Funderar på att sätta in en fläkt ovanför kaminen som kan ta upp överskottsvärmen o sprida den till 2:a våning.

Vet att detta ämne dsikuterats flera ggr här men vill ändå "ventilera" mina tankar.

Är de värt att sätta in en enkel värmeflyttare har läst att de inte ger tillräkligt med luftflyttning
Blir ju ca:2,5 m rör då jag får dra genom en garerob o helst med 2 utblås (ett till varje barns rum)
Räcker de då med en enkel fläkt eller va behöver jag??

Isolera rören även om de går i huset?

tacksam för förslag:)

Hej,

Vad är det för fläkt du täntk dig? Styrka?
Tror att en fläkt räcker, men det beror ju på styrkan.

Hade isolerat de rörbitarna som går utanför huset.

Mvh

Stefan

Var först inne på en vanlig värmeflyttare eller kanske en kanalfläkt som ger mer luft / timme
men efter pratat med en "ventilationsgubbe" som vill bygga med rexoventen i detta system så den får sprida bättre i hela huset, ska väll få lite förslag på va de kostar men de klart att de är ju bäst i värmesynpunkt så vi får se va de kostar........

En liten fundering
vilket är bäst i värmesynpunkt
*Att från taket ovanför kaminen dra ett rör till rexoventen , att alltså sätta ett utsug till

* Att från samma hål sätta en kanalfläkt o då dra upp den varma luften till sovrumen på 2:a vån

tacksam för idéer

Arr nita dit en anslutning mellan växlaren o tilluftsfläkten och på så sätt blanda kaminvärme med friskluften så behöver aldrig eftervärmningsbatteriet i Rexoventen användas. Dock behöver tilluftsflödet ökas motsvarande vad som sugs från kaminen.Ett väl så bra sätt som en sk värmeförflyttare. Ska man förflytta värme med luft så går det åt rejält med luft. Då luftvärme var populär på 80-talet räknade man på luftflöden på 4 oms ( ett rum på 8 kvm behövde ca 80 kubikmeter luft/tim,för att hålla värmen, och då hade man tillgång till 50-gradig luft. Kaminvärmen vid taket är sällan över 30 grader så luftmängden borde istället vara betydligt mer. Skulle du blåsa in detta i en separat kanal blir det lite kollision med den övriga tilluften, tycker du inte?

Jo de blir allt o bygga ihop den med rexoventen, hade en kille här o tittade lite på de, så de ska väll lösa sig
fördelen är ju också att man då slipper en separat fläkt med allt va de innebär.

en annan fundering, när vi tittade på denna rexovent o hur allt fungerade så var värmeslingan bortkopplad
en sladd var helt sonika bortskruvad ( tyckte ju att den blåste kallt var därför jag ringde om hjälp)
va finns de för anledning att den förre ägaren gjort så?
spara pengar??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.