BiFuel, nja...den uppvärmda luften blåser inte tillbaka, det är friskluft som blåses in och om det är rätt injusterat blir det inget övertryck.
Däremot blir summan närmare noll som du påpekar, problemet för TS är att med bara F-vent skulle inte ersättningsluften komma genom ventiler, den skulle komma in överallt eftersom väggarna är otäta. Luften tar lättaste vägen in. Att utsätta ett dåligt isolerat hus för undertryck skulle betyda ett väldigt kalldrag och rejäla elräkningar men spelar inte det någon roll så visst..

Nej det blir inte alltid ett övertryck med ftx, tvärtom .. den ställs alltid in så att den snurrar med ett litet undertryck för att det inte ska tryckas fuktig varm luft ut i byggnaden.

OK, det blir inget övertryck av summan men det blir heller ingen ordentlig trycksänkning vilket jag faktiskt vill ha. Det väldiga kalldrag du pratar om kommer inte att hända eftersom det i dagsläget faktiskt är ett flöde åt andra hållet. Fuktig luft trycks ut i väggar och upp på vinden. Jag vill bara ha såpass undertryck att jag faktiskt kan få lite tilluft och slippa fuktig luft ut i konstruktionen. Om tilluften kommer via en ventil i väggen eller via drag från fönster spelar inte så stor roll, men det är ju bättre med en ventil eftersom den kan regleras :)

Skulle jag få ökad elförbrukning av trycksänkningen så tar jag alla gånger hellre det än att ta samma elförbrukning för en avfuktare på vinden och andra saker som bara åtgärdar symptomen, inte orsaken.

Är du ändå med på mitt resonemang om att jag hellre vill ha luft som sugs in än att den aktivt blåses in? I och med att jag faktiskt VILL ha (ett litet) undertryck. Det ideala för mig vore fungerande självdrag med återvinning av värmen i frånluften samt möjlighet att reglera draget efter årstid :)

Peanni skrev:
BiFuel, nja...den uppvärmda luften blåser inte tillbaka, det är friskluft som blåses in och om det är rätt injusterat blir det inget övertryck.
Däremot blir summan närmare noll som du påpekar, problemet för TS är att med bara F-vent skulle inte ersättningsluften komma genom ventiler, den skulle komma in överallt eftersom väggarna är otäta. Luften tar lättaste vägen in. Att utsätta ett dåligt isolerat hus för undertryck skulle betyda ett väldigt kalldrag och rejäla elräkningar men spelar inte det någon roll så visst..

Idé: mekanisk frånluft med en givare som sitter i en tilluftsventil och styr frånluftens flöde utifrån hur mycket tilluft som kommer in... om det blåser in för mycket så minskas automatiskt frånluften så att man hela tiden har ett stadigt lagom inflöde av tilluft. Lösning på det? Jag utgår då ifrån att luften hellre tar vägen genom väggventiler än att böka sig genom halvtäta fönster och liknande.

Blir det verkligen någon tryckskillnad med FT med tilluftsventiler och FTX men ett halvtätt hus? Ju mer du öppnar ventilerna desto lägre blir undertrycket. Kom ihåg att med mekanisk ventilation lär din relativa luftfuktighet sjunka en hel del och behovet av undertryck blir inte lika stort.

Jag vet inte hur stor skillnad det gör. Hoppas inte Rh går ner mera för den ligger redan på 26-28% vintertid. Torrt som snus. Problemet är ju bara att när den luften kommer upp på vinden och kyls till 1 plusgrad så...

Lurigt med mekanisk tilluft i gamla hus antar jag. Man skulle nästan behöva kolla en gång/år att undertrycket är "lagom" för att vara säker.

Tilluft via friskluftventiler och en mekanisk frånluftsfläkt kopplad till en flvp som hjälper bergvärmen på traven hade nog varit bra för dig. På så sätt riskerar man inte övertryck och eldar inte för kråkorna?

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Ja, nåt sånt får det nog bli. Frågan är dock om en flvp lönar sig.

"Lagom" undertryck har man väl när det lite lugnt sipprar in luft i tilluftsventiler på övervåning? Bara att känna efter och justera frånluft utifrån årstid och väderlek antar jag.

• Gilla
Jonasener
  • Laddar…
Har snarliknade förutsättningar hemma som du har, för att skapa ett undertryck så har vi installerat en mekanisk frånluft på toan uppe som är varvtalsstyrd. Denna fläkt är alltid på. Fick laborera lite med vilket läge den skulle vara på, men nu har vi hittat det och har mestadels undertyck hemma. Finns även ett frånluftsdon i murstocken, och tilluft i sovrummen samt i allrummet nere.
Detta är en väldigt billig lösning, en kanalfläkt, lite rör så är det klart.

Kanske inte den absolut bästa lösningen, men funkar ganska bra hos oss.

Redigerat:
Ha ha, jag har för mig att vi haft liknande förutsättningar på flera områden i tidigare trådar också :) Bergvärmen är det enda jag kommer på just nu. Dessutom bor vi ganska nära varandra tror jag, eller hur? Hur har du gjort för att justera/balansera undertrycket? Bara känsla?

Ja vi har ju gamla kåkar bägge två, och bor nog i samma kommun. Sveriges bästa kommun :thumbup:

Justeringen av undertryckte är bara en känsla, inget vetenskapligt utan kan bara konstatera att RH har blivit lägre på vinden.
Det är en väldigt stor skillnad när väl fläkten igång, mycket bättre.

Tidigare hade vi ingen tilluft på övervåningen men sedan i somras har vi det och nu är det riktigt bra luft uppe. Innan var det nästan alltid instängt :thumbdown:. Som sagt detta kanske inte är en 100%ig lösning men hyfsad. Vet inte om det finns någon optimal lösning till gamla kåkar, om man inte ska göra om allt och plasta in rubbet... och det vill man ju inte.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Du har PM :)

Installera F eller FX. Räkna också på byte av filter för ventilationen. Vet inte vad det kan kosta på mindre aggregat men det är nog inte försumbart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.