T
Om du har tillgång till en s.k IR-termometer är det bra att ta med den upp och mäta på vinden, då kan du direkt se om du har en värmeläcka någonstans i ditt kutterspån.

Till Swecul: Glömde en viktig detalj, när du lägger dina luftkanaler på vinden bör dom isoleras typ att du virar med isover runt rören/slangen, då din varmluft annars kan orsaka kondens på rören/slangens utsida eftersom du har en kallvind. Ta typ 2 varv runt och dra fast med lite ståltråd alt hönsnät eller dylikt.

P
ylven skrev:
Har du tittat till din kallvind på länge? Kan vara dit din fukt tar vägen!

Annars ber jag om att få grattulera! :)
71% RH samt 9 grader efter 1 timmes mätning (mätt intil murstock och vindslucka). Ute ca 3 grader. Ingen synlig mögel i närheten av luckan i alla fall men jag ska ta mig upp och krypa längst ut med en sladdlampa för att se hur det står till.

TN-Funkis skrev:
Om du har tillgång till en s.k IR-termometer är det bra att ta med den upp och mäta på vinden, då kan du direkt se om du har en värmeläcka någonstans i ditt kutterspån.
Hepp!! Intressant, jag, med gammalt funkishus från 38 och IR termomenter i andra handen, kan alltså få ut något mer av en session på vinden än bulor i huvudet, förkylning och snuva av dammet?

Hur kallt ska det vara för att det ska vara lätt att hitta det värsta hålen? Funkar det som nu, runt noll++ (stockholmsomr)?

T
Enkelt andingsskydd enkelt kan köpas billigt på apoteket. IR-mätaren är bara att rikta mot kuttret, tror den ska vara på i c:a 30 sek för att stabiliseras, de flesta har en rödpunktslaser som visar området där du siktar och det funkar nu med rumt 0 i Sth.
Däremot kommer du att få någon/några grader kallare mot takkanten när du går från mitten (vid skorstensstocken) eftersom uteluften som far in kyler mest vid kanterna, men ev "hotspots" går upp runt 4-6 grader, speciellt runt gamla rörgenomföringar.
Ta med en plywoodbit att sitta på om du bara har takbalk med kutter där uppe och oömma kläder, annars får du ev fan av frugan i huset.

TN-Funkis skrev:
Till Swecul: Glömde en viktig detalj, när du lägger dina luftkanaler på vinden bör dom isoleras typ att du virar med isover runt rören/slangen, då din varmluft annars kan orsaka kondens på rören/slangens utsida eftersom du har en kallvind. Ta typ 2 varv runt och dra fast med lite ståltråd alt hönsnät eller dylikt.
Det blev väl fel. Det är inte kall luft som kondenserar när den möter värme utan varm luft som kondenserar när den möter kyla. Så kondensen blir på rörets insida.

T
Rätt om varm luft kontra kall luft, men- varm luft i rör = röret värms upp-kall luft går mot varmt rör och kondenserar på utsidan, detta under förutsättning att luften går nästan hela tiden. Är däremot ventilationen helt avstäng och sen slås på blir det först kondens på insidan tills röret är varmt, men det blir så lite att luften som far igenom då också torkar ut. Kolla på de ventrör som sticker ut från tvättstugor som har torkskåp, kondensen är på utsidan trots att det är mycket fuktig luft som far ut.

P
Peter_K skrev:
71% RH samt 9 grader efter 1 timmes mätning (mätt intil murstock och vindslucka). Ute ca 3 grader. Ingen synlig mögel i närheten av luckan i alla fall men jag ska ta mig upp och krypa längst ut med en sladdlampa för att se hur det står till.
Såg inte sådär lysande ut på vissa ställen :-[
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31441

TN-Funkis skrev:
Rätt om varm luft kontra kall luft, men- varm luft i rör = röret värms upp-kall luft går mot varmt rör och kondenserar på utsidan, detta under förutsättning att luften går nästan hela tiden. Är däremot ventilationen helt avstäng och sen slås på blir det först kondens på insidan tills röret är varmt, men det blir så lite att luften som far igenom då också torkar ut. Kolla på de ventrör som sticker ut från tvättstugor som har torkskåp, kondensen är på utsidan trots att det är mycket fuktig luft som far ut.
Ett rör som är varmare än sin omgivning blir det aldrig kondens på.
Att det blir kondens på rör som sticker ut från en tvättstuga beror på att röret blir kallare än den fuktiga varma luft den blåser ut.

hej hej igen!

Nu har jag köpt fönsterventilerna men...men... :-/
Det funkar inte, dem ska ju sitta i fönsterkarmen, men på utsidan av huset går väggpanelen ner för långt för att den ska få plats, dock så är det ena fönstret ett
dubbelfönster varav det ena sitter fast och öppnas aldrig så där borrade jag mig trött i armen och satte den i fönsterbågen, men det är alltså bara en... :-/

nån som har något tips på hur jag ska göra med den andra?
alternativen är ju att sätta en större rund ventil vid det andra fönstret eller
att köpa en asalång borr och dra upp fönsterventilen på panelen på utsidan. :P

T
När jag föreslog fönsterventiler menade jag den modell som man borrar in i själva fönsterbågen (alltså den som glaset sitter i som är den öppningsbara), där man borrar i träet ovan glaset och då borrar genom de 2 bågarna (inner-ytterbåge vid 2glas fönster), då slipper man just de problem som du nämner här då du valt att montera i själva fodret runt fönsterbågen. Skickar länk på en firma som har div grejor så du kan se bilder på hur dom gör och som kanske löser ditt ventilations-dilemma.

http://www.leifarvidsson.se

Exempel på montage i båge:
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor2006pdf/11.pdf
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor2006pdf/8.pdf

Beräkningsdiagram:
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor2006pdf/9.pdf

Hoppas att du hittar något bra på länken, du kan också ringa denna firma och få lite rådgivning eller ideer på annan ventilation.

...nästan på dagen 5 år senare...

OBS luften ska ta sin väg under dörren inte ovan. Detta för att man ska få med den fuktiga luften till utventil. I övriga rum (som ej är våtutrymmen) gäller ovan dörren (detta för att den varma utandningsluften först ska lämna rummet.

Snygg trådlyft. ha ha ha:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.