F
fredrikru: Om det är 125mm så behöver du inte riva i det men är det 100mm så bygg ut till 160mm direkt så slipper du riva i det i framtiden. Prova först att ta bort yttergallret. Inblåstet är en av huvudkanalerna till din anläggning.
7 svar · 3,9k läst
pelpet
pelpet: Har aldrig hört talas om att man måste ha bygglov för en ventil på fasaden, men du kan ju kolla med kommunen när du diskuterar planlösningen. Har du FTX i huset så har du nog tilluftsdon och då kanske du bör prata med BRF:en så att det blir rätt gjort. Om man kör utan extern tillluft hade jag satt en ventil högt uppe med en vanlig PC-fläkt på lågt varvtal som drar ut luft ut det
4 svar · 14,3k läst
·
F
fredrikru: Har efterföljaren Heru 100EC. Räknar inte med att kyl batteriet kommer att kunna ge så stor effekt men ihop med bra markiser mm så tror jag att det blir bättre än innan. Jag har inte testat än för jag kopplade in FTX växlaren förra sommaren och bergvärmen installerades i slutet av Oktober. Har testat lite med sommarkyla.
3 svar · 2,8k läst
F
fredrikru: Köpe in 2st 160mm ljuddämpare som jag kopplade in efter växlaren. Sen fick jag över 2st 125mm ljuddämpare som satt där tidigare och dom kopplade jag in efter slingan gick ner till 125mm och det var faktiskt där sovrumsdelen av slingan började och tidigare så gick slingan ner till 100mm där. Jag har få börjar utan där har jag acu-comp dämpare istället. Det var så liten prisskillnad
3 svar · 1,8k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: [citat] Säg inte det: jag tänker mig en vid kåpa som täcker in hela köksön, projicerad mot taket + utlägg på några dm. Två fläktar kanske. Kruxet är ju att det inte får bygga för mycket på höjden, 15-20 cm sisådär. En sån kåpa får jag nog bygga själv dessvärre, eller specialbeställa... Hittar någon en sådan att köpa typ 120 x 170 cm är jag intresserad. [citat] Amen. @
8 svar · 28,6k läst
·
Lostmoose
Lostmoose: Jag lät våra ventiler sitta kvar pga lathet, jag stoppade in isolering i en plastpåse som jag tryckte in i röret och stängde. Jag gjorde det i höstas, och det fungerar fortfarande. Jag har kollat till dem några gånger hittills, och tänkte fortsätta ha lite koll på dem tills i höst innan jag bestämmer mig för om det är en varaktig lösning.
2 svar · 3,8k läst
mickearos
mickearos: Nu ser jag den inritade LVP:en också. Precis. Just där ska den eventuellt sitta.
8 svar · 2,4k läst
·
R
roybean: Installera F eller FX. Räkna också på byte av filter för ventilationen. Vet inte vad det kan kosta på mindre aggregat men det är nog inte försumbart.
27 svar · 10,4k läst
·
E
erikssonjorgen: Någon som vet var man kan köpa luktfri rök för att se flöde? Skorstensfejjarna har väl sådan? /J
8 svar · 4,5k läst
·
V
vilpi: Prova att göra ett ögla och häll lite vatten i den. Då har du ett enkelt vattenlås. Det borde räcka för att inte suga luft igenom slangen.
3 svar · 2,3k läst
V
viggen_l: Hittade ett dansksystem men har inte hört om det tidigare. Någon som har erfarenhet? http://www.nilan.dk/en-GB/Frontpage/Solutions/Domestic-solutions/Ventilation/The-VPL-range/VPL-15-Top.aspx
3 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Ja lite sådana funderingar har ju farit i skallen, flöden. Grundflöde finns alltid i skorstenen, ganska bra dessutom. Plus då toppning med PAX Det kanske går bra att sätta igen den gröna (men det tar emot att mura igen den) och tvinga ut extra luft vid dusch vid den högra... Badrummet är 11,5m²
2 svar · 1,6k läst
·
E
exerg: Fläkten bör gå hela tiden.Gärna med olika hastighet men alltid. Då behöver kanalen heller inte isoleras. Står fläkten stilla kommer röret att kylas ner av luft utifrån som försöker ta sig in, och det blir kondens utanpå röret om det inte isoleras. Kallrasspjäll i fläkten kommer inte att hjälpa tillräckligt. När luften når gallret finns en viss risk att det bildas rimfrost av
1 svar · 6,0k läst
·
O
OlaF: Läste fel. "svagt *ut*" skrev du ju. Det är hursom inget konstigt med hur din ventilation beter sig. Luften ut måste som tidigare skrivit ersättas och eftersom du stängt alla "rätta" inlopp så blir det avlopp :)
12 svar · 8,1k läst
A
anrobe: Hitills idag vid -9 under stor del av natten men känns väldigt bra!
4 svar · 2,1k läst
T
Tjoa: Snygg trådlyft. ha ha ha:thumbup:
43 svar · 19,2k läst
Overlander
Overlander: Är inte energibesiktningen gjord det brukar ju ingå luftmätning i den?
31 svar · 4,7k läst
J
Joukko: Jag ska nu prova i en månad och kolla vad som händer. Kommer stänga av från kl. 8 till 15. :)
11 svar · 4,8k läst
T
Tjoa: Har bara pillat på några fåtal Flexit ,så jag har ingen egen historik av dem. Är det 5år på motorer och lager så är det en bra garanti. Tänk bara på att ibland brukar 5års garanti ställa ett motkrav och det brukar vara att service har gjorts av fackfolk enligt uppställd service lista med uppräknade punkter och signerat av firma.. Spelar kanske mindre roll om man är totalt oteknisk
10 svar · 4,7k läst
V
Ventilations Bosse: ofta räcker det att ta isär och smörja fläkten, det brukar räcka för många år
2 svar · 1,3k läst
V
Ventilations Bosse: Nu sitter väl fläkten där och bromsar självdraget, så det funkar mycket sämre. men det strider mot OVK-reglerna i alla lägen,
12 svar · 7,4k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Det funkar bra med att bara se till att luften cirkulerar i tvättstugan......
10 svar · 2,6k läst
·
V
Ventilations Bosse: Om du jämför med att inte ha nån ventilation så blir det såklart en merkostnad, men den luftmängd du bör ha 200*2,4 = 480/2 = 240 m3 /h kostar med bara F-vent ca 12000 kwh/år , det låter mycket,men stämmer rätt väl, av det kan du spara ca 80-85% värme,men fläktarna drar ca 1500 kwh/år.
5 svar · 5,8k läst
T
tronen: [citat] Ursäkta, det var 40,000 dom ville ha för projektering... Ocker :)
3 svar · 4,6k läst
Patrick E
Patrick E: Placera aggregatet så långt från sovrummen som möjligt. Trots att det är tyst kommer du inte ifrån en del stomljud och annat. Om du placerar det på vinden är det lämpligt att ställa det ovanför köket eller kapprummet. Vid projekteringen av min anläggning placerades alla tilluftsdon i mitten av rummen för att få en jämn spridning av luften och förhindra att varm luft lägger sig i
4 svar · 3,1k läst
·
M
moongoose: Absolut går det men ställer lite krav på regulatorn som måste kunna ta emot signal både från co2-givaren och fukt-givaren. Hade nog inte placerat givaren i samlingskanalen utan i kanalen som betjänar badrum då det sannolikt är där du har störst risk för att fukten står kvar. Innan man gör detta tror jag att man kommer ganska långt med att hitta ett "normalläge" som speglar en
10 svar · 6,5k läst
·
mariatherese
mariatherese: Jag har fått min ritning från Servicebolaget, de rekommenderar jag inte. De presenterade en lösning som min kollega inom ventilationsbranchen avskrev direkt. Det skulle förmodligen aldrig gått att få OVK godkänd med den lösningen som det bolaget projekterade. Dessutom "glömde" man ett avstick till ett rum. I version 5 var nästan allt okej. :/ Sen köpte jag prylarna från Soliduct och
1 svar · 2,4k läst
F
fredrikru: Misstänker att rördiametern kan variera i ditt system. Hos mig så var början av systemet 125mm och sen i sluten av slingan gick det ner till 100mm. Men kanske bästa lösningen är att du kopplar på systemet i bägge ändar och pluggar igen det någonstans i mitten.
11 svar · 2,5k läst
F
fredrikru: Själv bytte jag ut en till/frånluft värmepump CTC Master 103-9R mot FTX-växlare (Heru 100EC) och Bergvärme. Ventilationsritning och uträkningar hadde jag redan men var missnöjd med ljudnivån så jag byggde om och satte böjbar ljuddämpare (AKU Comp) på alla till-luft kanaler. Idag så kan jag inte höra ljudet på till-luften. Jag dimensionerade även upp en del luftkanaler från 125mm
15 svar · 5,1k läst
Oldboy
Oldboy: Tror inte att det är några nämnvärda problem. Skaffa en hygrometer, el flera, för att hålla koll. I badrummet märker man hur lång tid det tar för fukten att dunsta. Är det borta inom ett par timmar är det inga problem. Vi har en frånluftsvärmepump (luft/luft). Den har jag stängt av nu när det är så kallt. Om badrumsdörren får stå öppen en timme el två så är all fukt borta.
3 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.