Hej,

Jag ska bygga ut mitt hus och kommer därmed att utöka det befintiliga ventilationssystemet med 2 ventiler av vardera sort. I befintliga huset finns FTX ventilation med en rörstam av 160 mm rör samt förgreningar "avstick" till ventiler med 100 mm rör och 100 mm ventiler.

Grejen är att jag tycker ventilerna för lite mycket oväsen, främst då frånluften. Funderar nu på hur jag ska hantera detta i nya delen av huset? Kan det vara ide att gå upp i dimension på ventilerna för att få ner ljudet? Det innebär ju i sådant fall att man får gå upp i dimension på "avstickarna". Kan det vara lämpligt att köra 160 mm rakt av.

Skulle vara kul att veta vilken storlek ni andra med FTX har på ventilerna.

Tack!
Lennart

ventilerna är det trängsta stället på kanalsystemet just för att skapa såpass mottryck att inte luften mest/bara skall strömma ut/in i det uttag som ger minst motstånd. Om du tar bort frånluftsventilen där det låter mest, blir det tyst då så beror det på att det är onödigt högt flöde genom ventilen och du kan kanske leta upp ett tystare don i samma dimension till att börja med.Blir det däremot inte tyst är det troligen fläktljudet som låter. Ofta kostas det på mindre ljuddämpare på frånluften ,då det inte blir lika störande i våtutrymmen,än vad det monteras i kanaler till sov o vardagsrum. Ventilstorlek väljs mao efter diagram där luft o ljud redovisas och varierar från olika fabrikat o typ. Ett ex: http://delat.ws/download/Dimensionering_Franluftsdon.pdf Som du ser kan tom dessa lågbudgetdon bibehålla sina 30 dB (som är mycket lågt för de flesta rum) vid upp till 25-30 l/s Däremot kan en bra systemuppbyggnad göra att ventilerna inte behöver strypas så hårt och tom att fläkthastigheten kan sänkas men med bibehållet flöde, vilket naturligtvis påverkar ljudtrycket positivt( el negativt) nåja, minskar ljudet...

Öppna ventilerna mer och sänk hastigheten. Har samma problem med ljud på frånluften och ska nog göra en ny injustering. Har 10l/s i köket och där är det tyst men i tvättstugan och badrummet där jag har 15l/s låter det.

Får för mig att det är bäst att ha samma storlek på "avstick" för samtliga ventiler för att få flödet jämnt fördelat. Det stämmer ju med exerg's resonemang. Blir nog till att köra 100 mm på nya delen av huset också.

Var upp på vinden o kollade, och de finns iaf. en ljuddämpare på frånluften. Ljudet är ett vinande så jag personligen tror att det är en kombo dåliga frånluftsventiler och för högt flöde i hela huset. Huset är ca 70 m2 med ett normalt villa agg. och tre frånluftsventiler.

• Gilla
yopshi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.