-tyst.
Hur pass komplicerat är det med in-justeringen? En ventilationskunnig får gärna upplysa mig lite.
//Jonas
Bakgrunden är att jag själv har installerat ett komplett FTX-system. Frånluft i kök, hall badrum osv, tilluft i övriga rum. Huset har ett behov av ca 50 l per sekund. Hittills har jag ställt donen lite på känn. Väldigt amatörmässigt jag vet, men det är välventilarat och nära nog knäpp-tyst.
Hur pass komplicerat är det med in-justeringen? En ventilationskunnig får gärna upplysa mig lite.
//Jonas
Det som "covet" skriver i sin rubrik har jag också funderat över.
Vi har levt tillsammans med ett befintligt FTX-system, från -96 i ett år nu och har också finjusterat till- o frånluftsdonen efter gällande sässong och innetemperatur, är man bara lite intresserad förstår man ganska snabbt hur det hänger ihop, vilka rum som behöver högt flöde o vilka som justeras ner något, bara man håller koll på att det alltid är ett svagt undertryck i huset.
Några tips så här långt:
- Om det finns frånluft i allmänna rum som hall eller allrum, stäng dessa, öppna upp istället upp våtrumsdonen mer.
- Dra ner fläktvarvtalet vid köldknäppar, så slukar förvärmningen mindre ström.
- Om du har plattvärmeväxlare, byt ut dessa till sommarkassetter under de varmaste måndaderna (juli/aug)
- Om du vill spara energi, sätt in en styrning av fläkthastigheten med veckotimer så att fläkten går när den behövs o inte när ni e på jobbet.
Vi har levt tillsammans med ett befintligt FTX-system, från -96 i ett år nu och har också finjusterat till- o frånluftsdonen efter gällande sässong och innetemperatur, är man bara lite intresserad förstår man ganska snabbt hur det hänger ihop, vilka rum som behöver högt flöde o vilka som justeras ner något, bara man håller koll på att det alltid är ett svagt undertryck i huset.
Några tips så här långt:
- Om det finns frånluft i allmänna rum som hall eller allrum, stäng dessa, öppna upp istället upp våtrumsdonen mer.
- Dra ner fläktvarvtalet vid köldknäppar, så slukar förvärmningen mindre ström.
- Om du har plattvärmeväxlare, byt ut dessa till sommarkassetter under de varmaste måndaderna (juli/aug)
- Om du vill spara energi, sätt in en styrning av fläkthastigheten med veckotimer så att fläkten går när den behövs o inte när ni e på jobbet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Man mäter luftflödet vid varje don och ser till att det råder balans mellan donen och att man totalt sett har ett något lägre tilluftsflöde än frånluftsflöde.
Donen är individuellt justerbara. Därutöver reglerar man varvtalen på aggregatets från- och tilluftsfläktar.
Det här är klurigt att göra själv. Man behöver rätt instrument samt tryckfalls-luftflödesdiagram för varje typ av don man har installerat.
Donen är individuellt justerbara. Därutöver reglerar man varvtalen på aggregatets från- och tilluftsfläktar.
Det här är klurigt att göra själv. Man behöver rätt instrument samt tryckfalls-luftflödesdiagram för varje typ av don man har installerat.
Mitt FTX-aggregat är av den äldre typen (-96 med "plattvärmeväxlare"). Finns endast 1 st fläktmotor som driver båda propellrarna för till-/frånluft på en gemensam axel. Frånluftspropellern är av något större dimension och gör att det alltid blir mer sug än intryck luft till huset, vilken ger ett undertryck. Man kan säkert provisera fram ett övertryck som att stänga för många frånluftsdon, men vem gör det och kan man göra det så tycker jag att FTX-systemet är felprojekterat från början. Det går ju alltid att kolla om har ett undertryck i huset om man har en lite uteventil som lätt går att öppna/stänga, kanske ställa ett fönster på glänt o känna om det drar svagt. Nyare aggregat är säkert mer komplicerade med fler fläktmotorer med avancerad styrning av fläktarnas varvtal som exempelvis kan justera sig efter utetemp, koldioxidhalt inomhus, veckodag och olika tidsintervall, det hade varit något det.
Eftersöker också fler tips att justera ett FTX-system med lite bondförnuft utan att behöva ha "rätt" mätrinstrument...
Finns det något som kan bjuda på lite mer FTX-erfarenheter därute?
Eftersöker också fler tips att justera ett FTX-system med lite bondförnuft utan att behöva ha "rätt" mätrinstrument...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra tanke! Ett proffs som gör jobbet kostar trots allt ett par tusenlappar.krypgr-direktel-ftx skrev:Mitt FTX-aggregat är av den äldre typen (-96 med "plattvärmeväxlare"). Finns endast 1 st fläktmotor som driver båda propellrarna för till-/frånluft på en gemensam axel. Frånluftspropellern är av något större dimension och gör att det alltid blir mer sug än intryck luft till huset, vilken ger ett undertryck. Man kan säkert provisera fram ett övertryck som att stänga för många frånluftsdon, men vem gör det och kan man göra det så tycker jag att FTX-systemet är felprojekterat från början. Det går ju alltid att kolla om har ett undertryck i huset om man har en lite uteventil som lätt går att öppna/stänga, kanske ställa ett fönster på glänt o känna om det drar svagt. Nyare aggregat är säkert mer komplicerade med fler fläktmotorer med avancerad styrning av fläktarnas varvtal som exempelvis kan justera sig efter utetemp, koldioxidhalt inomhus, veckodag och olika tidsintervall, det hade varit något det.
Det som avgör om luftflödena är tillräckligt bra är trots allt att man upplever inneluften som fräsch och att det torkar upp efter dusch på rimlig tid i våtutrymmena.
Alltså skall sovrummen inte kännas unkna på morgonen, och det skall inte vara kvarvarande fukt på badrumsfönster och -väggar ett par timmar efter dusch.
Hur balansen av luftflödet är mellan olika rum kanske inte är så noga, men se upp med varningssignalerna:
Kondens i nederkanten på fönster, unken lukt i sovrum som har stått stängda under natten.
För nybyggda hus krävs en OVK (=Obligatorisk VentilationsKontroll), men bara en gång för enfamiljshus.
Själv har jag minskat ventilationen till hälften i mitt nya hus efter att ventilationsteknikern har ställt in rätt värden..
Eftersom vi bara är två personer, tycker vi att det skall räcka.
(Normerna för luftflöden är nog skapade för 5-personershushåll.)
Vi frågar besökare ibland om vad de tycker om inomhusluften, och hittills har ingen klagat.
Medlem
· Västerbotten
· 17 inlägg
Menar inte att sno tråden, utan bara spinna vidare på frågeställningen.
Går det ens att reglera det totala flödet om man har en gammal FTX där både till- och frånluft går på full fart hela tiden, utan varvtalsregulator eller dylikt? Om man stänger till ett don lite så går det väl bara mer luft genom ett annat, och totalen är plus minus noll?
Går det ens att reglera det totala flödet om man har en gammal FTX där både till- och frånluft går på full fart hela tiden, utan varvtalsregulator eller dylikt? Om man stänger till ett don lite så går det väl bara mer luft genom ett annat, och totalen är plus minus noll?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men Matthew, du svarade ju själv på din egen fråga!Matthew_Hopkins skrev:Menar inte att sno tråden, utan bara spinna vidare på frågeställningen.
Går det på "full fart" så går det på full fart.
Det är väl bara att acceptera att utvecklingen går framåt.
Och vara tacksam för det.
Nya motorer, som kallas EC-motorer är alltså Electronically Controlled.
De kan styras på annat sätt än gamla fläktmotorer.
Plus att de är borstlösa och har högre verkningsgrad pga bättre magneter plus att de har effektivare fläktar med bl.a. framåtriktade fläktblad.
Var glad att utvecklingen går framåt!
Om man bara stryper enstaka ventiler så påverkas inte det totala flödet så mycket. Men det kanske finns någon strypventil direkt på inluft resp avluft som påverkar hela anläggningen. Men då kanske man inte sparar något. Fläktarna kommer dra mera energi.Matthew_Hopkins skrev:Menar inte att sno tråden, utan bara spinna vidare på frågeställningen.
Sent from my LT18i using Byggahus
#10: Din sista mening håller jag inte med om, även om det spontant kan kännas som att en fläkt/pump skulle dra mer energi när man stryper den. En pump uträttar mer arbete om flödet är högt (även om trycket då sjunker) och drar därför mer ström ostrypt.
Medlem
· Västerbotten
· 17 inlägg
Jag älskar att utvecklingen går framåt. Synd bara att alla inte alltid har råd att hänga med i den. Skulle själv gärna byta ut min skrotanläggning från -82 som dånar på vinden. Men jag har kanske inte omedelbart de 40-50k som behövs.KnockOnWood skrev:Men Matthew, du svarade ju själv på din egen fråga!
Går det på "full fart" så går det på full fart.
Det är väl bara att acceptera att utvecklingen går framåt.
Och vara tacksam för det.
Nya motorer, som kallas EC-motorer är alltså Electronically Controlled.
De kan styras på annat sätt än gamla fläktmotorer.
Plus att de är borstlösa och har högre verkningsgrad pga bättre magneter plus att de har effektivare fläktar med bl.a. framåtriktade fläktblad.
Var glad att utvecklingen går framåt!
Därför funderar jag en del på vad jag kan göra för att påverka situationen om man inte har några elektrsika inställningsmöjligheter eller finesser. Bara två lika stora fläktar som snurrar och går i en och samma takt, en in och en ut (RDAA). Det enda som kan justeras är ventilerna i huset, mekaniskt. Den första tanken är att det då inte går att påverka det totala flödet, men har kommit på att jag kanske ha fel. Om man stryper in-och utblås så borde ju moståndet bli större och fläkteffekten ändå räcka till ett mindre flöde.
Känner mig lite sugen på att testa ett par simpla varvtalsregulatorer från Clas Ohlsson. Känns ändå som att det är för mycket effekt i systemet. Blåser styv kuling från tilludtsdonen.
Medlem
· Västerbotten
· 17 inlägg
Har nog ingen sådan transfomator, men det är ju också en god ídé. Håller med om att strypning är ett oattraktivt alternativ. Särskilt eftersom det redan nu dånar i huset. Strypning minskar ju inte elförbrukningen heller, som idag är 2*105W för bara fläktarna (och då ska vi inte ens tala om värmaren som givetvis saknar alla inställningsmöjligheter även den).JOW skrev:
Vi kan båda ha rättJOW skrev:
En radialfläkt med bakåtriktade skovlar har högst effektförbrukning vid ett lägre flöde än "ostrypt".
Så det beror på var arbetspunkten ligger om effekten ökar eller minskar vid en strypning.
Men jag ändrar nog min förra uppfattning ... arbetspunkten bör ju vara lagd vid ca max verkningsgrad och vid en strypning därifrån så minskar effektbehovet något ...
mvh
edit: källa*: http://energihandbok.se/x/a/i/10120/Radialflakt.html
Redigerat: