4 070 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Stänga frånluftsventil i krypgrund
Vi har ett hus med krypgrund byggt 1981. Mekanisk ventilation med fläkt på taket och frånluftventiler i badrum, toalett och tvättstuga och så fläkten i köket. Dessutom finns en utsugsventil i krypgrunden. Grunden är tätad bortsett från frånluftsventilen, och en Munters avfuktare sörjer för klimatet. Fungerar perfekt.
Mina frågor: Eftersom utsuget i krypgrunden orsakar ett undertryck som dels suger in den fuktiga uteluften genom springor och otätheter och dels jobbar mot avfuktarens undertryck när den är igång, visst skulle det då vara rätt att även stänga igen frånluftventilen i krypgrunden?
Men om man gör det, då kommer (väl) den volym frånluft som tidigare tagits från grunden att fördela sig på utsugsventilerna inne i huset? Och i så fall, räcker det då att justera ventilerna genom att skruva igen dem något?
Mina frågor: Eftersom utsuget i krypgrunden orsakar ett undertryck som dels suger in den fuktiga uteluften genom springor och otätheter och dels jobbar mot avfuktarens undertryck när den är igång, visst skulle det då vara rätt att även stänga igen frånluftventilen i krypgrunden?
Men om man gör det, då kommer (väl) den volym frånluft som tidigare tagits från grunden att fördela sig på utsugsventilerna inne i huset? Och i så fall, räcker det då att justera ventilerna genom att skruva igen dem något?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det verkar rätt resonerat i och med att det är avfuktaren som står för luftväxling (som säkert är övervärderad i en krypgrund om du inte har radon). Det där med att skruva på ventilerna inne i huset är lite vanskligt eftersom du inte vet hur mycket du ska skruva, men det är nog inte så noga egentligen. Jag tror inte jag skulle bry mig om att ändra något för de andra ventilerna.
Om du vill undvika att få in luft från grunden genom otätheter i huset så är det viktigt säkerställa att det finns tillräckligt med tilluftsventiler i boplanet. Normalt har man tilluft i sovrum, vardagsrum, matrum och liknande. Frånluft i de utrymmen där du har det.
Klicka här för att svara