Ventilation
Consensus: Det är helt omöjligt att veta utan att förstå hur ventilationskanalerna är dragna idag. I princip måste du hitta ett ställe där du kopplar in nya anslutningar som dras till den nya plats där du monterar aggregatet. Men du kan riskera att behöva bygga om hela klabbet, eftersom kanalerna går ner i dimension ju närmare från- och tilluftsdon du kommer. Hamnar allt "bakvänt" så måste
Beginner80: Är det nån mer som har tips? Det börjar bli dax att komma på nåt bra nu innan kaklet kommer upp
Bricco: [citat] Tyvärr, ingen aning. Kolla på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php där finns mycket kunskap med. Kanske man kan köpa filterkartor och klippa till.
mushroomsroad: Hej, Är det någon som kan ha en gissning vad som är öppet/stängd? Jag gjorde ett snabbtest och vred "Spaken" så att den pekade till vänster, då minskade luftvolymen/flödet, dock tycker jag inte att det märks någon skillnad om den pekar rakt upp alternativ pekar till höger. Kan det verkligen vara så att det inte är någon skillnad? Tacksam för svar! MVH [bild]
Nicke-85: [citat] Jag har pratat med en ventilationskille då vi har lite höga radonvärden i källaren och då tyckte han vi skulle ha ganska mycket tilluft i källaren och om vi då tar ut lite men på flera ställen i källaren så får vi ju rörelse på luften i hela källaren. Dessutom så brukar jag löda lite å så i ett av rummen ifråga och då är det ju skönt att bli av med lukten/röken så
elmont: Det är i första han en komforthöjande åtgärd, sedan beror det på hur mycket värme du ventilerar bort i dag. I ett hyfsat nytt hus "tjänar" man några tusenlappar (eller kWh) på att ha ett FTX i stället för ren frånluftsfläkt. så några större energivinster gör man inte. FTX går inte att jämföra med en VP det är helt skilda funktioner.
sennansmc: Just nu med -10grader ligger RFn inne på 30-33% före dusch och matlagning. Men jag känner inget drag i friskluftventilerna, misstänker att de går ut bakvägen? Är det någon som vet om de går bra att köra en pax fuktstyrd fläkt konstant?
Alfredo: Visst har det städats i denna tråd? Jag skulle uppskatta en kommentar från moderator vid städning. Man blir så förvirrad annars.
KnockOnWood: [quote="enginolo, post: 1667559"]Kan tilläggas att jag har ett pollenfiltret efter det grova filtret och det finns ingen frost på den. Faller inte teorin om kondens då?[/QUOTE] Nej det gör den inte. Det är i det första filtret, som är fullt av vad det nu är, som det största tryckfallet sker.
DiddeW: Hej ZNK! Hur har det gått med fukten? Sitter själv med några av dina frågeställningar i ett liknande hus. Men om du har dränerat 2008 som din signatur visar och fortfarande har fukt, är det inte då bara utomhusfukten du får in med FTX'en? Fast det är kanske det du menar... Köpte själv hus med källare i somras. Huset är inte dränerat och har självdrag med tilluft i källare. Vi
kolvit: Mycket riktigt sagt norrbottenstorpet. Precis som du säger så har även våra hyresvärdar friskrivit sig gällande ventilationsinstallationen. Dock ställer jag mig frågande till om hyresvärden verkligen kan helt och hållet kan "skriva bort all ansvar" i vårt hyresavtal just med tanke på att de avsiktligt gjort detta på vår bekostnad.
_tobbe_: Ikväll ska ja koppla om Ventexsystemet så att det bara blir frånluft. Som inluft har jag tagit bort en list på åvansidan ett fönster i varje rum så hoppas det räcker tills jag sätter in vanliga ventiler.
Bjudko: Nej ingen erfarenhet i ventilationsrör bara att det är samma fenomen i rör från fjärrvärme till element i en del kåkar jag förvaltar. Rören ska kunna röra sig fritt i fästena. Problemen uppstår som sagt om de sitter i spänn för hårt, gärna efter att målaren varit där och målat över alla rör och fästen :) Har du tillgång att komma åt dessa fästen kan det vara ett billigt
Patrick E: Om du vill undvika att få in luft från grunden genom otätheter i huset så är det viktigt säkerställa att det finns tillräckligt med tilluftsventiler i boplanet. Normalt har man tilluft i sovrum, vardagsrum, matrum och liknande. Frånluft i de utrymmen där du har det.
Jan-Å: Jag har använt BR Vetilation när jag hade problem med vår FTX, dom har vart ok men om dom kan det du behöver vet jag förstås inte.
badtastex: Lyfter min tråd lite då jag helst skulle slippa lägga in slangar i träkanalen. Skulle det fungera med en fläkt som "trycker" fuktig luft genom träkanalen eller är det att be om problem?
mariatherese: Nu finns det på plats. Det blev lyft medelst taljor. Vi fick upp en bra bräda som vi kunde lyfta från. Känns lite bra när man har fått gjort det själv.
AndersS: En kanal i väggen fungerar sällan så bra för självdrag utan helst ska du ha en lodrätt kanal. Men många av de garage som byggs har precis det och det kan ju fungera. Är det lite arbete så kan det vara väl värt att pröva.
Josth: Normalt är det inte problem med fuktig inomhusluft på vintern men i Skåne kan det tydligen bli istappar som bilden! Lämpligt att skaffa hygrometrar inom- och utomhus (enklare modell av "väderstation") för att mäta temp och relativ luftfuktighet. Ett alternativ kan vara att årstidsanpassa ventilationen, dvs tillfälligt sänka fläkten om vintern så att avlufttemp blir ca +1 grad när
Schlbuditz: Ja, det är ju inte optimalt då röret kanske deformeras liiite där, men det är inte helt optimalt med att bygga en låda som man slår huvudet i heller. ;) För vår del så flyttade sig dock röret så pass att det inte bör ha blivit någon klämskada.
KnockOnWood: Betongrå, det blir ju mycket lättare för oss andra att råda dig om t.ex. lämpliga firmor om vi vet var du bor. Kan du inte fylla i län/landskap/stad i din användarprofil?
Lostmoose: [citat] Mina inlägg ska du inte tolka så, men jag är inte tillräckligt säker på min sak för att propagera för den hårdare än såhär.
Björn_L: Hej! Jag har ett hus med FTX-aggregat REC RT400-EC och jag har försökt följa hur effektivt aggregatet är. Aggregatet är för de som inte vet ett motströmsaggregat. Det skall ha en temperaturverkningsgrad på ca 75-85 % nästan oberoende av utomhustemperatur enligt uppgifter jag hittat och det stämmer hyffsat. Som exempel har jag 16,6 grader tilluft vid 21,3 grader frånluft och 1,8 grader
mulpac: Fuktigare, under förutsättning att det finns något som avger fukt inne, t.ex. människor, djur, blommor, disk, tvätt, etc. Eller nu menade jag ventilationen, som gör att inneluft skickas ut och "ny" luft kommer in utifrån. Menar du en fläkt som bara vispar omkring luften inne så har den ingen påverkan.
Lenny-lax: Hej jag ska byta min gammal panna från 70talet. jag har skaffat mej en CTC v20 nu och var sätter jag min pellets brännare i villken lucka? jag har en janfire flex-a var får man tag på delar värme band (packningar) till luckerna? Rökrörsförlägning till pannan. mvh Lenny-lax
Kvick: Får för mig att det är bäst att ha samma storlek på "avstick" för samtliga ventiler för att få flödet jämnt fördelat. Det stämmer ju med exerg's resonemang. Blir nog till att köra 100 mm på nya delen av huset också. Var upp på vinden o kollade, och de finns iaf. en ljuddämpare på frånluften. Ljudet är ett vinande så jag personligen tror att det är en kombo dåliga
magnu: Hej, I en släktings hus sitter det en Kryotherm värmepump. Luft-luft, med ventilationskanaler för distribution i hela huset. Värmepumpen är från 74 och har bytt kompressor ett par gånger, köldmedia har bytts från R12 till R22 till ? Någon som har förslag på vad man ska ersätta värmepumpen/centralfläkten med? Anledningen till att jag postat här i ventilation, är att jag ser
Bertilsson81: Jo de blir allt o bygga ihop den med rexoventen, hade en kille här o tittade lite på de, så de ska väll lösa sig fördelen är ju också att man då slipper en separat fläkt med allt va de innebär. en annan fundering, när vi tittade på denna rexovent o hur allt fungerade så var värmeslingan bortkopplad en sladd var helt sonika bortskruvad ( tyckte ju att den blåste kallt var därför
Vante: Vi ventilerar våra hus för att byta ut förorenad inomhusluft mot ren uteluft. Föroreningar i inomhusluften kommer från t. ex. matlagning, tvätt, bad, rökning mm. Även byggnadsmaterial och inredning kan bidra till föroreningarna i inomhusluften. En väl fungerande ventilation är därför A och O för både hus och hälsa. Grundprincipen för luftens rörelse bygger på att uteluft