3 315 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
friskluft till nyrenoverade rum
Jag överskattade nog tätheten hos 30-talshus.GzO skrev:Måste då forcera luften ut ur sovrummen till övriga delar av huset, annars hittar luften antagligen en lättare väg in i huset och sovrummen fortsätter att vara oventilerade.
Tilluft ovan fönster fungerar också på övervåningen om man har ett tillräckligt högt undertryck (varm murstock, gärna hög eller forcerar med frånluftsfläktar)
Men med forcerad till och frånluft så borde väl TS slippa göra hål i alla väggar, samtidigt som han även får bra ventilation sommartid.
Mjoo, problematiskt är det säkert, under vissa årstider, men med en varm murstock vintertid så är det nog såpass att man får strypa. Dessutom är det få ägare till 30-tals hus som vill omsätta allt varannan timme.exerg skrev:
Ok! verkar varit en liten debatt när man inte varit hemma, det är bra...
men hur ska jag göra, på svenska?
jag tolkar det ni skriver att jag ska sätta dit både en ventil i väggen för tillluft och en ventil i taket som jag leder ut enligt det jag skrev tidigare för frånluft, denna kan jag om jag vill koppla en frånluft fläkt till som "suger" ut "gammal" luft...
är det så jag ska tolka det?
men hur ska jag göra, på svenska?
är det så jag ska tolka det?
Mina inlägg ska du inte tolka så, men jag är inte tillräckligt säker på min sak för att propagera för den hårdare än såhär.nikke skrev:Ok! verkar varit en liten debatt när man inte varit hemma, det är bra...
men hur ska jag göra, på svenska?jag tolkar det ni skriver att jag ska sätta dit både en ventil i väggen för tillluft och en ventil i taket som jag leder ut enligt det jag skrev tidigare för frånluft, denna kan jag om jag vill koppla en frånluft fläkt till som "suger" ut "gammal" luft...
är det så jag ska tolka det?![]()
Klicka här för att svara