Den senaste tiden har jag märkt att det kommer kalluft in från fönster, springor och dylikt och mitt skall vara "tätt", nämligen nybyggt. Jag har ett modern FTX aggregat med NILAN med passiv värmeåtervinning. Jag misstänkte obalans i systemet, inspekterar aggregatet på vinden, tar ut filtret och ser att det är helt igensatt av is, se bild. Det är väl knappast normalt. Har ni några teorier om vad felet kan vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag är lite förvirrad!
Filtret ser väldigt smutsigt ut, det är ju kolsvart.
Filtermaterial brukar väl vara vitt? Har du bytt filtret någon gång?
Är det frånluftfiltret eller tilluftfiltret?
Om det är frånluften, så kan fukten i den kondensera när den kyls ner i värmeväxlaren,
och frysa i värmeväxlaren.
Det brukar finnas automatiska funktioner för att motverka detta.
Men filtret sitter väl före värmeväxlaren?
Vad är det för fabrikat och modell?
Kanske du kan lämna lite mera info om installationen?
Vid närmare eftertanke är det tilluftfiltret som är igensatt av skit och fukt som frusit.
Därför drar det in genom fönsterspringor och liknande, för det kommer inte in någon tilluft via FTX-aggregatet.
Dag för lite allmän rengöring?
Filtret ser väldigt smutsigt ut, det är ju kolsvart.
Filtermaterial brukar väl vara vitt? Har du bytt filtret någon gång?
Är det frånluftfiltret eller tilluftfiltret?
Om det är frånluften, så kan fukten i den kondensera när den kyls ner i värmeväxlaren,
och frysa i värmeväxlaren.
Det brukar finnas automatiska funktioner för att motverka detta.
Men filtret sitter väl före värmeväxlaren?
Vad är det för fabrikat och modell?
Kanske du kan lämna lite mera info om installationen?
Vid närmare eftertanke är det tilluftfiltret som är igensatt av skit och fukt som frusit.
Därför drar det in genom fönsterspringor och liknande, för det kommer inte in någon tilluft via FTX-aggregatet.
Dag för lite allmän rengöring?
Stämmer, det är tilluft. Filtret har frusit till is, det du ser är frost/is inte smuts. Skall ju inte finnas möjlighet till kondensbildning. Har bytt filter 1 gång tidigare och aggregatet installerades för ett halvår sedan. Nilan 300 comfort.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det måste ju rimligen komma in vatten utifrån som blöter ner filtret. Kan det finnas annan förklaring? Det kan ju inte vara kondenserat vatten, ty luften i kylaggregatet blir ju aldrig kallare än utomhusluften, därmed saknas förutsättningar för kondens.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, att det vita är rimfrost förstår jag.
Men filtret i övrigt är ju i det närmast kolsvart. I original är det vitt.
Vad händer om du tillfälligt tar bort filtret, funkar aggregatet OK då?
När det gäller "obalans", kan du kolla i menyerna hur stort flödet är i till- respektive frånluften?
Men filtret i övrigt är ju i det närmast kolsvart. I original är det vitt.
Vad händer om du tillfälligt tar bort filtret, funkar aggregatet OK då?
När det gäller "obalans", kan du kolla i menyerna hur stort flödet är i till- respektive frånluften?
Aggregatet funkar, har inte sagt något annat, det funkar. Men som ni ser så blir det ju en obalans när filtret blir igensatt. Rimfrosten kan inte vara kondens, det kan vi väl konstatera, det är en omöjlighet, så enda möjligheten är rimligen vatten som runnit in. Fattar dock inte hur detta skulle ha skett, ty filtret ligger ju inte an mot tilluftsröret.
KnockOnWood skrev:
Kall väderlek innebär torr luft. Blir det isbildning på galler så måste det vara vattenånga från något utsläpp i närheten av gallret, som då kondenseras och fryser till is.
JOW skrev:
Redigerat:
Om vattnet rinner in i tilluften fryser det inte om du inte har minusgrader i din fläkt. Det är inte uteluftsfilter du menar? Det förklarar ju isåfall det hela.
Kolla en manual på nätet och du menar förmodligen filtert vid uteluften och det har helt eneklt sugit in fuktig luft som fryst eller sugit in snö som fryst där.
Kolla en manual på nätet och du menar förmodligen filtert vid uteluften och det har helt eneklt sugit in fuktig luft som fryst eller sugit in snö som fryst där.
Redigerat: