1 625 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Paxfläkt i badrum, men ytterligare en ventil funnen! Hur lösa detta?
Håller på att renovera ett badrum i källarplan. Det som jag trodde fanns i ventilationsväg är den befintliga kanalen i murstocken och ventilen i ytterväggen till höger (röd-markerat)
Huset är vedeldat så kanalen i murstocken fungerar bra!
Men tji fick jag när garderoberna i hörnet revs, där satt en till ventil (grön-markerad) som f.ö. var stängd. Och om tittar man ordentligt under yttertrappen på utsidan, hade jag vetat det, då gallret sitter där.
Min ursprungliga plan var att låta murstocks-kanalen vara som den är och montera någon typ av PAX-fläkt med kallras-skydd i den ventilen jag visste fanns. Den sitter i duschhörnan så den kommer antagligen styras av tid/fukt/rörelse. Jag har inte köpt den än.
Men problemet, om man kan kalla det ett problem, är: Vad gör jag med den ny-hittade ventilen? Smaska in en till PAX med samma styrning där? Eller kanske bara ett frånluftsdon? Mura igen den har varit på tapeten men det känns inte OK.
Tips mottages tacksamt!
Huset är vedeldat så kanalen i murstocken fungerar bra!
Men tji fick jag när garderoberna i hörnet revs, där satt en till ventil (grön-markerad) som f.ö. var stängd. Och om tittar man ordentligt under yttertrappen på utsidan, hade jag vetat det, då gallret sitter där.
Min ursprungliga plan var att låta murstocks-kanalen vara som den är och montera någon typ av PAX-fläkt med kallras-skydd i den ventilen jag visste fanns. Den sitter i duschhörnan så den kommer antagligen styras av tid/fukt/rörelse. Jag har inte köpt den än.
Men problemet, om man kan kalla det ett problem, är: Vad gör jag med den ny-hittade ventilen? Smaska in en till PAX med samma styrning där? Eller kanske bara ett frånluftsdon? Mura igen den har varit på tapeten men det känns inte OK.
Tips mottages tacksamt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag byggde samman två badrum som låg vägg i vägg, båda med varsin ventilationskanal. I det fallet valde jag att sätta för den ena och montera en Pax Multi i andra. Var orolig att det skulle bli konstigt flöde i rummet om det hade varit två vägar ut. Svårt att säga hur det varit med två pax-fläktar nu i efterhand, men en fläkt räcker helt klart nu i badrummet som är ca 6 kvm.
Mvh Carl
Mvh Carl
Ja lite sådana funderingar har ju farit i skallen, flöden.
Grundflöde finns alltid i skorstenen, ganska bra dessutom. Plus då toppning med PAX
Det kanske går bra att sätta igen den gröna (men det tar emot att mura igen den) och tvinga ut extra luft vid dusch vid den högra...
Badrummet är 11,5m²
Grundflöde finns alltid i skorstenen, ganska bra dessutom. Plus då toppning med PAX
Det kanske går bra att sätta igen den gröna (men det tar emot att mura igen den) och tvinga ut extra luft vid dusch vid den högra...
Badrummet är 11,5m²
Klicka här för att svara