Om du har ett nybyggt hus så kanske du har en ventilationsritning.
Vad har du för tilluftsflöde och dimension på kanalen, vilket uteluftsdon?

enginolo skrev:
Nilan påstår att de aldrig sett något liknande. Det skall inte förekomma. Vad säger ni nu? Snackar de strunt på Nilan?
De kommer fortsätta hävda att det aldrig förekommer och att det är handhavandefel, så klart.

enginolo skrev:
Kall väderlek innebär torr luft. Blir det isbildning på galler så måste det vara vattenånga från något utsläpp i närheten av gallret, som då kondenseras och fryser till is.​
I normala fall. Men som JOW säger så blir det ibland vid extrema väderlekar rimfrost på uteluftsgaller, huvar filter.
Brukar hända några ggr per år att man får åka och isa av dem. Har varit med om att isa av ett helt aggregat invändigt då uteluftsspjället packat ihop tillsammans med ett styrfel som gjorde att HELA aggregatet var fyllt av rimfrost.

enginolo skrev:
Nilan påstår att de aldrig sett något liknande. Det skall inte förekomma. Vad säger ni nu? Snackar de strunt på Nilan?
Jo det förekommer oftare än man tror.
Ja skulle vilja säga att de inte har tillräcklig kunskap i saken .

En jämförelse..
Folk säger att man kan bryta ben i kroppen. Jag har aldrig brutit ett ben i kroppen.
Betyder det att mina ben inte går att bryta eller betyder det att jag har för dåligt undelag för att uttala mig i frågan?

enginolo skrev:
Kall väderlek innebär torr luft. Blir det isbildning på galler så måste det vara vattenånga från något utsläpp i närheten av gallret, som då kondenseras och fryser till is.
Nu kommer fysikern till tals igen, hoppas att ni står ut:
Du har helt enkelt fel. Nu i natt är det här i södra Halland -6,5°C och 94% fuktighet, alltså RH 94%.
Luften är helt enkelt nästan mättad med fukt. Annars skulle ju snön torka bort.

Det är klart att det absoluta fuktinnehållet inte är så stort,
men det är den relativa fuktigheten (RH) som betyder något.
Det är när RH närmar sig 100% som det börjar kondensera och bilda rimfrost.

Enginolo, hur är de med de svarta filtren?
Vill du ha en adress där du kan köpa billig filtermatta?

Håller med dom som säger att det är "rimfrost" på grund av fukten i uteluften, händer ett fåtal gånger på år.
Är inget som aggregat tillverkaren kan göra så mycket åt, vid känsliga installationer (sjukhus t.ex.) användes ibland speciella intagsgaller med värmeslingor som skall fånga upp och smälta bort även denna fukt för att undvika driftstörningar.

Töa (byt) filtret och se om det händer igen.

Skulle det vata så att det dras in vatten(droppar) i ditt intag/aggregat brukar man se riktigt "klaris" förutom "rimffrosten".

P
Låter faktiskt mer och mer som att ni har rätt. Var köper jag billiga filter?

enginolo skrev:
Låter faktiskt mer och mer som att ni har rätt. Var köper jag billiga filter?
Var i skåne bor du?

P
Är det skillnad på filter och filter? Måste jag inte köpa Niles eget filter? Filtret har ju ett visst luftmotstånd och flödena är ju anpassade efter detta motstånd?

P
Kan tilläggas att jag har ett pollenfiltret efter det grova filtret och det finns ingen frost på den. Faller inte teorin om kondens då?

enginolo skrev:
Kan tilläggas att jag har ett pollenfiltret efter det grova filtret och det finns ingen frost på den. Faller inte teorin om kondens då?[/QUOTE]

Nej det gör den inte.
Det är i det första filtret, som är fullt av vad det nu är, som det största tryckfallet sker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.