Har ett badrum på nedervåningen i vårt 30-talshus som för tillfället saknar någon bra ventilering. Det finns en ventilationskanal som är byggd i trä och som går upp till vinden och sedan ut genom ena sidan på huset.

Min första tanke var att sätta in en fuktstyrd fläkt där som trycker upp den fuktiga luften genom denna kanal men det känns fel att trycka in fukten i träkanalen. Det verkar som att luftomsättningen i badrummet är ganska bra även utan fläkt för det är bara just när man har duschat som det kan bli lite kvarstående fukt i luften...

Nu har jag tänkt mig att sätta in någon form av rör/slang av plast/aluminum i kanalen för att inte fuktutsätta träet i onödan. Det kommer att totalt handla om 4-5m rör som fläkten måste trycka ut luften igenom. Det idealiska hade väl varit att ha en sugande fläkt uppe på vinden men eftersom jag gärna vill ha fuktsensorn så är det lite opraktiskt... Med denna lösning så hoppas jag att självdraget förblir ganska oförändrat samtidigt som jag får en snabbare utdrivning av fuktig luft efter dusch.

Synpunkter på detta? Klarar "vanliga" badrumsfläktar en så lång kanal?

Det borde inte vara några problem eftersom kanalen går uppåt och därmed bildar ett någorlunda självdrag, det är därför den ventilerar ganska bra som det är nu. Använd helst så mjuka böjar du kan på spiro-röret om du har möjlighet för då minskas motståndet.

Tackar för svaret.

Håller du med om min fundering när det gäller träkanalen eller tror du att min oro är överdriven? Kanske går det lika bra utan spiro och slangar?

Om jag skall ha slang så blir det ganska precis rakt upp till vinden men däruppe blir det en 90 gradersböj för att komma ut.

Lyfter min tråd lite då jag helst skulle slippa lägga in slangar i träkanalen.

Skulle det fungera med en fläkt som "trycker" fuktig luft genom träkanalen eller är det att be om problem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.