8 892 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
is på filter i FTX aggregat
I normala fall. Men som JOW säger så blir det ibland vid extrema väderlekar rimfrost på uteluftsgaller, huvar filter.enginolo skrev:
Brukar hända några ggr per år att man får åka och isa av dem. Har varit med om att isa av ett helt aggregat invändigt då uteluftsspjället packat ihop tillsammans med ett styrfel som gjorde att HELA aggregatet var fyllt av rimfrost.
Jo det förekommer oftare än man tror.enginolo skrev:
Ja skulle vilja säga att de inte har tillräcklig kunskap i saken .
En jämförelse..
Folk säger att man kan bryta ben i kroppen. Jag har aldrig brutit ett ben i kroppen.
Betyder det att mina ben inte går att bryta eller betyder det att jag har för dåligt undelag för att uttala mig i frågan?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu kommer fysikern till tals igen, hoppas att ni står ut:enginolo skrev:
Du har helt enkelt fel. Nu i natt är det här i södra Halland -6,5°C och 94% fuktighet, alltså RH 94%.
Luften är helt enkelt nästan mättad med fukt. Annars skulle ju snön torka bort.
Det är klart att det absoluta fuktinnehållet inte är så stort,
men det är den relativa fuktigheten (RH) som betyder något.
Det är när RH närmar sig 100% som det börjar kondensera och bilda rimfrost.
Enginolo, hur är de med de svarta filtren?
Vill du ha en adress där du kan köpa billig filtermatta?
Håller med dom som säger att det är "rimfrost" på grund av fukten i uteluften, händer ett fåtal gånger på år.
Är inget som aggregat tillverkaren kan göra så mycket åt, vid känsliga installationer (sjukhus t.ex.) användes ibland speciella intagsgaller med värmeslingor som skall fånga upp och smälta bort även denna fukt för att undvika driftstörningar.
Töa (byt) filtret och se om det händer igen.
Skulle det vata så att det dras in vatten(droppar) i ditt intag/aggregat brukar man se riktigt "klaris" förutom "rimffrosten".
Är inget som aggregat tillverkaren kan göra så mycket åt, vid känsliga installationer (sjukhus t.ex.) användes ibland speciella intagsgaller med värmeslingor som skall fånga upp och smälta bort även denna fukt för att undvika driftstörningar.
Töa (byt) filtret och se om det händer igen.
Skulle det vata så att det dras in vatten(droppar) i ditt intag/aggregat brukar man se riktigt "klaris" förutom "rimffrosten".
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden