Vi har köpt ett hus som har haft självdrag tills de bytte ut oljepannan mot luft vatten värme.

Det verkar vara ingen ventilation alls nu.

Den enkla lösningen är ju att borra in massor med ventilationshål, men det känns onödigt att släppa ut all värme.

Huset är i två plan med källare. med boyta på typ 120m2

Då har jag förstått att FTX är sättet vägen att gå.

Vi skall ju ändå byta alla ytskikt i huset och har en fördelaktig planlösning.

Jag tänker mig att man lägger en av dessa på kallvinden
http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/HERU_75_S_2A[1].pdf
eller
http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/HERU_90_S_EC_2A[1].pdf

Min tanke är att jag suger ut luft från badrummet på övreplan, från köket (ej genom köksfläkten) på entreplan, passande nog rakt under badrummet. och rakt under där ligger tvättstugan i källaren. Vilket innebär att jag kan dra ventilationsröret rakt ner från vinden till dessa rum brevid avloppsröret som redan går där.

Min tanke med tillluften är då att gå ner på andra sidan kåken dvs i vårt sovrum på övre plan
I vardagsrummet på entreplan och ner i källaren med ett rör.

Min tanke är att detta kommer ge bra luft genomströmmning genom hela huset. Vi kommer ha en toalett som är "oventilerad" på entreplan men det kan väl inte göra så himla mycket?

Jag tänkte att detta kan ju inte vara så himla svårt att få ordning på själv? skarva spirorör är ju inga större svårigheter. Men efter att ha läst artikeln här där en fackman menade på att detta jobb är oerhört komplicerat och svårt blev jag lite osäker. Fast han är ju jävig ;)

Någon som har några tankar kommentarer?

Bifogar ett försök med att ritat en planlösning i paint. Med reservation för skala, programval och att jag är kass på att rita.
Rött är min tanke på inkommande luft och Blått är utsug.
Den oranga är en nästan röd. inte helt säker på om jag skall ha den.

• Huset.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag installerade FTX helt själv förra sommaren i ett enplanshus med krypvind. Det är inte svårt om man är normalt händig. I mitt fall var det lätt med elen eftersom jag hade ett vägguttag på vinden precis där aggregatet skulle sitta, men annars är det det enda som man inte får göra själv.
Jag lät ventilationsbutiken rita upp hela anläggningen och jag beställde även materialet från dem. Injusteringen lät jag också en ventilationsfirma ta hand om.
Svårt att ge några råd ang rördragningen utan att ha sett en planritning för ditt hus. Du ska ha frånluft i bad, hall, kök och ev WC. Tilluft i vardagsrum och sovrum.

Okej ja det kan ju vara en idé att ta dit någon som ställer in systemet... Jag trodde alla bara var intreserade av helenteprenad.

Om någon känner till någon kunnig fira i göteborgstrakten tar jag gärna emot tips.

Har ni några planer på den oinredda delen av källaren, ska det bli gillestuga? Den delen av den oinredda källaren som t.ex. ska bli gillestuga ska ha tilluft, resten av källaren ska ha frånluft.
På markplanet skulle jag sätta frånluften nämre ytterhörn, sedan ska(bör) det vara frånluft på toaletten.
Ovanvåningen, tilluft i gästrummet, tilluften i trappan flyttas till tv-rummet.
Luften kommer att tvingas ner från ovanvåningen ner till källaren.
Hallen behöver antagligen ingen frånluft.

Man ska alltid ha tilluft till "renaste" rummen och frånluft från alla "dåliga" rum.

Swamp skrev:
Okej ja det kan ju vara en idé att ta dit någon som ställer in systemet... Jag trodde alla bara var intreserade av helenteprenad.

Om någon känner till någon kunnig fira i göteborgstrakten tar jag gärna emot tips.
Jag fick namnet på firman som gjorde min injustering genom ventilationsbutiken.

Nej vi tänker ha källaren som källare/verkstad

Känner mig lite stärkt i ambitionen att fixa det själv, efter samtal med ventilationsbutiken.

Men om någon vill rekommendera en firma för det hela, som vet vad de pysslar med känns lite som att köpa trisslotter att anlita hantverkare tyvärr. Det finns många nitlotter, man blir jäkligt glad av högvinsterna men man vet inte vilken man har förrän efter köpet.

Den första jag pratade med sade att det inte går att eftermontera denna typen av system för att det är för jobbigt???

Redigerat:
Som sagt är du normalhändig och kan läsa en ritning fixar du det. Klart att det är lite meckigare att göra det i efterhand, men de gånger jag hade frågor var det inga problem att få hjälp. När man väl sätter igång med rördragningen är det ju klart att man kan stöta på något som måste lösas på plats, men det handlar ju mest om att man måste dra rören på något annat sätt än det ursprungliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.