T
Turbo123: Okej bra! Men funkar det att täta skarven precis vid taket med silikon? Det ena böjliga röret går in i det hårda fasta ca: 5cm.
3 svar · 10,5k läst
·
M
MasterM: Finns en sådan funktion på min systemair vr700dcv också. Kanske finns på dem flesta aggregat?
6 svar · 8,9k läst
LGG-01
LGG-01: [citat] Vad du måste tänka på är att sotaren vill/behöver en renslucka eller att det går att demontera röret från köksfläkten samt att han vill ha jämna kanter i skarven mellan tegel och rör. Gissar att du bor i egen fastighet, om inte så är det lite krångligare. Jag bilade in ett större rör från våran "sparkamin" in i mustocken på landet. Sen fick sotaren titta och sa OK.
3 svar · 2,3k läst
K
krille09: Jag har en pelletsanläggning så den är varm. Dock eldar jag bara för varmvatten på sommaren iofs.... Kan det vara bättre att gå halvägs då?
5 svar · 1,1k läst
Zemerlin
Zemerlin: Hej Installerade förra året en Uni 3:a på min kallvind och nu när det varit ganska kallt (-15 som mest) ett tag så tänkte jag att det är nog bäst att gå upp och kika på hur det ser ut och om den nu klarar av att hantera isbildning etc När jag öppnade locket på Uni3:an så såg jag att det i mynningen till Utluften låg lite snö som troligtvis blåst in via takhuven för utluften..
0 svar · 1,1k läst
·
P
piko: Är det en dämpare med 50mm isolering så hade iaf jag lagt på minst 50mm till.. Är det en dämpare med 100mm isolering så behövs det inte :) Avser det avluft eller uteluft behöver de inte isoleras!
1 svar · 2,3k läst
S
Sorselebo: Tack för alla tips. Jag ska nog börja testa mig fram genom att höja effekten på el-elementen och sedan elda mera i kaminen, om det visar sig att det inte hjälper så får man ta och sätta in en pax i badrummet. Huset ÄR byggt 1996 och enda ventilationen ÄR självdrag via murstocken hur konstigt det än låter.
9 svar · 1,5k läst
·
A
AndersS: Har man en befintlig frånluft i taket, även om den är en bit från duschen, så använder man den. Det är inte så kritiskt var den sitter, utan det som är viktigt är att man ventilerar ut fuktig luft.
16 svar · 14,0k läst
·
Humulus
Humulus: Det går inte att säga hur effektiva åtgärderna är utan att mäta. Sedan vill man också veta om det är byggnadsradon och/eller markradon som har sanerats. Verkar också lite ovanligt att sätta in TVÅ radonsugar och inte en, men det kan säkert ha sin förklaring, dock så blir driftskostnaden (el) högre. Förutsatt att det primärt rört sig om markradon och att arbetet är
2 svar · 2,2k läst
Humulus
Humulus: Den exponerade lättbetongen saknar betydelse, det måste vara helt gastätt för att få någon reell påverkan. Utan att ha sett byggnaden på plats och utfört mätningar av luftflöde, cirkulation, markradon och okulärt besiktigat så är det ju inte möjligt att göra mer än kvalificerade antaganden. Men det är dock inte helt oväntat att värdena är högre på ovanvåningen! Vid lågt
4 svar · 2,6k läst
Y
Yrrol: Jag har rätt så stora radiatorer under samtliga, det var mest att jag lekte med idéen att tavara på värmen som blåses ut ur huset och putta tillbaka den in igen. Fast bara till ena gaveln (öppen planlösning) där värmebehovet är större.
2 svar · 956 läst
S
spendera: Jag har liknande problem med min ftx. För mig var det temperaturcensorn som var trasig så avfrostningen startade aldrig när det blev kallt ute.
10 svar · 5,5k läst
·
T
Tiger79: Skulle fråga säljaren om detta. Har själv detta agregat utan problem hemma.Om frånluftsfläkten slutat att gå så måste växaren sitta helt fel? Annars är det ej kontakt mellan frånluft och tillluft...
2 svar · 2,5k läst
GzO
GzO: Jag kör med dubbla kallrasspjäll, de funkar hyfsat. Dels det inbyggda på PAX201:an samt ett på ytterväggen, Vintertid är det sånt jäkla sug i självdraget att jag endast ventilerar duschen vid behov.
4 svar · 2,7k läst
E
exerg: Med ljuddämpare före o efter fläkten är det inlopp o utblåsventilen som skapar mest ljud. Skulle du sätta en 125-ventil i insuget och en likn i inblåset kommer lufthastigheten genom ventilerna att skapa ljud. Att öka arean på kanalen strax före ventilerna minskar lufthastigheten och ljudet. En CK 125 A (varför ta en C som sedan ändå måste varvtalsregleras) kostar ca: 700:- 2 st
1 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja nåt sånt skulle nog också varit mitt angreppssätt. Ordna med säker och ordentlig ventilation. Dvs någon form av mekanisk frånluft. Ordna med lagom med tilluft för att balansera frånluftsflödet så ett lagom undertryck blir resultatet. Ventilationen ser till att hålla fukthalten inne i bostaden på rimlig nivå, och ser dessutom till att konvektionsströmmarna går åt rätt
16 svar · 2,1k läst
K
karlsson-peter: Röret på vinden är isolerad av tidigare ägare, däremot var inte delen över taket isolerad, så det har jag gjort. Efter det har jag inte sett nån kondens inuti röret, men under locket över röret syns droppar.
4 svar · 15,7k läst
cust3000
cust3000: [citat] Stäng dem året runt och sätt in en billig avfuktare. Jag köpte min på rusta för 800:- för 5 år sedan, funkar klockrent.
3 svar · 3,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag har samma lösning med ett S-böjt rör som vattenlås. Men jag har FTX-aggregatet installerat i tvättstugan, dvs i uppvärmt utrymme, så inget kan frysa. 50% är nog normalt för en korsströms värmeväxlare. Om den börjar bli uttjänt rekommenderar jag en motströms där återvinningsgraden ligger på 90 - 95%.
3 svar · 2,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Vill bara säga att du får ingen "imkanal" utan ett frånluftsdon i köket. Det uppfyller alla normer/krav idag även om det diskuteras mycket om kolfilterfläktar är godkända eller inte. Imkanal kallas bara kanalen som går från köksfläkten och ut ur huset. Se gärna till att du får någon form av luftflödesprotokoll hur mycket luft som sugs ut i kök och WC/D.
14 svar · 3,8k läst
·
estwing
estwing: Hejsan. idag startade ej min köksfläkt då jag har en extern på taket system air 200. på kåpan i köket fungerar knappsatsen korrekt. på vinden har jag en kopplingsdosa och jag satte direktström till fläkten. Då hördes det ett surrande som att den satt fast. igår kväll gjordes en middag och va ej så kallt men slog om ganska snabbt till -10. till frågan. Kan det va så att det blivit
0 svar · 811 läst
thomas33
thomas33: En takfläkt skulle göra så att värmen far runt istället för att stanna där uppe i taket. Jag tror det fungerar betydligt bättre än att försöka trycka in varmluften i tilluftsrören.
2 svar · 1,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Tack för ledtrådar. Har börjat läsa BBR. Har också gjort en första mycket preliminär energiberäkning på Rockwools hemsida med hjälp av ett beräkningsprogram. Mycket gissningar och estimat fick användas, och ändå klagade programmet. Resultatet blev förmodligen därefter, för förbrukningen känns inte trovärdig. Nå, lite mer övning så blir det säkert bättre. Även om
4 svar · 4,4k läst
F
Fredrik Å: Hej Det är den modellen som jag syftade på Fredrik Sent from my ST17i using Byggahus
4 svar · 4,0k läst
E
EINSTEIN43: ska försöka hitta ritning på sommaragg, som jag fick av Widens ventilation i enköping för några år sen,, har samma aggregat lika gammalt, har moderniserat det med ny underdel ifrån franke, modell 240-16 + konverteringsats finns vit & rostfri, kostar idag ca 2800 resp. 3300 + ca 500 för konverteringsats mvh RL
3 svar · 2,7k läst
D
DanielJ91: Ja, precis som du säger syftar jag på lim mellan stavarna, inne i parketten. Golvet ligger som sagt flytande på ett lager lumppapp, alltså ej limmat mot underlaget.
24 svar · 11,3k läst
·
B
Betonggrå: Är det något som känner till en bra ventilationsfirma i Malmö/Lund-området som kan undersöka och komma med förslag på förbättringar av ventilation i ett gammalt 30-talshus med sannolikt rätt bristfällig inomhusventilation, framförallt på frånluftssidan?
0 svar · 2,6k läst
Oldboy
Oldboy: Först och främst: "Jag upplever att luften är dålig i mitt nybyggda hus" - vad betyder det? Det här är ett oerhört subjektivt uttryck. Missuppfatta mig nu rätt, jag säger inte att anmälaren har fel, men jag anser att det behövs bättre/mer specificerad felbeskrivning. annars är det ren spekulation, som ju inte hjälper till att identifiera och/eller lösa problemet. Personligen tycker
15 svar · 8,6k läst
·
Oldboy
Oldboy: Känner igen problemet. Bor på en gammal gård på landet. Här finns myyycket möss. Av just den anledning som nämns, likstank, så använder vi inte råttgift. (Ja, även av humana skäl. Även möss är människor, eller, ja typ. Det lider lika mycket som vi av att blöda till döds inombords.) Man måste ha en extremt tät kåk om inte döda möss i isoleringen ska lukta in. Passivhus är
4 svar · 2,0k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: [citat] Oj vilken skillnad :) och kul att höra om er uppgradering! Jag har inte råd med bergvärme tyvärr. Men nu när jag öppnat hål från returtrumman till kök och alla sovrum så blev det på ett dygn faktiskt en bättre och jämnare värme! Nöjd :) Har en sån där energidisplay så jag kan se exakt hur mycket mindre kommande dygn kommer dra mot tidigare. Såg hos min elleverantör att
16 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.