3 315 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
friskluft till nyrenoverade rum
Sida 1 av 2
Hej!
Har letat information om dett men inte riktigt hittat det jag sökt efter, så jag ställer frågan här istället...
Bor i ett hus byggt -37 med extra isolering på utsidan 70mm och huset i sig har själv drag via skorstenen...
Har renoverat, tilläggsisolerat (på insidan45mm) och satt in 3 glasfönster i barnens rum, det har blivit betydligt mindre dragit och skönare i deras rum, men jag behöver få in friskluft...
Min tanke är att i framtiden är att sätta in en FTX fläkt på vinden men kommer att vänta med det tills ekonomin stämmer med priset på fläkten
Men som sagt jag behöver få in lite friskluft i barnensrum så om jag monterar en takmonterad ventil i varje rum och drar ihop dem till ett "huvudrör" som jag monterar i ytter vägg, skulle detta fungera??
Detta gör jag Istället för göra på det klassiska viset att borra ett hål i varje rum strax över fönstret...
Mvh Niklas
Har letat information om dett men inte riktigt hittat det jag sökt efter, så jag ställer frågan här istället...
Bor i ett hus byggt -37 med extra isolering på utsidan 70mm och huset i sig har själv drag via skorstenen...
Har renoverat, tilläggsisolerat (på insidan45mm) och satt in 3 glasfönster i barnens rum, det har blivit betydligt mindre dragit och skönare i deras rum, men jag behöver få in friskluft...
Min tanke är att i framtiden är att sätta in en FTX fläkt på vinden men kommer att vänta med det tills ekonomin stämmer med priset på fläkten
Men som sagt jag behöver få in lite friskluft i barnensrum så om jag monterar en takmonterad ventil i varje rum och drar ihop dem till ett "huvudrör" som jag monterar i ytter vägg, skulle detta fungera??
Detta gör jag Istället för göra på det klassiska viset att borra ett hål i varje rum strax över fönstret...
Mvh Niklas
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om du sätter ett takmonterat rör utan tryckande fläkt har du väl snarare skapat en frånluftsventil än en tilluftsventil. Tilluft av självdragstyp ska gärna sitta lågt, helst bakom radiatorn under fönstret (om sådan finns). Luften värms, stiger uppåt och sedan ut genom din skorsten.
Dock kan du ju sätta en kanalfläkt som trycker in i det matande rör du talar om, med hastighetsreducering så att det inte blåser kalluft. Tänk på att "stega" upp dimensionen så att tryckfallet över donet blir ung lika (eller räkna på ung. flöden).
Dock kan du ju sätta en kanalfläkt som trycker in i det matande rör du talar om, med hastighetsreducering så att det inte blåser kalluft. Tänk på att "stega" upp dimensionen så att tryckfallet över donet blir ung lika (eller räkna på ung. flöden).
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Hmmmm, personligen skulle jag undvika övertrycksventilation i ett gammalt hus. Allt för riskabelt.norrbottenstorpet skrev:
Enligt mig har du två val:
FTX nu eller tilluft genom väggen.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
GzO, har naturligtvis rätt, du har ju troligen ett hus helt utan ångspärrar. Tänkte inte på det...
nja i och med att jag tillägsisolerade på insidan så sattes ångspärren upp(detta efter samtal med både snickare och anticimex) kommer att göra detta på de resterande rummen på övervåningen( det är där barnens rum är)
min fundering med rören i taken istället för i väggen är att slippa göra fler hål än nödvändigt i ångspärren, samt att om ventilerna sitter i taket så är ju det redan färdigt med dessa ifall man kompletterar med någon form av FTX i framtiden...
Inte för att jag inte litar på ditt arbete men det är oerhört svårt att få ångspärren tät. Även det minsta hål i kombination med övertryck är potentiellt förödande.nikke skrev:nja i och med att jag tillägsisolerade på insidan så sattes ångspärren upp(detta efter samtal med både snickare och anticimex) kommer att göra detta på de resterande rummen på övervåningen( det är där barnens rum är)
min fundering med rören i taken istället för i väggen är att slippa göra fler hål än nödvändigt i ångspärren, samt att om ventilerna sitter i taket så är ju det redan färdigt med dessa ifall man kompletterar med någon form av FTX i framtiden...
Så, råden kvarstår, du kan även, om möjligt, ta bort en bit av tätningslisten på fönstret för att få tilluft.
Men det kanske inte känns så bra att först installera nya täta fönster och sen "förstöra" dem?
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Jo det med övertryck förstår jag, om jag skulle trycka in luft via takventilerna skulle man skapa ett övertryck i rummen och på så sätt trycka ut eventuell luft genom hål i ångspärren.
Det med fönstren känns inte så bra då det är helt nya fönster, men att sätta in ett rör genom yttervägg med pollenfilter är ju det jag funderat på likt detta:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ion-paket-in-utvandigt/25583/friskluftsventil
Men får man inte samma effekt av att göra det uppåt i taket istället för i väggen? det blir ju självdrag på sätt och vis i alla fall?
Mvh Niklas
Det med fönstren känns inte så bra då det är helt nya fönster, men att sätta in ett rör genom yttervägg med pollenfilter är ju det jag funderat på likt detta:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ion-paket-in-utvandigt/25583/friskluftsventil
Men får man inte samma effekt av att göra det uppåt i taket istället för i väggen? det blir ju självdrag på sätt och vis i alla fall?
Mvh Niklas
Det är väl för att varm luft stiger? Svårt att få kall vinterluft att sugas ner via taket om du inte har ett hejdundrande drag i skorstenen.
He he! jo så är det ju
Varför jag envisas så med detta är för att om man installerar en sådan friskluftventil som jag länka till förut så ska de väl sitta över fönstret och då ganska högt upp, vilket kommer att bli samma sak som att sätta ventilen i taket? visserligen är ju röret genom väggen betydligt kortare och gör det enklare för luften att flyttas fram och tillbaka, eller har jag tänkt helt fel,
Nu höftar jag bara, men antar att du får tänka på höjdskillnaden mellan tilluft och frånluft. Då måste du väl se på var tilluften tas (på utsidan) och inte mest på var du har luftdonen inne i rummen. Dessutom får du i din lösning ofelbart sträckor där din tilluft måste röra sig neråt istället för att stiga, vilket verkar tokigt.
Obs! Jag är inget vent-proffs, utan försöker bara applicera lite sunt förnuft på hur luft beter sig.
Obs! Jag är inget vent-proffs, utan försöker bara applicera lite sunt förnuft på hur luft beter sig.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Måste då forcera luften ut ur sovrummen till övriga delar av huset, annars hittar luften antagligen en lättare väg in i huset och sovrummen fortsätter att vara oventilerade.
Tilluft ovan fönster fungerar också på övervåningen om man har ett tillräckligt högt undertryck (varm murstock, gärna hög eller forcerar med frånluftsfläktar)
Tilluft ovan fönster fungerar också på övervåningen om man har ett tillräckligt högt undertryck (varm murstock, gärna hög eller forcerar med frånluftsfläktar)