Hej!

Under våren tänkte jag slänga ut minimastern från köket och sätta in ett nytt aggregat på en av katt vindarna. Förmodligen en Östberg Heru S 100 EC.

Huset är ett radhus på 140 kvm med inredd vind.
På nedre våningen finns ett tilllufts intag i köket och ett i vardagsrummet. På mellan planet finns tre intag i de tre sovrummen och på vinden finns i dagsläget inget intag men tanken är att det ska bli ett med det nya aggregatet.

Min fråga är hur man bäst ansluter tilluftskanalen till det nya aggregatet på vinden.

Alternativ 1 vore som jag ser det att dra spirorrör fem meter rakt ner från vinden och ner i en skrubb och därefter in i köket och där haka på den befintliga tillufts kanalen.
Jag skulle i så fall gå ner med 125 rör eftersom jag kan nyttja en bit överblivet frånlufts rör i skrubben som är av den diametern. Även tillluftsrören i köket är av den den diametern. Jag får inte heller plats med så mycket mer i avloppsschaktet där jag drar rören.

Med detta alternativ blir det dryga 10 meter rör innan första tilluftsdonet i köket. Sen kommer ju röret gå i en båge upp på övervåningen igen. Jag är rädd att det kommer bli mycket tryckfall längs vägen.

Alternativ 2 vore att från aggregatet på vinden haka på slutet av tilluftskanalen som är i vårt sovrum.
Fram dit blir det bara ca 4 meter rör från aggregatet.
På så sätt skulle det bli ett kortare system. Jag skulle även på detta sätt få bort en del rör i köket.
Problemet är att det bara är 100 rör på övervåningen och hela tilluftssystemet skulle bestå av 100 rör.
Jag är även rädd för att det kommer låta mycket i sovrummet eftersom tilluftsintaget där ligger så nära aggregatet. Det blir visserligen en 90 centimeters ljuddämpare innan.

Hur hade ni gjort?

Du har väl frånluft i köket - inte tilluft?

I 100 rör bör man inte gå över 20 l/s. Det räcker förmodligen inte till hela ditt hus?

Det är både frånluft och tillluft i köket på grund av att tidigare ägare har öppnat upp en vägg till ett angränsande rum.
Kanske läge att ta bort det?

Nej 20 l/s räcker inte långt så det får bli till att gå den långa vägen då med 125 rör i samlingskanalen. Helst borde man kanske ha haft 160.

Redigerat:
Skulle rekommendera att kolla på ett större agg. Har 100T och ligger på 60% vid normaldrift men hade velat kunna ligga på 50-55% då hade de inte alls gått att höra aggregatet i pannrummet från köket. Jag har allt draget på vind med vad jag tror väldigt lågt tryckfall då det blev rätt simpel rördragning. Har 40L/s frånluft och 32L/s tilluft i min 100m2 enplansvilla.

Tänkte precis skriva samma sak ang ljud i kanaler vid för litet agg.

Okej, då missuppfattade jag. Har själv både till och frånluft i vardagsrum/matsal/kök så det är inget konstigt. (nybygge)

Är du bekymrad över tryckfallet så får du helt enkelt räkna på det. Det finns guider på nätet och jag tror du ganska enkelt kan göra några grova uppskattningar. Alternativt köp en ny ventilationslösning från någon av nätbutikerna. Köper man alla prylarna från samma ställe så får man rabatt. Dessutom får man en färdig objektslista.

Jag har precis burit upp en Heru 130 på kallvinden (nåväl, det är ingen kallvind än). Den har 200 kanaler som anslutning vilket ju ger en hint om hur det är dimensionerat.

Jag har 8 frånluftskanaler och 8 tilluft. Mina kanaler går från 200 mm mellan landar på 160 där det går ett eller två avstick. De går sedan ned till 125 när det finns upp till 4 don kvar på slingan. Det kan ju ge dig viss vägledning. Sista biten till varje kanal är 100mm rör,

Jag har också lärt mig att ett Heru S 130 EC väger 99kg (förvisso ett senare problem för dig).

mariatherese skrev:
Jag har också lärt mig att ett Heru S 130 EC väger 99kg (förvisso ett senare problem för dig).
Man kan plocka bort fläktar och rotorn...:rolleyes:

sirlongfellow skrev:
Eller ta i ;)

sirlongfellow skrev:
Gissar att du inte gjort det själv?
VVX tar man inte bort. Iallafall inte om man bryr sig om garantin. Fläktarna bär jag lätt med ena handen.

Tar man bort locket så har man ungefär 85-90% av vikten kvar. Dubbel-:rolleyes:

Skönt att höra att det finns karlar som kan lyfta ett stort aggregat själv på raka armar. *fniss*

En roterande växlare är inga problem att lyfta ur, den ska gå att rengöra ifall det skulle behövas. Mitt lock vägde säker 1/3 av "tomt" chassi. Så hade jag inte haft så trångt i pannrummet och aggregatet inte varit så otympligt hade jag kunnat hänga upp det själv på väggen.

Det är iallafall inte så tungt att trycka ner tangenterna när man beskriver att man skulle kunna ha gjort det. ;)

Misstänker att rördiametern kan variera i ditt system. Hos mig så var början av systemet 125mm och sen i sluten av slingan gick det ner till 100mm. Men kanske bästa lösningen är att du kopplar på systemet i bägge ändar och pluggar igen det någonstans i mitten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.