1 646 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ventilation i badrum?
Som många andra renoverar jag mitt badrum och nu har jag kommit till ventilation.
I huset sitter en mekanisk ventilation med återvinning.
Det blir ju en hel del fukt när man duschat som man vill ha ut fort men jag har inte kommit fram till hur bara.
Att installera en paxfläkt som går rakt ut genom väggen är nog ingen bra ide då det kanske kan bli baksug i det andra systemet när den går för fullt.
Det bästa hade väl varit nåt som styr den mekaniska ventilationen så att det går för fullt så länge det finns fukt i badrummet?
Är det nån som vet om man kan komplitera den befintliga fläkten men nån slags fuktgivare eller hur hade/har ni gjort?
Huset är från tidigt 80tal.
Tacksam för hjälp!
I huset sitter en mekanisk ventilation med återvinning.
Det blir ju en hel del fukt när man duschat som man vill ha ut fort men jag har inte kommit fram till hur bara.
Att installera en paxfläkt som går rakt ut genom väggen är nog ingen bra ide då det kanske kan bli baksug i det andra systemet när den går för fullt.
Det bästa hade väl varit nåt som styr den mekaniska ventilationen så att det går för fullt så länge det finns fukt i badrummet?
Är det nån som vet om man kan komplitera den befintliga fläkten men nån slags fuktgivare eller hur hade/har ni gjort?
Huset är från tidigt 80tal.
Tacksam för hjälp!
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Kanske en hygrostat kopplad till ett motorspjäll på kanalen från badrummet. Funkar om du har donet halvstängt innan och helt öppet efter inkopplingen. Då man kör med motor spjället lite öppet så man får sitt grundflöde. Och när hygrostaten slår till så öppnar spjället helt eller så pass mycket tills man är nöjd (ca: 30l/s)
Har själv nyligt installerat FTX och haft liknande funderingar. Exhausto har frånluftsdon som är fuktstyrt, hette tidigare BLX men har bytt till EVH eller nått liknande. Jag uteslöt det då dom är groteskt fula och rubbar frånluften i övriga don. Sen vet jag inte hur det är med ljudet men borde låta mer tycker jag. Jag löser det genom att öka till forseringsläge när vi hänger tvätt eller duschat mycket.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Är det nån mer som har tips?
Det börjar bli dax att komma på nåt bra nu innan kaklet kommer upp
Det börjar bli dax att komma på nåt bra nu innan kaklet kommer upp
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden