Hej.

Vi är relativt nyinflyttade i ett "nybyggt" hus på ca 130kvm á 5rum o kök, i besiktningsprotokollet stod de att ventilationen var bristfällig, jag har nu börjat kolla över ventilationen och har sätt att de finns ingen vidare frånluft i huset, i badrummet sitter en fuktstyrd pax fläkt igenom väggen och i köket är utsuget igenom spiskåpan det är allt vad utsug som finns. jag har kompletterat med fresh friskluftventiler i "alla" rum där de ska finnas friskluft.
Jag har en väderstation med fuktmätare och den ligger på ca 35-45% nu när det är lite kallare ute, om man nu kan säga något om ventilationen utifrån väderstationen.

Nu till min fråga bör jag göra något åt frånluften isåfall vad?

Ett nybyggt hus utan FTX-ventilation, finns det, eller är det ett nyrenoverat gammalt hus? Tror det är mycket ovanligt och svårt att klara energikraven i BBR utan energiåtervinning i ett ventilationsystem. Det låter på dig som ni egentligen inte har något ventilationsystem alls i huset och som du säger så bör du ha någon form av genomtänkt frånluft.

Bäst blir väl att installera ett mindre FTX system, om det är praktiskt möjligt med tanke på hur man kan dra kanalerna. Där kan du spara en hel del energi.

Men om du redan satt friskluftsventiler med tilluft utifrån kanske den enklaste lösningen är att köpa en typ badrumsfläkt som går att ställa in på ett kontinuerligt lågt flöde, t.ex. Pax passad. eller Fresh intellivent http://www.fresh.se/sv/1.badrumsflaektar/fresh-intellivent.php och se till att du har möjighet till överluft över/under dörren till toalett/badrum. Fördelarna med ett rent frånluftsystem är att du hela tiden byter ut luften och håller nere den invändiga fukten.

Ursäkta att svaret dröjt. Om jag startar den fuktstyrda paxfläkten så kan jag inte känna något drag i från friskluftventilerna, men på 2 äldre fönster och ytterdörren känns de ett väldigt drag, så luften måste ju komma in och ut någonstans? Men startar jag köksfläkten så får jag drag i ventilerna, och den relativa luftfuktigheten sjunker.

Jag har räknat ut att jag ska ha 2st paxfläktar igång för att byta ut luften enligt boverket kan även till lägga att luften varken känns unken, torr eller något annat negativ.

Det där kan väl aldrig vara ett nybyggt hus? Pax-fläktar i badrum är mer av en nödlösning för gamla hus med självdragsventilation.

35-45% RH inne nu är väldigt högt. I ett normventilerat hus där inte duschning och matlagning pågår bör RH snarare ligga en bit under 20% vid några minusgrader ute.

Vad ska man säga, en mindre del av huset är hitflyttad och renoverad, sen är resten nybyggt.

I början fick vi kondens på samtliga fönster vid kallare väderlek, nu kan kan kondens uppkomma i sovrummet på morgonen efter att rullgardinen har varit ner dragen.

Och det blir aldrig någon imma på badrumsspeglen, jag tycker de råder delade meningar om hur högt eller lågt den relativa fuktigheten bör ligga på? Jag tycker 20 låter lite lågt?
Jag ska prova att koppla paxfläkten på konternuerlig drift och se om RF:n sjunker något.

Bör o bör. För människor och husets bästa brukar man säga att RH bör ligga mellan 40-60%. Det jag säger är att om man har 45% RH inomhus nu så har man väldigt liten luftomsättning alternativt enormt stor befuktning (bad, dusch, matlagning, lakan på tork etc).

Ett exempel:
Om vi säger att utomhustemperaturen är -10 och den relativa fuktigheten är 85% (rätt typiska värden just nu). Suger man bara in den luften och värmer den till 21 grader så blir den relativa fuktigheten 10% förutsatt att ingen ytterligare fukt tillsätts.

Just nu med -10grader ligger RFn inne på 30-33% före dusch och matlagning.

Men jag känner inget drag i friskluftventilerna, misstänker att de går ut bakvägen?

Är det någon som vet om de går bra att köra en pax fuktstyrd fläkt konstant?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.